Backpacken Costa Rica

Mijn vriend en ik zijn voor de zomer van 2011 op zoek naar een mooi backpack land. Vorig jaar zijn we naar Thailand geweest. Nu zijn we op zoek naar een soortgelijk land wat betreft veiligheid, reisbaarheid en prijsniveau…
Costa Rica spreekt mij aan om de mooie natuur en de mooie stranden. Maar nog even een aantal vragen…

• Wat kost een gemiddelde maaltijd en een guesthouse?
  • Kan je met Engels overal terecht of is het echt noodzakelijk om wat Spaans te spreken?
  • Is het echt goed te doen om zelf rond te reizen? Zijn er genoeg reisbureautjes te vinden om een excursie te boeken?

En is er iemand die ervaring heeft met de andere landen in midden amerika? Alvast bedankt!

Hoi Inge,

Ik ben afgelopen zomer met mijn vriend naar Costa Rica gegaan.
Wij hadden ook niks geboekt en dat is ook echt goed te doen.
Spaans heb je niet nodig, excursies kun je overal boeken,
alleen hadden wij voor corcovado in nederland al geboekt bij cabinas Monono (aanrader). De bussen rijden allemaal prima op tijd en zijn heel goedkoop. Let hierbij wel op je bagage tenzij je ze onder in de bus laat leggen. Het is hier alleen wel duurder dan in Thailand. Voor de nachten hebben wij voor samen maximaal dertig dollar aangehouden en daar zit je dan nog geregeld onder. En volgens mij voor het eten moet je voor een hele dag rekening houden met 10 tot 20 dollar, ligt eraan hoe luxe je wilt eten. Met andere landen heb ik geen ervaring. Succes verder!

Groetjes Ilona

Nog wel een tip voor als je naar Costa Rica gaat. Neem een visa of mastercard mee, anders kun je maar bij weinig banken pinnen en dat levert stress op, wat jammer is natuurlijk. Succes!

Heel erg bedankt voor de tips!

Bij weinig banken pinnen? Ik ben twee jaar geleden in Costa Rica geweest (maand) en heb overal kunnen pinnen. Er staan ontzettend veel pinautomaten.

Ik ben dus twee jaar geleden in CR geweest en afgelopen zomer in Thailand, mijn ervaring is wel dat Thailand wat betreft eten veel goedkoper is, maar wat betreft overnachting juist duurder. Ik weet niet waar jullie willen slapen, maar wij wilden perse een kamer met eigen douche, niet meer luxe, maar zeker ook niet minder. Zo’n kamer kost in CR ongeveer 25 dollar (ze rekenen daar alles in dollars) en zo’n kamer kostte ons in Thailand, tussen de 30 en 40 euro (let op, euro en geen dollar!) een stuk duurder dus.

De excursies zijn belachelijk duur in CR, helaas, maar echt de moeite waard. Corcovado, Tortuguero, gidsen in natuurparken, enz. Voor een gids betaal je ongeveer 20 dollar pp per uur, bijvoorbeeld.

Verder spreken ze overal ontzettend goed Engels (althans, in de toeristische gebieden), dus je hoeft niet echt Spaans te kunnen. Al is het wel leuk natuurlijk om met de lokale bevolking te spreken in hun taal…

Wij zijn net terug uit Costa Rica. Vergeleken met Thailand, waar we in januari 2010 een maand geweest zijn, vonden wij het vrij prijzig. Zowel het eten en de accommodatie als de tours. Bijna vergelijkbaar met de prijzen die je in Europa ook betaalt. Voor een normale tweepersoonskamer al snel 50 dollar, voor het avondeten (met drankjes) zeker wel 15 tot 20 dollar per persoon en tours zijn natuurlijk afhankelijk van wat je precies gaat doen. Het is in ieder geval niet goedkoop.

Wij zijn niet naar de toeristische gebieden geweest, dus ik kan niet beamen dat iedereen goed Engels spreekt. Wij zijn de eerste week NIEMAND tegengekomen die Engels sprak, echt alleen maar Spaans. We wilden dan ook graag dichtbij de lokale bevolking komen en zien hoe mensen in de jungle wonen. Misschien ook dat onze reis daarom wat duurder was, omdat we niet op de gebaande paden zijn gebleven?

Excursies kun je wel overal boeken, zeker in de meer toeristische gebieden. Het land is ook wel veilig als je het vergelijkt met andere Midden- of Zuid-Amerikaanse landen. Toch moet je altijd goed oppassen, want bijvoorbeeld een Europees paspoort kan een hoop geld opleveren op de zwarte markt.

