Reisadvies 3 weken Vietnam (en Laos?)

Hallo Petra,

Ik doe het heel even kort, kan ik ook, maar moet zo weg.

Heb heel snel gekeken en laat dan Nha Trang weg voor het duieken en dan naar Con doa.

Ik kan het niet maar heb deze mensen ontmoet en wanneer je eventueel contact zoek met deze mensen kan je in het nederlands verder.
Werkt namelijk een vrouw uit nederland.

http://www.dive-condao.com/

gr.
Ton.

1 like

Beste nunu en ton,
Weer goede tips. Vraag is alleen cat ba of ook halong bay erbij? Is Dalat wel een goede optie. Nha trang valt af. Dit weekend maar eens verder puzzelen. Ben er nog niet uit of we het fijn vinden om hier alles te boeken of daar. Lijkt me doms lastig als je ergens moe en verreist aankomt om dan nog op zoek te gaan. Luxe probleem.

Groet

Hoi Petra,

Wij hebben een tablet meegenomen , je hebt bijna overal wifi.
Als we bv aangekomen waren in Hue en wisten hier blijven we 2 nachten dan boekten we online bij agoda of booking alvast ons volgende hotel. Dan hoef je bij aankomst in het stadje niks te zoeken en ligt het van te voren niet allemaal vast.
Onze ervaring is ook tenminste in Saigon dat het op deze manier goedkoper is dan binnenlopen en vragen of er een kamer vrij is.
Wij hadden in Saigon eerst 2 nachten geboekt bij agoda.nl , toen vroegen we daarna of we nog 3 nachten konden blijven hadden ze voor 1 nacht alleen nog een kamer voor 100 dollar en 2 nachten een kamer voor 50 dollar.
Wij zijn toen naar onze kamer gegaan en hebben de 3 nacht bij agoda geboekt voor 90 dollar samen (ipv 200 dollar) .
Agoda en booking.com reserveren kamers voor het hele jaar. Dus die kan het hotel dan niet meer als vrije kamer zien.
Ik heb van verschillende mensen gehoord dat het ook zo is in Thailand.
Dus mijn ervaring is online boeken maar dit kan gewoon ook 1 of 2 dagen van te voren nog. Of je moet perse een bepaald hotel willen in een bepaalde stad dan kan het natuurlijk zijn dat het vol zit.

Succes ermee.
Groetjes Ingrid

1 like

Hoi,

Ik ga nu de vraag stellen welke al veel vaker is gesteld op dit forum, maar ik kom nog steeds niet tot een conclusie/beslissing;

Welke boot/cruise moet ik nemen bij halong Bay??

Ik lees hier op het forum dat je moet uitzoeken welke route het beste bij je past maar kan eigenlijk maar 1 route vinden.
Ik lees dat je de grotten moet vermijden, maar het is mij niet helemaal duidelijk waarom?

In het ene topic lees ik dat een 2daagse cruise te lang is en saai is, in de andere topic lees ik dat mensen spijt hebben dat ze 2 en niet 3 dagen hebben geboekt…

Ik heb in mijn hoofd een boot voor een klein aantal mensen (max 10/12), een route zonder heel veel toerisme of waar je in elk geval last hebt van de andere boten/toeristen op de boten.

Een boot waar je ‘s avonds op een gezellige plek aan meert/slaapt of gewoon een schone hut hebt (zonder de bed bugs wat ik overal lees), hoeft niet groot en lux te zijn.

Een boot welke niet meer kost dan $150 pp, maar waar we door de lage kosten ook niet mega worden genaaid door de drankjes welke we drinken. (ik lees bedragen van een fles wijn voor $40 en een biertje voor $3,50, is voor Vietnam niet echt gebruikelijke prijzen volgens mij)

De boot mag gezellig zijn (graag zelfs) maar het moet geen partyboot zijn waar iedereen s’nachts kotsend door de gangen van de boot loopt. (ik weet de gezelligheid moet je treffen en ligt aan de medepassagiers)

Een beetje romantique mag, ik ga tenslotte met mn vriendin :slight_smile:

Ik hoor ook dat als je een trip boekt dat je dan wordt opgehaald in Hanoi en dat de reis van Hanoi naar de baai een hel is (3 a 4 uur, slechte omstandigheden). Ik ben wel wat gewend maar ben wel benieuwd wat ik kan verwachten.

