Rondreis vastleggen of niks boeken?

Hi!

Mijn vriend en ik vertrekken in oktober voor een kleine 3 weken naar Costa Rica.
Wij twijfelen heel erg of dat we een rondreis moeten boeken bij een organisatie. Wat zijn jullie ervaringen? Enkel de eerste en laatste nacht boeken + de huurauto? Of alle hotels en excursies al vast leggen? Is het daar makkelijk om rond te reizen zonder iets vast gelegd te hebben?

Daarnaast vraag ik me af wat het prijsniveau ongeveer is van eten/drinken in Costa Rica, zodat we een goede indicatie van de kosten kunnen maken.

Hoop dat jullie ons kunnen helpen, alvast enorm bedankt!

heel veel info over Costa Rica:**kijk hier
**Costa Rica is niet een goedkoop land. Een nette kamer in een hotel, laagseizoen, kost tussen de $50 en $80 p.n. Een pizza ongeveer $10, een hamburger $3, een biertje $1,20. Sommige restaurants hebben menukaarten waarbij de 13% belasting en 10% bedieningsgeld niet is inbegrepen. Oppassen dus. Benzine is ongeveer $1 per liter. Een tour in een park met gids tussen de $30 en $80 p.p. Entrée natuurpark ongeveer $15 p.p.
Soms weet de tuinman van het hotel leuke dingen in de omgeving, en dat kost dan een paar dollar. Ga je bij de receptie van het hotel of bij een tourbureautje een tour regelen dan betaal je de hoofdprijs. Probeer met de touroperator zelf in contact te komen. Dat scheelt soms wel 20%.
Veel plezier
Otto

Hoi Jessie,
Wij zijn in november/december 2014 geweest en hebben alleen de huurauto en de eerste nacht geboekt. Overal meer dan voldoende plaats en je bent zo vrij als een vogeltje, waarvan er daar vele fantastische exemplaren zijn. We hebben erg goede ervaringen met Peter van Hotel Dos Palmas. Hij heeft 2 hotels nabij het vliegveld, regelt de huurauto voor je en haalt je op van het vliegveld. wij hadden na afloop wat gedoe met de huurauto en peter heeft dat opgelost. Dos Palmas is lid van een samenwerkingsverband van Holland Hotels. Als je bij een van deze hotels een nacht boekt kun je op hen terugvallen wanneer je hulp nodig hebt. Aanrader dus! Site van Dos Palmas: Dos Palmas Costa Rica | Familie Hotel Dos Palmas. Site van Holland hotels: www.hollandhotelscr.com. We hebben toen een GPS-kaart aangeschaft van CR (alleen te gebruiken voor Garmin); handig want er staan ook de nationale parken en hotels/lodges/B&B in:https://www.navsat.com/en/maps/. Maar waarschijnlijk kom je met je smartphone ook een heel eind nu.

Bedankt voor je reactie!
Wat een goede tip, ik ga zeker kijken op de site van Dos Palmas.

Als je nog meer leuke tips hebt… ik ben erg benieuwd!!

Waar wij toen veel info hebben gehaald is op het forum van de startpagina: costarica - costarica.startpagina.nl. De mooiste plekken waar we gelogeerd hebben zijn Heliconia Island, een kleine B&B met fantastische tuin boordevol bijzondere dieren die bijna op je ontbijtbord komen zitten) en La Ensenada. Maar er zijn ongetwijfeld nog veel meer mooie plekken.

Wauw Dos Palmas ziet er echt fantastisch uit. Wij gaan daar boeken!
Ik ga verder rondneuzen op de startpagina om ideeën op te doen… BEDANKT!!

Heel veel plezier!!

Het forum van de startpagina: costarica - costarica.startpagina.nl is helaas sterk verouderd. 10 jaar geleden een heel actief forum, met dagelijks nieuwe berichten over Costa Rica, maar de afgelopen 4 jaar helemaal in elkaar gezakt, door concurrentie van Tripadvisor, booking.com, Facebook en dat soort sites. Reizigers toen zaten urenlang hun informatie op te zoeken op een pc of laptop, nu gaat alles snel en vlug eventjes op de smartphone via apps.
Alle belangrijke informatie op dat forum staat ook op dit Wereldwijzer forum bij de stickies, bovenaan de berichten van bezoekers. Die stickies zijn geschreven door mensen die in Costa Rica wonen.
Heb je deze stickies gelezen? :
Rondreizen
Wat je moet weten
Corcovado
en nog veel meer

Nog niet gelezen, maar ga ik gelijk doen. Weer ontzettend bedankt!
Otto, wat is voor jou een plekje (liefst niet te toeristisch) waarvan je zegt: Dat mag je niet missen!!

Tja, ik vind Rancho Burica een heerlijke plek voor de liefhebber van “even helemaal niks” Dus wel even wat ingewikkelder om er te komen. <Kaartje> . Hun motto is: “where the bad road ends, ïs where the good life begins” Geen superdeluxe, maar alles keurig netjes schoon.

Wil je persé Tortuguero <kaartje> bezoeken, dan is dit een leuk alternatief: Lirio Lodge.

Of helemaal in het noorden, een Belgisch koppel (Waals) http://www.finca-meitai.com/

Bij de vulkaan Arenal <kaart> in de buurt: Monte Terras

Zomaar een paar plekjes waar je geen massa toerisme zult tegen komen.