De natuur is inderdaad fantastisch en het land is goed te bereizen. Het is niet veel groter dan Nederland, maar verkijk je niet op de afstanden. Je doet er een stuk langer over omdat je niet overal even snel kan rijden.

Owh ja, ik ben het trouwens wel eens met Ilona, dat het echt lastig is om te pinnen. Maar ook met je creditcard kun je niet terecht in de afgelegen gebieden… Pinnen konden wij op het vliegveld alleen met onze creditcard en tijdens de reis moesten we vaak naar een grote plaats rijden en werkte de pin niet altijd met onze pasjes.

Nou, dit klinkt alsof het best vreselijk was allemaal, maar dat is absoluut niet het geval hoor :wink: Het is echt een geweldig land! Als je in de toeristische gebieden blijft, spreekt iedereen goed Engels, zal je de beste prijzen vinden voor maaltijden en overnachtingen en heb je keuze te over voor wat betreft de tours!

Heel veel plezier als jullie gaan!
Dionne

Costa Rica is een gemakkelijk backpacker land waar je overal kunt komen en als je niet te veel eisen stelt dan hoef je echt niet te overnachten voor $50 of meer er zijn prima hostel en backpacker plaatsen te vinden en die zijn veel goedkoper.Kijk anders even op mijn blog en als je vragen hebt stuur een mailtje naar costarica1#live.nl

Reisverslag Wim en Mieke in Costa Rica | Costa Rica Nieuws

groetjes Chris

1 like

volgens mij ben ik hier wel op de goede plek voor een aantal vraagjes…

ik ben in december/januari wezen backpacken door indonesie.
heeft CR ook goedkopen guesthouse’s of hostels???
we vinden t geen probleem om de badkamer te delen maar slapen wel liever samen op een kamer.
deze hoeft niet met goude kranen te zijn haha.
we slapen er toch alleen maar en vertrekken dan weer.

ik lees dat als je de natuur in wil je best wat geld moet betalen.
maar wat is veel???

en zijn er ook gewoon goede mogelijkheden om zelf de natuur te ontdekken.
of is het verplicht met een gids??
bedoel niet zelf de diepe jungle in maar gewoon een mooie wandel tocht door de bossen om de vele diersoorten te spotten.

gr joyce

Hallo Joyce,

Zoals je waarschijnlijkl hebt gelezen, zijn wij in december 2010 in Costa Rica geweest. Vergeleken met Thailand, waar we in januari 2010 een maand zijn gaan backpacken, vonden wij het vrij prijzig.
Zowel het eten en de accommodatie als de tours.

Wij zijn een aantal keren zelf de natuur ingegaan, met lokale wandelkaartjes die vrijwel bij ieder hotel en jungle resorts te verkrijgen zijn.

Costa Rica kan je globaal in twee gebieden verdelen: het toeristische (en rijkere) noorden en het arme maar pure zuiden.
Het noorden staat bekend om zijn vulkaan landschappen. Ons advies: boek een tour bij Red Lava Tours (redlavatouristservicecenter.com).
Is van een nederlandse eigenaar, die werkt met lokale gidsen.

De meeste hostels (en dus backpackers) zijn te vinden in Manuel Antonio (National Park).
Dit is een van de weinige plaatsen waar je goedkoop kunt overnachten.

Wat ook een aanrader is: http://www.ranchoburica.com/
Dit is een goedkoop resortje in het uiterste zuiden van Costa Rica, waar de weg letterlijk ophoudt. Je zit hier op nog geen 4 km van de grens met Panama.
Dit verblijf is vooral bij (Australische en Nederlandse) backpackers erg populair, het is de surfspot van Costa Rica. Overigens nog maar bij weinig mensen bekend, dus het is er genieten van de rust en natuur.
Om er te komen: auto huren en 5 uur lang ploeteren op onverharde wegen of met de lokale busdiensten vanuit meerdere grote plaatsen in Costa Rica. Is echt een ervaring die je nooit meer zult vergeten.

Zelf zijn we eigenaar van een populair backpack-blog, www.reishonger.nl.
Een foto-overzicht van Costa Rica vind je op http://www.reishonger.nl/reisfotos/inspiratie-reisfotos-costa-rica/.

Alvast heel veel plezier in Costa Rica en hopelijk heb je iets aan onze tips.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

Groetjes,
Martijn & Dionne

ps: wij gaan in oktober trouwen op Bali, willen daarna rondreis Indonesie doen met de backpack. Nog leuke tips?

Hai!

Boekten jullie meestal online of bij de accommodaties zelf?
Ik vertrek binnenkort en vind het best lastig om online goedkope hotels te vinden?

Benieuwd naar jullie tips!!

:dag: