Hallo allemaal,
Ik heb een globale planning gemaakt voor onze reis naar Costa Rica. We hebben 4 weken. Ik wil de reis zelf plannen. Graag tips en aanwijzingen, want ik weet absoluut niet of het op deze manier allemaal te doen is. Daar komt het dan…
Dag 1 - vertrek en overnachting in Madrid.
Dag 2 - Madrid- San Jose. Hotel San Jose 2 nachten.
Dag 3 -San Jose. We willen even bijkomen en niet gelijk doorreizen.
Dag 4 - Naar Tortuguero. Twee mogelijkheden. 1- georganiseerd. Dan worden we in hotel opgehaald.
2- auto huren en zelf naar Tortuguero.
Dag 5 en 6: Tortuguero. Overnachten in Tortuguero.
Dag 7-Indien we zelf al een auto hebben: naar Puerto Viejo of Sarapiqui. Verblijf 2 nachten. Bezoeken : La Selva, Braullio Corilla en raften?
Dag 8- zie dag 7.
Als we georganiseerd naar Tortuquero zijn gegaan, moeten we nog een auto huren voor de rest van de vakantie. Waar?
Dag 9- La Fortuna, verblijf 2 nachten. Bezoeken: vulkaan Arenal, Santa Elena en NP Monteverde.
Dag 10- zie boven.
Dag 11- Verblijf zoeken in buurt van PN Rincon de la Viejo (tips?) Bezoek NP en NP Santa Rosa . Verblijf 2 nachten.
Dag 12-zie boven.
Dag 13- Playa del Coco. Doen: zwemmen, snorkelen, luieren en omgeving verkennen. Verblijf 3 nachten.
Dag 14 en 15: zie boven.
Dag 16- Playa Samara: Doen: omgeving verkennen, snorkelen etc.Verblijf 2 nachten.
Dag 17 : zie boven.
Dag 18: Naar Manuel Antonio. Verblijf 2 nachten.
Vragen: voor we naar Manuel Antonio gaan willen we naar Tarcoles voor de krokodillen. En hoe rijden we het beste naar Manuel Antonio. Moeten we een boot nemen, zo ja waar en hoe duur is dit, of omrijden.? Hoeveel tijd gaat daar in zitten?
Dag 19: zie boven.
Dag 20: Naar Uvita en omstreken. ( tips voor accomadatie?) Bezoek NP Marino Ballena en? Verblijf 2 nachten.
Dag 21: zie boven.
Dag 22: Naar Drake Bay. Bezoeken: Isla del Caño en Corcovado NP. Verblijf 3 nachten.
Vraag: hoe in Drake Bay te komen?
Dag 23 en 24 : zie boven.
Dag 25: Naar Caribische kust. Verblijf in Cahita? Verblij 4 of 5 nachten.
Vraag: Hoe lang is het rijden naar de Caribische kust, bv naar Cahita. Is dit in 1 dag te doen.
Van hieruit willen we de omgeving verkennen en nog wat relaxen.
Dag 26,27, 28, 29: zie boven.
Dag 30: Naar San Jose. Auto inleveren.
Dag 31: terugreis.
Omdat ik nog niet weet wanneer we vliegen, kan de terugreis ook op dag 30 zijn.
Ik ben benieuwd of dit te doen is. Wat denken jullie? Aanvullingen en opmerkingen zijn welkom. Bedankt alvast!
Een paar opmerkingen.
Als je een georganiseerde tour neemt naar Tortuguero, kun je de huurauto af laten leveren in Guapiles op het lunchadres op het einde
van de georganisserde tour.
2 nachten in Tortuguero is voldoende.
Tarcoles kun je met een boot doen. Maar je kunt de krokodillen ook vanaf de brug over de Tarcoles rivier zien.
Je komt er overheen als je naar Manuel Antonio rijdt. Vanaf Samara ga je over de brug " La Amistad" richting Puntarenas.
Daarna neem je de tolweg 27 tot aan de afslag naar Jaco, Manuel Antonio. Een kilometer of 10 na de afslag, kom je
over de brug. Je ziet het, want er staan altijd mensen op de brug naar de krokodillen te kijken.
De route vanaf Sierpe naar Cahuita, Puerto Viejo de Talamanca is lang. Ik zou dit niet in 1 dag doen. (8 a 9 uur rijden)
Je kunt een tussenstop maken in San Gerardo del Dota, waar je de Quetzal kunt zien of in de Orosivallei.
Je kunt natuurlijk ook de Caribische kust bezoeken na je bezoek aan Tortuguero. En daarna naar Sarapiqui.
Dit is een stuk handiger, maar je wilt waarschijnlijk strand op het eind.
Ik ben weer een stap verder. Ik heb de reis geboekt. Als ik de dagen van in- en uitchecken niet meereken, heb ik 26 dagen om echt te besteden in Costa Rica. Ik heb al eerder een reisschema op het forum geplaatst, maar kennissen is dit een behoorlijk ambitieus schema. Ik moet veel reizen en daar schijnt heel wat tijd in te gaan zitten. Wat ik in ieder geval wil indie 26 dagen is aan het begin aan aan het eind eindigen aan de kust/strand. Ik kom er zelf niet helemaal uit en daarom vraag ik om raad! Graag zou ik ook horen hoeveel tijd ik voor bepaalde trajecten moet rekenen.
“Schema”:
1- San Jose 1 dag om te bekijken en een beetje bijkomen van de reis.
2- Naar Caribische kust, bv Cahita of Puerto Viejo. ( hoe lang rijden?)
Daar 4 dagen vertoeven. Dus dag 3, 4, 5 en 6.
