Begin september willen wij voor ca 3 weken naar Costa Rica. Ik had een offerte laten maken voor een individuele rondreis waarbij we zelf met de auto rond trekken. Het totaalpakket komt uiteindelijk rond de 2300 euro (ticket/autohuur/hotels). Dit vind ik best een behoorlijk prijs. Alleen nu ben ik veel op dit forum gaan lezen en heel veel mensen zeggen gewoon op de bonnefooi te gaan en maar zien. Ik denk niet dat je uiteindelijk veel goedkoper uit bent, maar het geeft je natuurlijk wel extra vrijheid.
Van de ene kant vind ik het erg ontspannend dat je nergens meer over na hoeft te denken en je gewoon naar het volgende hotel kan rijden. Je hoeft niet met veel geld op zak, van te voren is het grootste deel al betaald en je verliest geen kostbare tijd (die je toch al te weinig hebt). Van de andere kant is op de bonnefooi wel weer spannend en kan je je koers veranderen mocht het slecht weer zijn of iets dergelijks.
De route zal waarschijnlijk ook wel beetje vergelijkbaar worden, omdat je in die korte tijd toch de hoogtepunten wilt zien om een indruk van het land te krijgen en gewoonweg niet te tijd/kennis hebt om alles te zien.
Maar ik zit nu heel erg te twijfelen…de rondreis boeken of toch op de bonnefooi (waarbij we dan wel alvast ticket/auto en tortuguero boeken) gaan. Wie heeft er advies??
Hallo Roel09,
Wij willen zelf begin november bijna 3 weken gaan en zijn nu ook aan het kijken naar een ticket en autohuur. De prijs die je noemt is die per persoon? Want dan is het volgens mij wel redelijk prijzig. Wij hebben zitten kijken en komen met 2 tickets en autohuur op zo’n 2000 euro.
na het lezen van het forum denk ik dat wij toch ook een groot gedeelte op de bonnefooi gaan doen. Voor de eerste paar dagen al wat vast leggen en daarna kijken we wel waar we uit komen. We willen ook graag naar corcovado, dus daar reserveren we voor die tijd ook vast.
Ik heb verder weinig advies voor je, voor ons wordt dit de eerste keer!
Buiten de zomer om zou ik eigenlijk helemaal niets vastleggen voor 3 weken.
Een ticket kun je in september al snel voor minder dan 800 euro p.p krijgen, een auto huren in costa rica is niet erg goedkoop, maar buiten het hoogseizoen moet dat voor een dollar of $40 wel te doen zijn.
Dan zou je volgens het pakket een hotel van ongeveer 100 euro per nacht hebben, dat vind ik erg aan de prijs.
Hoi Roel,
Lekker op de bonnefooi gaan. Wij zaten destijds ook erg te twijfelen, maar zijn blij dat we op de bonnefooi zijn gegaan. Ook in CR voelen ze de wereldwijde economische crisis. Er komen minder Amerikanen. De prijzen van de hotels, B&B en lodges zijn in dollars. De dollar is momenteel voor ons heel gunstig. Voorbeeld: wanneer je accommodatie via een touroperator regelt ben je al gauw 50 euro pp kwijt. Wanneer je daar ter plekke bij de receptie van hetzelfde hotel iets wilt regelen, betaal je ongeveer 70 dollar en dan nog kun je afdingen naar circa 50 dollar, tel uit je winst. Je kunt beter iets meer besteden aan een goede huurauto (4x4), zodat je uitgerust op je bestemming aankomt. In de vulkanische gebieden raak je anders best vermoeid in een kleine auto.
Veel plezier en succes!
Groetjes,
Mark
Gewoon op de bonnefooi gaan. Doe ik al jaren. Autohuren van te voren via internet. Ook via internet eerste nacht overnachting boeken zodat je direkt van het vliegtuig je bed in kan na ongeveer 18 uren reizen. Het is “laag seizoen” en plaats genoeg overal. Normaliter is Continental de goedkoopste vlieger als je 2-3 maanden van te voren zou boeken.
Je vindt meer tips op www.123hjemmeside.no/costarica onder autohuren en vliegen