Groepsreis of zelf rondreizen??

Hoi!

Wij zijn van plan om deze zomer met z’n 2en Costa Rica te bezoeken, maar twijfelen enorm over hoe en wat… :confused:

Een groepsreis is makkelijk, je ziet alles maar is erg massaal.
Zelf rondreizen is erg leuk, maar ook wel een beetje eng, kun je alles vinden, kom je zelf echt op de leukste plekken…

Wat zijn jullie ervaringen en wat raad je ons aan?
Welke reisorganisatie is jullie goed bevallen? (en welke niet)

We hopen met jullie hulp eindelijk een keus te kunnen maken!:smile:

Alvast bedankt!

Groetjes Thes:zon02:

zelf rondreizen!

Ervaar het eens! En je zult zien dat je er achteraf geen spijt van zult hebben!

Ikzelf ben niet in costa rica geweest, maar wel in een groot gedeelte van zuidamerika en dit jaar panama/colombia.

Over reisorganisaties kan ik je dus niets vertellen, maar uit eigen ervaring kan ik je meedelen dat alleen rondreizen (met partner) het mooiste is!

tip: wel goed voorbereiden.

Hoi!

Ik zou ook zeker zelf gaan rondreizen! Je kan altijd zelf hier en daar zelf een tour pakken toch? Als je dat doet, dan raad ik expediciones tropicales aan, dat is een lokale touroperator. Zelf heb ik er goede ervaringen mee in ieder geval!!

Groetjes carmen

Jde kunt hier ook eens kijken. http://www.costaricaopmaat.nl/ Wij gaan 25 maart 3 weken op eigen gelegenheid rondtoeren. (zie ook:http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=47252)

Hoi,

Ik heb Costa Rica en Nicaragua bezocht via een groepsreis ook omdat mijn reisgenoot dat een veiliger idee vond. Maar dit land is echt heel goed te doen op eigen gelegenheid. De wegen zijn goed en alles staat goed aangegeven. Ontdek het land op jezelf want dan kun je op de mooie plekjes blijven als je wilt en gaan wanneer je het minder bevalt.

Succes

Karin

Zekerrrrrrrrrrr zelf gaan, het is echt goed te doen, bussen redelijk goedkoop en het land is niet echt heel groot. Wij hebben het ook gedaan!!

veel plezier

Hoi!

Mijn vriend en ik zijn op eigen houtje rondgereisd door Costa Rica. Het was onze eerste verre reis, en is heel goed bevallen! We hebben geen ervaring met groepsreizen, maar het idee van een vast programma en een groep waarmee je alles samen doet stond ons tegen. Vandaar dat we ervoor gekozen hebben om zelf te gaan, en omdat het onze eerste grote reis was te beginnen in een relatief klein en veilig land.

Wij hebben tickets geboekt bij Martinair; voor de eerste twee nachten alvast (via internet) een hostel in San José geboekt en transfer geregeld (dat iemand van het hostel ons op kwam halen van het vliegveld).

Wij hebben ons programma vastgesteld door vantevoren te kijken waar de grote reisorganisaties (Djoser, Baobab, Shoestring, enz.) heengaan (dat zijn dan vaak toch de highlights), en op basis daarvan een selectie gemaakt van plekken die ons leuk leken. Met behulp van de Lonely Planet hebben we uitgezocht wat overal in de omgeving te doen en te zien is. Ook hadden we van tevoren per dorp/stad een aantal opties uitgekozen waar we mogelijk wilden slapen. Ter plekke kun je dan nog kijken of de omschrijving uit de reisgids klopt met de werkelijkheid ;). In hostels kunnen ze je trouwens vaak ook goede tips geven voor leuke excursies in de omgeving. Soms kun je die ook boeken bij/via het hostel.
Het enige openbaar vervoer is eigenlijk de bus, waarmee je de meeste plekken prima kunt bereiken. Bij busstations kunnen ze je vertellen welke bus je moet hebben voor een bepaalde bestemming. Nadeel van de bus is dat je vaak lang onderweg bent, of vaak moet overstappen. Voordeel is dat de prijzen redelijk laag zijn. Op http://www.visitcostarica.com/ict/paginas/LEYES/pdf/ItinerarioBuses_en.pdf vond ik zelfs een busschema :). Weet alleen niet of die nog actueel is… Je kunt er trouwens vaak ook voor kiezen om een toeristenbusje te nemen (bv. om tijd te besparen op lange afstanden), maar die zijn dan wel 10x zo duur als een gewone bus, en bovendien zit je dan met veel mensen en bagage op elkaar gepropt (zo is onze ervaring).

Wij spraken trouwens geen spaans, en hebben dat ook niet echt als een belemmering ervaren. Veel mensen in Costa Rica spreken gewoon engels. En als het echt moet kun je wel met handen en voeten duidelijk maken wat je wil. Andere mensen begrijpen lukt op de een of andere manier redelijk :).
Wat betreft geld hebben we in NL bij het GWK alvast wat costaricaanse colones gehaald, en travellers cheques die je in Costa Rica ter plekke bijna overal kunt inwisselen. Bij de meeste banken in CR kun je ook gewoon pinnen.
Enne, mocht je twijfelen (weet niet wanneer je precies gaat) over het regenseizoen: wij zijn midden in het regenseizoen gegaan, en het is ons 100% meegevallen! Het zijn meestal korte stortbuien rond de middag en begin van de avond, en gauw genoeg daarna is alles weer droog.

De hoogtepunten van onze reis waren Tortuguero, La Fortuna en Quepos.

Succes en veel plezier met uitzoeken en met de reis!

Groetjes Josine

:redface: Oei, dit is wel een erg lange post geworden… :redface: