Rondreis Costa Rica

Hallo iedereen,

Samen met mijn vriend ben ik van plan om volgend jaar in juli en augustus door Costa Rica te gaan reizen met een backpack.
We hebben al een heleboel gelezen en zelfs info ingewonnen bij het reisbureau maar dat was een flinke domper.
We hadden al heel enthousiast een idee van hoe we wilden gaan rondreizen maar toen kwam de dame van het reisbureau met een heleboel dingen die we totaal niet verwacht hadden.
We zijn daardoor best wel gaan nadenken maar willen graag jullie ervaringen horen :slight_smile:

Hieronder een opsomming van het reisbureau:

  • Reisbureau gaf aan dat Costa Rica geen veilig backpack land is. Maar op internet lees ik andere verhalen. Wat vinden jullie?

  • Het is aan te raden om de hele reis een auto te huren omdat het openbaar vervoer onbetrouwbaar is. IS dat zo?!

  • Het is niet verstandig om vanuit Costa Rica te grens over te steken naar Niacaragua of Panama. Wij hadden namelijk het idee om daar ook even van de cultuur te proeven. In Nicaragua wilde we graag 2 dagen naar Granada. En we willen onze reis afsluiten in Panama, lekker 4 a 5 dagen in Bocas del Toro. Hoe is jullie ervaring?

  • Volgens het reisbureau konden we beter een groepsrondreis boeken zodat alles geregeld is. Reisbureau gaf aan dat veel excursies al vol zijn als we daar aankomen en van te voren niets regelen. Ook gaf ze aan dat er weinig goedkope hotels/hostels zijn en dat die vaak al vol zijn en dat we dan geen slaapplaats hebben?! Wat is hiermee jullie ervaring?

  • Het plaatsje Limon moesten we maar vermijden want hier zou niets te beleven zijn. Terwijl we hadden gelezen dat dit een gezellig kustplaatsje was met meer rondtrekkende toeristen. Klinkt mij gezellig maar mevrouw van 't reisbureau was er niet van gediend.

  • 1 overnachting in San Jose was volgens haar voldoende. Ze gaf aan dat er niet veel te beleven was in die stad. Wat denken jullie?

Nou al met al was het geen prettig bezoekje aan het reisbureau. Wij werden er flink op gewezen dat we dit echt niet met z’n 2-en konden. Daar ging al onze voorpret :frowning:
Hopelijk hebben jullie positievere verhalen want we willen toch heel graag gaan!! Ik hoor het graag!!! Alvast bedankt!
Groetjes 2 enthousiaste Costa Rica vakantiegangers!! :slight_smile:

      • Updated - - -

Zie dat ik nog 1 dingetje ben vergeten. Ze vond de Carabische kust niet speciaal en raadde ons daarom aan om meer tijd door te brengen aan de kust van de Grote Oceaan. Hoe is jullie ervaring?

Die mevrouw van het reisbureau kent Costa Rica niet. Ze is er waarschijnlijk nog nooit geweest.
Al haar opmerkingen zijn alleen maar bedoelt om een groepsreis te verkopen.
De enige opmerking die wel klopt is dat je in Limon beter niet kunt verblijven.
Maar de alternatieven ten zuiden van Limon zoals Cahuita en Puerto Viejo zijn fantastisch.
Het openbaar vervoer is goed, het duurt alleen wel even om van de ene naar de andere plaats te komen.
Daarom rijden er ook sneldiensten vanuit San Jos naar alle kanten.
Je kunt rustig de grens over naar Nicaragua en Panama. Soms zijn d wachttijden lang, soms ben je
in een kwartier de grens over. Granada is zeker de mooite waard. Er gaat een Ticobus van San José naar Managua,
die ook stopt in Liberia en Granada.
San José zelf heeft niet veel te bieden. Het nationaal Theater en het goudmuseum zijn de weinige attracties in de stad.
Ook de overdekte markte, de mercado centraal is een bezoek waard. Dus 1 dag kun je hier best doorkomen.
Verder is Costa Rica veel natuur.