De boten van Indochina Junk spreken me wel aan, maar ik lees ook weer her en der dat ze niet zo betrouwbaar zijn.

Al met al, aan elk voordeel zit een nadeel en ik zie door de bomen het bos niet meer :slight_smile:

Iemand tips?

Gr.
Ivo

Hallo Ivo,

Ik kan begrijpen dat je door de vele meningen het spoor een beetje kwijt raakt.
Maar ik zal proberen het een beetje uit te leggen hoe het zit zonder persoonlijke voorkeur en objectief.

Zoals je weet is Halong Bay een groot gebied met honderden krijtrotsen in de zee waar je kan rondvaren.
Ook zijn er op de eilanden grotten die een bezoek waard zijn.
Je kan er ook mooie eilanden bezoeken en op sommige kan je mooie foto’s maken ( Tip op ), je hebt er met een regenwoud ( Cat ba ) en mooi wit strand ( Cat Ba ). enz.

Het probleem voor een keuze is dat niet elke boot al die lokaties aandoet.
Je kan niet zeggen ik wil naar die grot en dan ook naar Cat Ba en ook naar Tip Top ( sla wat andere over, anders wordt het wat onoverzichtelijk ).
Je bent helemaal afhankelijk van welke route een boot vaart; daarom is bootkeuze belangrijk.
Dan kijken naar verlangd comfort en prijs.

Er mogen in Halong Bay maar maximaal 500 boten varen, dit is incl. de dagboten, priveboten.
Dan blijven er nog zo’n 300 over a gemiddeld 15 personen per boot.
Ga er dan vanuit dan het gemiddelde 1 nacht verblijft in de Bay.

Betekend dus dat 150 boten op de terugweg zijn en 150 gaan starten.

Wanneer je een boot hebt geboekt met een grot die ook bereikbaar is voor dagboten, loop je dus de kans dat er dan heel veel boten en dus mensen daar ook zijn en je voetje voor voetje moet lopen in die grot.
Vandaar de opmerking probeer dit te vermijden wanneer je dit niet wilt.

Ik vind, wanneer je naar Halong Bay wilt, je eerst moet weten wat je daar wilt zien.
Wil Tip Top, Cat Ba, Bay to Long enz. ?

Of wil je gewoon wat rondvaren en niet deze lokaties, maar wat kayakken en zwemmen en genieten van het uitzicht?

Kan allemaal, mits je de boot hebt die die route doet.

Daarom het advies om eerst te kijken wat je wilt zien in de Bay en aktiviteiten.
Dan kijken naar welke boot ( organisatie ) daar het best in de buurt komt of het helemaal doet.
Dan kijken naar comfort wat je wilt, en inderdaad hoe beter het comfort, hoe duurder de consumptieprijzen aan boord.
Dan de keuze maken van de boot wie je dan het beste comfort bied naar je wensen en voor jouw de leukste route.

Hoop dat dit het iets duidelijker maakt.

Je kan ook denken van, ik wil een indruk hebben en vaar er enkele uren rond en bezoek een vissersdorp en dan heb ik het wel gezien, kan je ook gewoon een dagtour kopen.

Wil even terug komen op de 3.5 dollar voor een pilsje.
In grote steden als Saigon. Hanoi ed. is dit voor een terras niet echt abnormaal meer.

Even voor Saigon.
Wanneer je op een terras in Distict 1 wat wilt drinken ( dus rond het opera house ) is dit een normale prijs.
Zeker rond de feestdagen.

Wanneer je in een wat duurder hotel verblijft is 7 a 8 dollar echt geen uitzondering, dus misschien daar ook even op letten.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken?

gr.
Ton.

Ja en nee :slight_smile:

Ik moet me maar even beter inlezen. zoals ik het nu zie denk ik dat ik niet vooraf ga boeken omdat ik het gevoel heb toch geen juiste keuze kan maken, ik heb echt een hekel aan massatoerisme en krijg het idee dat ik hier niet onderuit kom.