7- Naar Tortuguero ( hoe lang rijden?)
8 Tortuguero: is 1 dag om hier een excursie te maken voldoende? Dus dan verblijf ik hier 2 nachten.
9_ Reizen van Tortuguero naar a- bv. Sarapiqui
b- La Fortuna
Dit weet ik dus nog niet, want ik weet niet hoeveel tijd er in het reizen gaat zitten en wat ik bv. echt niet mag missen?
De rest is voor mij dan ook nog moeilijk om in te vullen.
Wat ik in ieder geval wil:
La Fortuna, Playa del Coco. In Playa del Coco wil ik weer wat langer blijven. Is van hieruit bv ook het NP Santa Rosa te bezoeken? ( hoelang rijden?
Vanuit Playa del Coco wil ik naar Manuel Antonio. Moet ik een tussenstop maken? Hoelang is dit rijden? En hoeveel dagen zal ik voor Manuel Antonio plannen?
Ik wil mijn vakantie eindigen in bv. Drake Bay of daar in de buurt( tips) om van daaruit naar San Jose terug te keren. Ook hier weer de vraag: hoelang is dit rijden.
Ik vraag dit allemaal, omdat ik aan mijn vakantie geen gevoel wil overhouden van dat ik alleen maar onderweg ben geweest. En ik wil mijn accommodaties graag van te voren boeken, omdat ik geen zin heb om tijd aan zoeken door te brengen. Of is dit in die periode ( 20/7- 16/8) niet nodig.
Ik reis met twee volwassenen en twee kinderen van 12 en 15 jaar.
Ik ben heel erg benieuwd naar jullie reacties!
Zal ik Tortuguero wel bezoeken? Als ik vanuit bv. Cahita naar bv. La fortuna doorreis? Misschien zie je wat je in Tortuguero ziet ook elders een beetje?
Een mooi schema is:
San Jose 2 nachten stad bezichtigen. Nationaal theater, Goudmuseum, overdekte markt.
Tortuguero 2 nachten
Auto oppikken Puerto Viejo de Talamanca 3uur vanaf Guapiles 4 nachten bezoek Cahuita en Manzanillo, strand
Sarapiqui 4 uur 2 nachten Bezoek La Selva en Tirimbina evt. raften
La Fortuna 3 uur 2 nachten Oude lavavelden, waterval
Rincon 3 uur 2 nachten Park bezoeken.
Coco of Tamarinda of Samara 2 tot 3 uur 3 nachten strand, duiken, snorkelen
Monteverde 2 nachten. 3 tot 4 uur Nevelwpoud
Manuel Antonio 4 uur 2 nachten Park, strand
Corcovado naar Sierpe 3 uur 3 nachten
San Gerardo del Dota 3,5 uur 1 nacht
San José 2,5 uur 1 nacht
Afgelopen jaar zijn wij naar Costa Rica geweest met onze kinderen van 12 en 14 jaar oud. Een geweldige tijd gehad. In Santa Elena (bij Montverde) is La Salvatura echt een aanrader. Dit is een canopy-trail van totaal maarliefst 3,5 km lang! Tokkelen door de jungle. De kinderen vonden dit geweldig.
Bedankt voor je tip. Lijkt me geweldig!
Trouwens heeft er iemand ervaring met een Daihatsu Bego? Is deze geschikt voor 4 personen. Twee volw. en twee kinderen, 12 en 15 jaar.
De Daihatsu Bego is een beetje klein voor 4 personen. Je hebt te weinig ruimte voor je bagage.
Wij adviseren altijd minimaal een RAV4 bij deze gezinssamenstelling
Ik ben op dit moment mijn reis aan het invullen voor Costa Rica. Ik lees dat jullie in Sarapique wonen. Het is lastig om info te vinden vinden over reisafstanden. Hoe lang is het rijden van Puerto Viejo de Talamanca naar Sarapique?
En van Sarapique naar La Fortuna?
Is Peurto Viejo de Talamanca naar La Fortuna in 1 dag te rijden of raden jullie dat af?
Misschien heb je iets aan onderstaande websites. Ik weet niet of ze kloppen, wij moeten het nog ervaren. De eerste wordt echter veel aangeraden op het TripAdvisor forum van costa rica. Deze website kent alleen niet alle steden, daardoor ben ik op de 2 website gekomen.
Succes met de planning. Wij gaan over 12 dagen, kan niet wachten.
Gebruik Google Maps om afstanden te meten en rijtijden te weten te komen. Is een all-in reisplanner! KLIK HIER voor de kaart van Costa Rica.
En heb je een smartphone of tablet met GPS? download WAZE op je smartphone + de kaart van Costa Rica. Allemaal gratis en je hebt een uitstekende routeplanner. Voor je vertrekt en nog verbonden bent met internet, even de route ingeven en dan kun je gaan rijden.
Waarom niet starten in Tortugeuro. Daarna auto in ontvangst nemen en afreizen naar het zuiden ongeveer 3 uur rijden naar Puerto Viejo de Talamanca of zuidelijker, Daarna Sarapiqui vanaf het zuiden ongeveer 4 uur rijden en dan door reizen naar bijv. La fortuna. Jullie reizen met 4 personen in de schoolvakantie dan kan het op sommige plekken al behoorlijk druk zijn zeker in de kleinere hotels / B&B . La fortuna is mooi maar net als Manual antoinio zeer toeristisch .M.A. 1 dag meer als voldoende. Vanuit Coco is het te doen om naar santa rosa te rijden ik schat 2 uur. vanuit san jose naar p.v de talamanca een kleine 5 uur, vanuit drake naar sj zo`n 7 / 8 uur