Johan

Als je wil gaan backpacken dan heb je bij een reisbureau toch niets te zoeken? Zoals Johan al aangeeft, willen zij rondreizen verkopen. Koop een ticket, een Lonely Planet en lees je in op reisforums zoals deze of Tripadvisor of lees reisverslagen van anderen op bv. waarbenjijnu. Websites als hostelworld en hostelbookers zijn handig om je overnachtingen te regelen.

1 like

Ik ben nog nooit in Costa Rica geweest, maar heb wel veel informatie ingewonnen via fora en reisverslagen. Het klinkt idd alsof het mevrouw van het reisbureau zelf een reis wil verkopen. Bereid je goed voor, maar laat je reis niet verpesten door een dame die niet van echt reizen houdt!!

Sent from my HTC One X using Wereldwijzer

Wat een ongelooflijke bullshit heeft die mevrouw jullie proberen te verkopen. Als Costa Rica al niet veilig is, mag je eigenlijk niet meer buitenkomen, want dan is het overal gevaarlijk. :smiley:

Mijn ervaringen:

  • Reisbureau gaf aan dat Costa Rica geen veilig backpack land is. Maar op internet lees ik andere verhalen. Wat vinden jullie?
    Ik heb mij daar dus nooit onveilig gevoeld, zelfs als 21-jarige snotneus die voor het eerst op haar eentje aan het rondtrekken was.

  • Het is aan te raden om de hele reis een auto te huren omdat het openbaar vervoer onbetrouwbaar is. IS dat zo?!
    Zelf alles met het openbaar vervoer gedaan, nooit meegemaakt dat een bus niet kwam opdagen. Of dat een bus zelfs meer dan 10 minuten te laat was. Wel enkele keren meegemaakt dat ik om 5u 's ochtends de deur uit moest omdat er op de hele dag maar 1 bus vertrok, en uiteraard op zo’n vroeg uur. Voor sommige bestemmingen zal je ook wel een hele dag onderweg zijn. Als je weinig tijd hebt, is een auto misschien wel aan te raden, maar dat moet je zelf zien.

  • Volgens het reisbureau konden we beter een groepsrondreis boeken zodat alles geregeld is. Reisbureau gaf aan dat veel excursies al vol zijn als we daar aankomen en van te voren niets regelen. Ook gaf ze aan dat er weinig goedkope hotels/hostels zijn en dat die vaak al vol zijn en dat we dan geen slaapplaats hebben?! Wat is hiermee jullie ervaring?
    Jullie gaan in juli/augustus. Laagseizoen. De excursies gaan niet volgeboekt zijn, en de hotels/hostels al helemaal niet. Je zal misschien niet in het beste hotel van de stad kunnen verblijven, maar je zal ook niet zonder slaapplaats vallen. Ik heb het geen énkele keer meegemaakt dat een ho(s)tel helemaal vol zat toen ik aankwam, en de excursies kon ik ook altijd meteen de volgende dag doen.

  • 1 overnachting in San Jose was volgens haar voldoende. Ze gaf aan dat er niet veel te beleven was in die stad. Wat denken jullie?
    Daar heeft ze misschien wel gelijk. Ik vond dat een ongelooflijk vervelende stad. Ik zou eerder aan het einde van je reis daar enkele dagen blijven als je je schema niet vol krijgt. Maar het zou zeer spijtig zijn om àndere dingen te schrappen voor San José.

