Beste leden,
Ik heb al veel gelezen op dit forum en wat mij opvalt is dat er veel mensen kiezen om op de bonnefooi naar Costa Rica te gaan. Boeken hun vlucht en een auto en gaan hun route rijden,laten hun adviseren door de locals ect. Wij zijn ook bezig om een reis te plannen… wij willen dit eigenlijk georganiseerd doen zodat alles geregeld is en we alleen maar van A naar B hoeven te rijden… ten eerste ben ik benieuwd wat jullie budget was voor een reis van 3 weken. En hoe jullie dit geregeld hebben? En of er ook mensen zijn zoals wij,die het wel georganiseerd hebben gedaan en bij welke organisatie? Alle tips zijn welkom! Groetjes kim&eric
Wij zouden ervoor kiezen om alles zelf te regelen. Costa Rica is een klein land; afstanden zijn makkelijk met de auto af te leggen en er is veel geregeld op het toerisme-gebied. Op het internet is veel informatie te vinden over het samenstellen van een mooie route. Ook zijn er (Nederlandse) hoteleigenaren die je advies kunnen en willen geven. Een groot voordeel van zelf een (huwelijks) reis organiseren is de vrijheid en privacy tijdens de reis. Stel dat je kiest voor een georganiseerde groepsreis dan is het een stuk minder romantisch om een prachtige waterval te bezoeken met nog 20 andere personen. Je hoeft niet op de bonnefooi te reizen je kunt zelf bijvoorbeeld met behulp van Tripadvisor je trip organiseren. Als je tijd wilt besparen kun je er inderdaad voor kiezen een (kleine) reisorganisatie je reis samen te stellen. Ook zijn hier aantal Nederlanders in actief zoals Johan van Costa Rica Op Maat (bekend van dit forum). Stel dat je je reis laat organiseren dan zouden wij kiezen voor het laten regelen van de autohuur en reserveringen bij hotels. Tours en activiteiten zijn ter plekke te bespreken. Dit geeft je iets meer vrijheid.
Gewoon lekker zelf regelen; gaat prima. Er is veel te vinden op internet; ov, huurauto’s, tripadvisor voor leuke accomodaties, airbnb idem. Gaat echt heel goed en je hebt al voorpret voor je gaat!
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Super! Dat gaan we dan ook waarschijnlijk doen… dan een aantal vragen over het organiseren van zo’n reis. Onze route hebben we uitgestippeld… wat we graag willen doen is de excursie naar Tortuguero en ook willen we 3 nachten nabij Corcovado dus drake bay verblijven. We willen hier een dag gaan duiken bij cano island en ook willen we met een gids een hike maken door corcovado. Hoe kan ik dit regelen vanuit Nederland? We zouden graag na onze 1ste overnachting in san jose de volgende morgen opgehaald worden en naar Tortuguero gaan. Dan hoeven we de huurauto nog even niet te gebruiken en scheelt dus weer kosten. Ik weet dat we vanuit sierpe met de boot naar drake bay kunnen en dat ik dan dus een hotel zou kunnen reserveren vanuit hier. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ook de duiken en de hike geregeld word? En moet ik de beveiligde parkeerplaats van te voren boeken in sierpe of kan dit ter plekke? Hoe kom ik tegen die tijd achter de vertrektijd van de boot ect ect. Graag advies hoe wij dit kunnen gaan plannen en regelen. Bedankt!
Wij hebben vanuit San Jose zowel de bus naar Tortugeuro als naar Sierpe genomen. Die naar Sierpe vertrekt heel vroeg, daarom hadden we hotel nabij dat busstation uitgezocht. Er zijn diverse busstations, allemaal naar verschillende richtingen. Alles opgezocht via google en tripadvisor. De bustocht naar Sierpe was echt schitterend, hoog over bergkammen richting het zuid-westen. Ook de duikschool had ik vooraf vastgelegd; er zit er eentje iets buiten Drakebay met een leuk resort er bij. Zou mijn logboekje moeten nakijken welke het was, maar wij waren er erg tevreden over .
De hike naar Corcovado hebben wij ter plaatse geregeld; geboekt bij onze accomodatie.
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Mijn vriendin en ik vertrekken over 2 weken naar Costa Rica en gaan ook corcovado en tortuguero bezoeken. Wij hebben het als volgt gedaan…aangezien wij de laatste 6 dagen in drake bay/ ranger station sirena en la leona verblijven hebben wij ervoor gekozen de huurauto in Sierpe in te leveren. Zonde van de kosten aangezien wij er toch geen gebruik van maken. De terugweg nemen we een taxi naar San Jose of eventueel met het openbaar vervoer. Bij onze accomodatie in Drake bay heb ik de tour naar cano island en de trip naar corcovado inclusief overnachting op het rangerstation geregeld.
M.b.t. Tortuguero: wij gaan met het ov vanaf san jose. Eerst bus en vervolgens de boot. Na 3 dagen halen wij de huurauto op bij de haven van en naar tortuguero ( la pavona).
Wij gaan georganiseerd met een groepsreis. We hebben al vaker een groepsreis gedaan (Maleisie) en ook al wel op de bonnefooi (alleen autohuur en vliegtickets van tevoren geregeld in Nieuw Zeeland en Zuid Afrika) en hebben nu bewust gekozen om naar Costa Rica met een groepsreis te gaan om de volgende redenen:
Ten eerste: Mijn vriend heeft een notenallergie en wij spreken geen Spaans, dus het is wel fijn als we iemand bij ons hebben die wel de restaurants wijs kan maken dat hij echt geen noten mag en mocht het mis gaan is er iemand bij die ons kan helpen bij een arts.
Ten tweede: Op dit moment hebben we gewoonweg geen zin om zelf na te denken, dus hebben een leuke reis uitgezocht en laten alles lekker over ons heen komen.
We zitten te denken om hierna naar Ijsland te gaan en dat zullen we wel weer helemaal zelf gaan regelen, of een fly en drive dingetje oid. We bekijken vaak per land hoeveel tijd we nog hebben om zelf na te denken en of we het zien zitten met de taal.
Veel plezier!
Het is jullie keus natuurlijk, maar de groepsreizen hebben bepaalde gebieden, restaurants, souvenirs winkels al bepaald, daar hebben ze deals mee. Ze stoppen onderweg niet voor een luiaard of een mooie waterval. Natuurlijk is het fijn om je rond te laten rijden en alles is al voor je geregeld. Er is ook een organisatie die je alleen maar naar Nederlandstalige hotels stuurt. Hoe je het ook doet, Costa Rica is een prachtig land .
Prettige reis en geniet er van.
Tja, als je noten allergie hebt, wil nog niet zeggen dat de groep of reisleider je gevrijwaard van noten als je met in een bus rondrijd. Misschien juist daarom een reden om zelf op pad te gaan om goed uit te kunnen zoeken welke restaurants je bezoekt of in staat bent zelf je maaltijden te bereiden.
Neem in ieder geval een aantal briefjes mee in je portemonnee, die je altijd aan de ober meegeeft voor de keuken, met in het spaans de tekst:
*Soy alérgico para todo tipos de nuezes o frutas secas, enteras o en partes, productos hechos con nuezes o frutas secas, polvo de nuezes o frutas secas.
Mis alimentos no pueden ser hechos en una cocina en donde tambien trabajan con nuezes o frutas secas.