Ik ga verder dubben :slight_smile:

Beste Ton,
Weer even gepuzzeld, Nha Trang eruit en dan van Hue naar Dalat tot en met 8 augustus. Las nog een tip van Mui Ne, misschien ook mooi om daar twee dagen te verblijven. Door naar Saigon en dan naar Con Dao. Dan weer terug naar Saigon en een tocht door de Mekong Delta (heb je nog tips waar je dat kunt doen en boeken?) terug naar Bangkok en dan nog een paar dagen Thailand.

Groet Petra

Hallo Petra,

Ik ben benieuwd waar je op uitgekomen bent.
Ik heb ook even zitten puzzelen, maar zit met Dalat , is moeilijk in te plannen in je schema voor wat betreft de tijd.
Ga er vanuit dat je je nog op de datums zit van de vorige post?

30-7 aankomen Hanoi
31-7 Hanoi
1-8, 2-8 Halong bay

Dan van 2-8 t/m 8-8, hue en omgeving + dalat is best wel kort.
Zou dan zeker overwegen om op 2-8 te vliegen naar Danang en dan meteen naar Hue via Hai Phong, scheelt je weer een dag.

Ingrid kan je hier wel wat over vertellen hoe te doen.

Dan heb je vanaf 3-8 t/m 8-8 tijd voor Hue , Hoi An, DMZ. Khe Sanh, my Lai. marble mountains.
Op 8-8 vliegen naar Dalat

Denk dat wanneer je in deze dagen zowel de DMZ, Hue, Hoi An en door over land naar Dalat wilt het wel veel reizen wordt en weinig zien. zeker wanneer je dit op eigen gelegenheid wilt doen.
Bedenk ook even dat om van Dalat naar saigon over de weg ook een uur of 7 duurt, dus beste is dan misschien een nachtbus of vliegen, bespaar je tijd.

Maar misschien zo

3-8 Hue ( citadel + mausoleums + stad; overnachten )
4-8 t/m 9-8 Van Hue naar DMZ ( + Phong Nha ), Hue ( va de pas ) , Danang ( kabelbaan niet vergeten ), Khe San, My Lai, Hoi An.
9-8 Hoi An vliegen naar Saigon.

of zo

3-8 t/m 5-8 Hoi An ( bezoek My Lai, My Son?)
5-8 t/m 9-8 hoi An, Khe Sanh, kabelbaan ( kan je ook doen vanaf Hoi An ) Hue, Vinh Moc, Phong Nha, Dong Hoi
9-8 vliegen van Dong Hoi naar saigon.

Of omgekeerd, dus dan met trein/bus naar Dong Hoi en eindigen in Hoi An.

Houd even in de gaten dat treinen of vliegen qua prijs bijna gelijk zijn aan elkaar.
Vliegen vanaf Dong Hoi naar Dalat kan niet rechtstreeks

Maar zoals geschreven ben ik benieuwd wat jij voor ogen hebt.

Mekong Delta.

Ligt er een beetje aan wat je wilt en hoeveel dagen je daar voor uittrekt icm Cambodja.

Maar optie

Saigon naar Can Tho, daar overnachten en in de ochtend de drijvende markt.
Na de drijvende markt door naar Chau Doc, daar overnachten
Dan met de boot naar PP, daar overnachten
PP, killing fields en stad overnachten.
Naar SR of andere lokatie(s) in Cambodja
Via SR naar Thailand over de weg.

Con Dao
Dan kan je natuurlijk op elk moment inzetten vanaf Saigon.
Je hoeft perse te vliegen en dan met de boot vanaf Vung Tau; is wel een lange tocht, noem het maar omdat het kan.

In principe kan je in Viet Nam alles ter plekke regelen.

Maar aangezien het jullie reis moet worden, je niet altijd alles in een standaard tour kan vallen, moet je misschien op sommige lokaties wat creatief te werk gaan om geld uit te sparen en het een beetje individueel te houden wanneer het kan.

zo kan je op andere stukken dat geld gebruiken om prive te reizen.

als voorbeeld
Je zou een tour kunnen boeken in Hue met vaartocht en de mausoleums en de citadel.
Met een groepstour is dit goedkoper, maar je zou kunnen vragen aan de gids om bijv af te spreken in de citadel hoe laat je terug moet zijn bij de bus en zo de citadel op eigen gelegenheid te bezoeken.
Idem voor de mausoleums.