Er lopen duizenden backpackers rond in Costa Rica! Met name aan de Caribische kust bij Puerto Viejo bijvoorbeeld, maar ook langs de kust van het schiereiland Nicoya. Montezuma is een echte backpackersplaats. Zuidelijker, de plaats Dominical is ook een backpackersplaats.
Een belangrijke regel: geld en paspoort altijd op je lijf dragen, nooit in een tas of broekzak, want dan vraag je om problemen.
Maar dat is een backpackers-regel nummer 1 over de hele wereld.
Goede reis
Otto

www.elmonofeliz.com

Het mag duidelijk zijn dat de mevrouw van het reisbureau er geen pannenkoek van heeft begrepen. Zoals Otto zegt moet je inderdaad wel voorizchtig zijn, het gebeurt weleens dat toeristen, en net zo goed bewoners worden beroofd, dat risico kun je beperken door zo min mogelijk zichtbaar bij je te dragen en in het donker de achterbuurten te mijden. Je zult hier bijvoorbeeld vrijwel niemand met een laptop rond zien lopen. En 's avonds gaat heeft een taxi rit de voorkeur boven wandelen. Daar zul je niet zo veel last van hebben want San Jose is inderdaad niet de moeite waard, op het jade en goud museum na waar je in een ochtend doorheen jaagt, en in Limon hoef je inderdaad niet te wezen. De caribische kust vind ik zelf meer de moeite waard, vanwege de sfeer en het vriendelijke toerisme. Je gaat in de Nederlandse zomer en dat kan nog weleens wisselvallig weer bieden. Hoewel het regen seizoen dan net begonnen is valt het normaal gesproken mee, september, oktober, november zijn zo’n beetje de ergste maanden. En als het is zoals dit jaar laat het regenseizoen zelfs lang op zich wachten. Het water begint nu echt met bakken naar beneden te komen :smiley:

Het nadeel van de caribische kust is als je gaat kijken naar het aantal plaatsen die de moeite waard zijn je vrij beperkt bent. Tortuguero is zeker de moeite waard, Cahuita (hoewel ik er zelf niet zo’n fan van ben te weinig bomen en veel hitte) waar je het nationaal park in kunt maar waar je niet meer kunt kamperen, een stuk verder naar het zuiden heb je Puerto Viejo, Punta Uva, Manzanillo, een paar plaatsjes de meest zuidelijke punt waarvan Puerto Viejo het meest levendig is en waar veel backpackers zitten. In tegenstelling tot veel plaatsen in Costa Rica kun je je hier ook nog 's avonds prima vermaken. Je kunt in de buurt naar de indianen en je kunt de oversteek maken naar Panama wat prima te doen is.
Verder is het dat wel zo’n beetje in het oosten. Ga je naar de westkust dan kun je je eigenlijk wel aan de hele kust vermaken. Bekende plaatsen zoals Manuel Antonio, Jaco, Montezuma, Malpais, Tamarindo etc. Je kunt meestal makkelijk terecht, en de meeste hotels hanteren de tarieven van het laagseizoen. Het is natuurlijk wel vakantie voor de europeanen en amerikanen dus sommige plekken kunnen een hoogseizoen hanteren afhankelijk vanuit waar ze kunt klandizie krijgen. Overigens vliegen veel amerikanen op Liberia en zullen ze aan de westkust verblijven in Guanacaste.

Het gaat heus goed komen om een paar dingen te regelen en de rest op de bonnefooi te doen. Busdiensten zijn niet duur, maar het is vaak erg onlogisch en moeilijk te vinden. Zo heeft San Jose verschillende busterminals waar je afhankelijk van je bestemming kunt vertrekken. Hou er rekening mee dat op een zonnige dag het tussen 9:00 en 12:00 al erg heet kan zijn en je die zon tijdens een busrit best kunt vermijden. Lekker vroeg vertrekken of later, de meeste bussen hebben namelijk geen airco, en behelpen met een open raampje.

Hou je overigens van goed eten, dan zijn er een paar plaatsen in San Jose waar je juist wel moet zijn. Voor lokale begrippen moet je diep in de buidel tasten, maar vergeleken met Nederland kun je dan nog eens genieten van culinaire hoogstand en goede drankjes, restaurants met europese of zuid amerikaanse achtergrond. De Costaricaans keuken is erg simpel, maar ook daar schuilt een voordeeltje van de caribische kust, de caribische keuken is een stukje creatiever en heeft verrassend lekkere maaltijden.

1 like