Ervaringen met reisorganisaties die maatwerk reizen aanbieden naar Costa Rica

Wij hebben afgelopen onze vliegtickets geboekt en zullen eind augustus voor 3 weken naar Costa Rica afreizen! We zijn helemaal blij dat we gaan echter zijn we nog druk bezig met het vergelijken van reisorganisaties die maatwerk reizen aanbieden incl. autohuur.

Heeft iemand ervaringen met o.a. Quetzal, Edventure, Costa Rica 2go, Pagona travel, Vamanos, Costra Rico online en Untamed Traveling? Of tips voor een andere reisorganisatie?

Beste Gerdien heb zelf voor komende zomer via costaricaopmaat.nl geboekt. Zie die niet in je lijstje staan. Kan dus nog niet zeggen hoe de reis is verlopen maar de communicatie tot nu toe met Johan (ook zeer actief op dit forum)van de organisatie verliep zeer prettig. Hoop dat dat ook voor de reis gaat gelden maar ga er wel vanuit. Dus nog een organisatie op je lijst erbij.

Wij hebben alleen een auto, 4x4, gehuurd en zijn gaan rijden. Onze houvast waren de Holland Hotels. Niet overal geweest maar zitten wel op strategische plekken en erg leuke accommodaties. http://hollandhotelscr.com/
Bespaar je de (dure) toeslagen van reisorganisaties en maak je eigen route. Laat je informeren door de eigenaren van de Holland Hotels en je hebt een super vakantie! Vergeet niet naar Boca Tapada te gaan (hier zit geen Holland Hotel helaas) maar ga naar Laguna del Lagarto Lodge.

Wij zijn ook op eigen houtje rondgetrokken met onze 3 kids en dat is goed te doen. Ze spreken aardig goed engels en je kunt de reis op je eigen manier invullen. Onderweg kregen we de nodige tips.
Van tevoren hadden we wel hier en daar wat mailtjes gestuurd voor verblijf en de autohuur geregeld. Allemaal net zo makkelijk.

Costa rica is klein, heeft goed bereikbare spots en voldoende gedocumenteerde tips en veel leuke hotels. Kijk hoever je komt zou ik zeggen.

Op dit moment zijn wij ook bezig met een reisplan via reisorganisatoren.
Ik loop ook tegen problemen aan. Want er zijn veel organisaties zoals holland hotels , costa rica op maat en ook CRS tours die vanuit CR werken en dus geen sgr of anvr garantie bieden. Dit vind ik toch wel listig. Aangezien het wel om duizende euro’s gaat die je ernaar stort. Vandaar dat mijn keuze toch sneller op een Nederlandse aangesloten touroperator komt als costa rica online of costa rica 2 go. Wat zijn jullie ervaringen met deze problemen. Iedereen lijkt zo makkelijk hierin? Gewoon gaan is voor mij geen optie. Ik heb graag een beetje houvast. Bedankt voor alle reacties alvast!

Het is echt niet nodig om met een reisorganisatie in zee te gaan.
We zijn begonnen bij Dos Palmas in San José om in een nacht bij te komen van de vlucht. Van tevoren daar ook de huurauto geregeld.
Bij verschillende Nederlanders die in Costa Rica een lodge hebben de grootste deel van de overnachtingen geregeld per mail. Je hoeft dan pas te betalen als je daar bent. Daar had ik alle vertrouwen in en dat is ook zo gebleken.

1 like

Costa Rica is zeer goed op de bonnefooi te doen. Dit hebben wij vorig jaar december gedaan. Alleen vlucht en autohuur in NL geregeld en de eerste overnachting. Verder gewoon gaan rijden en een hotel iedere avond gezocht. Bijna overal het eerste hotel raak. Boek niet te veel vooruit. Laat je verrassen door de tips van anderen en je hebt een geweldige tijd.