Het kan zijn dat wanneer je dit zelf regelt duurder is dan met een groeptrip.
Dus alle transport + varen + entree+ eventuele lunch.

Met het uitgespaarde geld kan je dan bijv een prive trip regelen op andere trajecten waar geen standaard trips voor zijn.
Prive reizen in Viet Nam is aan de prijs; dus wanneer je dit gaat doen en vooraf gaat regelen niet schrikken van de prijs.

Ik heb ook weer geboekt voor eind 2013 en de prijzen , in vergelijking van vorig jaar zijn gewoon echt hoger.
Ook Halong Bay met overnachting is echt aan de prijs en 150 usd pp is een beetje het gemiddelde voor een boot met overnachting.

Dan heb je een leuke boot, maar verwacht dan niet de luxe van een 4 sterren hotel, die anders voor 150 usd wel zou hebben voor een kamer ( dus 75 usd pp ).

Ook is de prijs afhankelijk van de route, dus dat ook even meenemen.

Heb je zo wat ideeën gedaan.
Hoop dat dit je nog niet meer in verwarring brengt.

Maar de opties zijn legio in Viet Nam en wil deze graag aandragen om je een wel overwogen keuze te kunnen maken.
Wil je natuurlijk helpen om ze in te passen in een voor jouw meest gunstigste schema.

gr.
ton.

1 like

Beste ton,
Ik moet nog wat meer erin gaan duiken. Wel heb ik veel aan deze tips. Vliegen kan wel, zit wel in budget. In het laatste deel kan ik ook nog schuiven. We vliegen pas weer op de 24 augustus terug. We zitten vanaf 12 juli op Koh chang, van daar zitten we ook snel bij angkor wat. Anders valt Cambodja af.
Overigens net even gefacetimed met onze oudste zoon(19) op dit moment aan het genieten in Hanoi. Echt een prachtige stad. Benieuwd wat zij nog hebben aan tips, al is dat budget toch anders als dat van ons.
Ik bericht je weer snel, even ouderwets op papier schrijven.

Groet Petra

Beste Ivo,
Mijn zoon is dagen geleden geweest en stuurde mij via whats app een kaartje van Sinh Cafe Office. Hier hebben zij geboekt. Drie dagen voor onder de 100 euro (zij reizen dus echt low budget). Hebben het fantastisch gehad, veel gezien en ook de grotten. Verder hebben zij zomaar een gratis upgrade gehad naar een betere hut omdat deze niet vol waren. Over het eten en drinken heb ik ze niet horen klagen. Werden verder ook opgehaald in het hotel. Ter plekke geboekt.

Groet Petra

Dank je wel Petra!

Beste Ton,

Inmiddels nog maar 6 weken voordat we gaan. Zijn een dag later in Hanoi omdat het feest in Chiang Mai tot 30 juli duurt. Hebben de route aangepast en o.a. het onderstaande stuk:

12 juli aankomst Pattaya (afspraak vrienden, is helaas niet anders)
13 juli strand
14 juli naar Siem Reap
15 tot 18 Siem Reap
18 Siem Reap Chiang Mai (Feest)
30 juli Chiang Mai naar Bangkok
31 juli Bangkok - Hanoi
1 augustus Hanoi
2 en 3 augustus Halong Bay en dan met vliegtuig naar Danang?
4 augustus Danang - Hue
4-8 Hue ( citadel + mausoleums + stad; overnachten )
4-8 t/m 10-8 Van Hue naar DMZ ( + Phong Nha ), Hue ( va de pas ) , Danang ( kabelbaan niet vergeten ), Khe San, My Lai, Hoi An. Ergens nog de Vinh Moc Tunnels.
10-8 Hoi An
11-8 Hoi An –> Saigon
12 en 13 Saigon (oorlogsmusuem en wandeling die jij ergens nog hebt staan)
13 Saigon naar Con Dao
14 Con Dao
15 Con Dao
16 Con Dao –> Saigon
17 Saigon naar Can Tho, drijvende markt en overnachten
18 Naar Chau doc en daar overnachten
19 Chau Doc naar Phomp Penh
20 Killing fields en museum
21 Pnohm Penh –> Trat –> Koh Chang
22 Koh Chang
23 Koh Chang
24 Koh Chang -> Bangkok naar Dusseldorf
25 Thuis

Heb ik het zo ongeveer goed?