Zo zijn wij in Boca Tapada terecht gekomen. Stond niet op onze route maar hebben het heel leuk gehad daar met “tamme” wilde alligators, een boot tocht en vogels spotten.

1 like

Wat hierboven al is gezegd, tenzij je noch Spaans noch Engels spreekt zou ik heel misschien iets tevoren boeken. Maar ik neem aan dat je wel een mondje buiten de deur spreekt. Dan is het een kwestie van een ticket boeken, een auto hier vandaan regelen en gaan. Voor de eerste nacht zou je het hotel ook kunnen regelen omdat de kans groot is dat je 's avonds aankomt. Veel hotels en andere onderkomens hebben ook een pick-up service tegen een redelijke vergoeding. Je opmerking over ‘duizenden euro’s die je erheen stort’ snap ik helemaal niet. Dat is helemaal niet aan de orde. Wel natuurlijk als je alles via een organisatie regelt. Maar dan ben je ook veel meer gebonden. terwijl als je hier op het forum rondkijkt en tips vraagt, je eem hele mooie individuele reis kunt samenstellen. We zijn er twee keer geweest en vinden het een fantastisch land. Trouwens, hoe lang ga je, heb je al een idee of je vliegt op San José of op Liberia en wil je echt elke dag een verplaatsing? In de omgeving van Liberia zit je midden tussen de parken Santa Rosa, Rincon de la Vieja, Palo Verde en Volcan Tenorio. Wij vonden het een prettige aanvlieghaven.

1 like

Willem269, ik spreek goed engels en hoop tegen die tijd ook wat met spaans uit de voeten te kunnen. We zijn inderdaad van plan alles via een organisatie vast te leggen. Het is mijn eerste rondreis en dat leek ons wel zo prettig. Alles is goed geregeld en wij hoeven dan alleen van A naar B te rijden. Offertes kosten zo’n 4000 euro dus ja je stort duizenden euro’s naar zo’n organisatie. Ik weet heel goed wat ik wil zien en wat voor route we willen maken. Zoals het ernaar uit ziet is het meestal 2 nachten ergens verblijven en dan weer verder. In drake bay en cahuita willen we 3 nachten blijven. Aankomst zal san José zijn. Maar nog niks staat vast dus wij kunnen nog alles overwegen. Het zou om onze huwelijksreis gaan en daarvoor leek het ons ook leuk een hotel 1 of 2 wat luxer te pakken om ook even dat honeymoon gevoel te beleven. Ik begrijp eigenlijk uit al deze reacties dat iedereen een vlucht en auto boekt. 1 nacht bij aankomst en daarna gaat rijden en het wel ziet? Brengt dit niet enorm veel stress met zich mee? Elke dag weer een overnachting moeten regelen? Er zijn ook bepaalde dingen die we echt willen doen zoals duiken bij cano island,walvisspotten bij bellena marine park,beginnen bij Tortuguero. Dit lijken mij excursies die je vaak van te voren moet regelen? Ik heb al heel veel op het forum gelezen en veel mensen doen het op deze manier maar mij lijkt het een beetje eng?

Via Wereldwijzer app

Wij hebben wel via een reisorganisatie de huurauto en overnachtingen geregeld. Dit omdat wij ook geen zin hadden in stress om het vinden van een geschikte slaapplaats. Wij zijn afgelopen aug/sept drie weken door Costa Rica geweest en we vonden het een prachtig land! We zijn net als jullie van plan zijn op de meeste locaties 2 nachten gebleven. In Drake Bay hadden wij ook 3 nachten maar dat viel erg tegen. Doordat het regenseizoen was, waren er weinig tours die we konden doen waardoor wij uiteindelijk maar 1 nachtje zijn wezen slapen en toen weer terug zijn gegaan naar de ‘bewoonde wereld’.

Wij vonden manuel antonio erg mooi. Het is wel toeristischer maar wij vonden dat juist een leuke afsluiting. Maar smaken verschillen natuurlijk. Verder is Tortuguero zeker een aanrader om te bezoeken! In Santa Elena (Monteverde) zit een hele goede B&B en in Puerto de Sarapiqi zit een mooie B&B van nederlandse eigenaren: Heleconia Island.