Groet Petra

Hallo Petra,

Ziet er helemaal goed uit je schema.

Ik heb alleen nog 1 advies voor je.
Zou je nog even naar dag 21-8 kunnen kijken; is wel heel veel reisuren.
Zou dit in 2 etappes doen.

Deze dag dan verdienen door op de dag 3-8 meteen door te vliegen naar Hue via Danang.
Dus na Halong Bay naar Hai Phong vliegveld naar Danang en meteen naar Hue op die dag.

Voor het overige helemaal geweldige reis volgens mei en kan zo in een een reisgids.

gr.
Ton.

Beste Ton,
Bij de laatste dagen heb ik zitten slapen. We gaan 21 augustus naar Sihanoukville, 24 weer naar Pnom Penh en dan naar Bangkok met het vliegtuig. Tenzij het slecht weer is. Voor de rest laten we het schem zo staan. Lijkt ons een goed uitgangspunt!

Toch nog een paar vragen:
Het vliegveld bij Hue is dicht. Is het dan handig om na Halong Bay meteen naar het vliegveld (even naarm kwijt) te gaan en dan te vliegen naar Danang?
Kun je vanaf Danang de excursies doen zoals Vinh Moc, DMZ, Khe San, etc? Of moet ik dan vanuit Danang naar Hue?
Jij noemt dat het ook leuk is om op een eiland te slapen (Cat Ba). Bedoel je dan een dagtocht in Halong Bay naar Cat Ba, daar overnachten en dan de boot terug? Heb jij een idee welke maatschappij dit doet?
Kan ik de vliegtickets beter hier boeken of daar ter plekke?

Zo toch meer vragen dan een paar, maar nu komt het dan eindelijk dichtbij.

Groet Petra

Hallo Petra,

Bedankt voor de verduidelijking, niet naar Koh Chang , maar naar shihanoukville is geen probleem in 1 dag; reken op 3 uur ( is aan de ruime kant gerekend ).

Helaas is het vliegveld in jouw periode dicht, maar ik denk dat om niet terug te gaan naar Hanoi, maar van Halong naar Hai Phong te gaan een optie die je zeker moet overwegen.
Ingrid heeft dit ook gedaan en het is haar goed bevallen; je kan op deze site haar ervaring lezen.

Kun je vanaf Danang de excursies doen zoals Vinh Moc, DMZ, Khe San, etc? Of moet ik dan vanuit Danang naar Hue?

Je zou het kunnen doen vanaf Danang, maar je gaat dan toch weer naar Hue en dan weer wat naar het noorden.
Denk dat de “militaire tour” beter van Hue kan starten.

Denk dan bijv. aan dan naar het noorden te gaan en de tunnels, de grotten, de grens rivier, en via het binnenland de diverse bases te bezoeken en dan zo via My Lai misschien in Hoi An aan te belanden.
De dagen heb je er voor staan.

Onderweg kan je dan ook, met een stukje omrijden ook de kabelbaan gebruiken om even het militaire te ontlopen.

Er zijn wel groeptours die dit doen ( denk niet met de kabelbaan ), maar dan is het even zoeken of die schema’s ook zijn wat je en voor ogen hebt.

Anders wordt het een prive tour; bedoel dan dus dat je dit moet gaan backpacken ( is te doen ) of het laten organiseren.
Laatste is wel een dure optie, kan je echt geen prijs noemen, maar zie op internet prijzen van 80 tot 100 usd of meer per dag voor auto+gids+overnachting.
Het is net wat je wilt.

Verblijven op Cat Ba.

Denk dat je me daar even mee moet helpen, kan niet terug vinden wat ik er over geschreven heb en in welke context.

Vliegtickets
Wanneer je schema echt staat, dan zou ik het gewoon hier doen.
Waarom op je vakantie daar tijd aan moeten besteden.
Prijzen zijn gelijk en je kan hier eventueel wat schuiven met datums om te kijken of een dag eerder of later wat goedkoper is.
Kan je eventueel je schema op aanpassen en daar wordt het wat moeilijker.