Excursies kunnen vrijwel overal geboekt worden en is makkelijk te regelen. Wij hebben van te voren al via internet uitgezocht welke excursies wij persee wouden doen.

Heel veel succes met de voorbereidingen!

Zou ik mogen weten via welke reisorganisatie jullie dit gedaan hebben en wat ongeveer de uiteindelijke kosten hiervan waren? Bedankt voor de informatie!

Via Wereldwijzer app

Wij zijn( een aantal jaren geleden) met costaricaonline naar Costa Rica geweest (=Riksjatravel).

Ik heb hun onze wensen gemaild en ze hebben hier een leuke op maat reis voor gemaakt, met huurauto, vlucht en transfers, overnachtingen in leuke kleinschalige accomodaties. Alles prima geregeld!
We zijn begonnen in San Jose, in een hotelletje in het centrum, daarna met een klein formaat touringcar met een groep naar de mangrove, daar alles over geladen in bootjes en toen door de mangrove naar Tortugueras, daar in een leuk resortje gezeten, met een cocktail in het zwembad gelegen, boottochten gemaakt door de mangrove, wandelingen gemaakt naar het aanwezige dorp, s nachts schildpadden kijken en na een paar nachten terug naar het vaste land, daar aangekomen gestopt bij een wegrestaurant, waarna de groep verder ging met de bus, en wij onze auto in ontvangst namen en lekker met z’n tweeën verder gingen.
Een rondje door het land, alle highlights meegepakt ( Arenal, Manuel Antionio, Rincon de la Vieja, etc) daarna auto (4x4) weer ingeleverd en naar huis gevlogen.
Vooral de leuke accomodaties die werden aangeboden in combi met het meedenken en een goed prijs/kwaliteit hebben ons overtuigd! Later hebben we daar ook nog een reis naar Cuba geboekt en ook dat was perfect!

Via Wereldwijzer app

Wij hebben zelf alles geregeld en tevoren ook de route en de meeste hotels/ acco’s geregeld. Recenties via Tripadvisor , Zoover etc . Voor 2 nachten hadden we niets vastgelegd en kwamen we ook minder leuk terecht. Wanneer je weet welke route je gaat afleggen kan je thuis alles prima regelen. Wij hebben overigens bijna al onze acco’s via europese eigenaren geboekt, reageerden sneller, acco’s voldeden ook aan onze standaard. C R is een super mooi land waar zelfstandig reizen heel goed mogelijk is.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Wij hebben onze rondreis via Edventure http://www.edventure.biz/ geboekt. Zij hebben echter geen svr of angr garantie. De accomodaties die wij hadden waren allemaal eco vriendelijk. Op een paar haperingen na was alles verder goed geregeld. Voor 3 weken moet je ongeveer rekenen op ongeveer 1700 per persoon met huurtauto. Hier zitten geen vliegtickets bij in. Wij zijn tevens naar afgelegen plekken geweest :slight_smile:

Als je met de kleinere organisaties gaat sturen die je naar de minder toeristische gebieden . De grote organisaties zullen je naar de hoogte punten sturen van het land waaronder een La Fortuna of een Manuel Antoinio, daar is niets mis mee maar de vulkaan is bijv. al 4 jaar niet meer actief terwijl dit nog wel in de boeken staat. Ze werken ook vaak samen met de wat grotere hotels waar je m.i. minder persoonlijke aandacht krijgt. Als je ontvangen wilt worden door Nederlandse eigenaars zit er een organisatie met alleen maar Hollands talige eigenaars. Uiteraard is Costa Rica makkelijk zelf te organiseren, maak een globaal schema met een verblijf van min. 2/ 3 nachten per hotels en reis eventueel met het goede weer mee.

Henk en Carolien