Ook heb je hier meer overzicht over de aanbieders / dus prijzen via je computer .

Ik ben heel benieuwd wat je voor Con Dao hebt geregeld, en hoop dat het je niet tegenvalt.
Is echt het anderste uiterste voor wat betreft drukte met de steden als Saigon en Hanoi.
Echt rust.

gr.
Ton.

Hallo Petra,

Vanuit Halong Bay is het inderdaad juist heel handig om dan met de taxi (wij waren ongeveer 17 euro kwijt volgens mij voor 80 km), naar Cat Bei airport in Hayphong. Je bent dan al in Danang terwijl je anders net terug bent in Hanoi vanaf Halong Bay.

Als je in Danang aankomt rijdt er 's avonds geen trein meer naar Hue dat hebben wij ook met de Taxi gedaan (gewoon onderhandelen, weet alleen niet meer wat we kwijt waren)Maar prijzen staan al aangegeven op het vliegveld van Danang voor een Taxi naar Hue of Hoi An. (Wij wilden eerst Danang zelf in ivm een kapotte fotocamera).

Vanuit Hue hebben wij de DMZ tour gedaan naar o.a Vinh Moc, , Khe San (wij betaalden hiervoor voor de hele dag 15 USD per persoon november 2012 voor een groepstour ) geboekt in ons hotel en waren met een klein busje met ongeveer 10 personen. Wij persoonlijk vonden de DMZ tour indrukwekkender dan de Cu Chi tunnels.

Wij hebben een reisverslag bijgehouden op http://rob-ingrid.waarbenjij.nu/reisverslagen/420963/vietnam/1
misschien heb je kun je er nog tips uithalen.

Groetjes Ingrid

Dank Ingrid, ga nu lekker je verslag lezen.
Groet Petra

Beste Ingrid,
Na het lezen van jullie blog de easyriders geboekt. Wel een andere organisatie omdat we nu opgehaald worden Hue en daar weer terugkomen. Easyriders tip van ton. Mochten jullie nog een leuke tip hebben voor een hotel in Hue, houd ik me aanbevolen.

Dank Petra

Hallo Petra,

Mijn hotel in Hue is altijd "Huong Giang hotel " .

Prijzen voor dit hotel op hun site zijn niet helemaal realistisch en je kan dan beter boeken op een site van een reisorganisatie zoals bijv. Agoda.
Dan wordt het een stuk goedkoper; let wel even op USD en euro’s met het vergelijken.

Lokatie is perfect.

Wanneer je eventueel daar wilt gaan logeren of gaan dineren, pas even op met het royal kings diner.
Denk niet dat je die zal nemen , alleen al omdat ie duurder is al de overige opties.

Maar denk je misschien dan “laten we dat eens proberen”, dan zal je nu verklappen wat je krijgt.

Je wordt dan aangekleed als een koning van ten tijde van 300 jaar geleden.
Je komt dan op een prominente plek te zitten en je krijgt ook een gehele hofhouding ( gekleed naar die tijd ) erbij.
Ook komen er zogenaamde ministers bij je aan tafel zitten; de tafel is opgesteld in een "U "vorm en jullie zitten aan het hooft en natuurlijk wat hoger door een podiumpje.

Natuurlijk mag een orkest niet ontbreken en daar is dus ook aan gedacht; spelen muziek uit die tijd.

Dit allemaal midden in het restaurant, waar rondom je heen ook de gewone tafels staan.; jullie zijn dan wel de blikvanger van de avond.
Dan ook niet vergeten te lachen, want je wordt ook gefotografeerd door de overige gasten die "normaal"dineren.

Heb overigens nog nooit een westerling gezien die dit deden, alleen maar Koreanen, kunnen ook Japanners zijn geweest ( is wat moeilijk om het onderscheid te zien voor mij).

Waarschijnlijk doe je het niet, maar wanneer je daar toevallig bent en je ziet het weet je nu in ieder geval dat dit een menu is dat op de kaart staat.

gr.
Ton.

Ton, ik zal je een foto sturen������