Reisadvies 3 weken Vietnam (en Laos?)

Hoi,

Ik wil eind van het jaar een rondreis van 3 weken maken. Ik wil de reis graag beginnen in Saigon en eindigen in Hanoi.
ik ben al een keer in Saigon geweest en wil hier niet al te veel tijd aan spenderen (max 3 dagen waaronder mekong trip).

Vervolgens wil ik richting het noorden en ik had het idee om ter hoogte van hué de oversteek naar Laos te maken, via Laos naar boven en ter hoogte van Dien Bien Phu Vietnam weer in te gaan.

Ik wil de reis eindigen met ca 2 dagen op een bungalow in halong bay… nog een dag of 2 Hanoi en weer naar huis…

Is dit heel erg optimistisch?

Ik twijfel of ik Laos in moet gaan of niet, heb ook het idee (sorry) dat hier niet heeeel veel te zien is. Cambodja heb ik al bezocht btw dus daar hoef ik niet meer heen.

Tips voor een mooie en betaalbare bunaglow voor Halong bay zijn trouwens ook welkom. Dit is het enige stukje luxe wat ik wil op het einde van de vakantie, de rest gewoon lekker goedekope guesthouses en hostellen.

Ik hoop dat jullie tips hebben.

Gr.
Ivo

Ik maak me trouwens ook zorgen om het klimaat. December kan een natte maand zijn, vooral in het midden heb ik begrepen… Ook mede doordat ik dus eind van m’n reis 3 dagen op een eiland in de zon wil zitten en een paar mooie duiken wil maken als het even kan. Dit hoeft dus niet persé halong bay te zijn… misschien ivm het klimaat is het toch verstandiger van noord naar zuid te reizen… help :slight_smile:

Hallo Ivo,

Ik wil je best helpen, maar voor ik dit ga doen; wat bedoel je met een bungalow in Halong Bay?
Heb een lokatie voor ogen, prijs, mag het op een resort staan enz.

Wanneer we dat weten kunnen we je advies geven.

gr.
Ton.

hoi Ivo,

Over duiken weet ik zelf niets want ik doe niet aan deze sport.

Maar weet wel dat er Nha Trang diverse duik scholen en bureraus zijn die dit verzorgen.

Maar de beste duiklokaties, vind je in Con Dao.

Ik heb hier met Zweden en Australiërs gepraat die specifiek naar dit eiland kwamen om te duiken.
Ik was hier in Januari 2012, maar het zicht bleek nihil door de stroming dus er kon niet gedoken worden.

Duiken is duur vergis je daar niet in, kijk even op deze site over Con Dao.
http://www.dive-condao.

Eiland en de andere eilanden zijn heel mooi en weinig of geen tourisme.
Wel moet er gevlogen worden naar het eiland.

GR.
tON.

Het Ton,

Ik heb me inderdaad ingelezen over Con Dao, echter wordt duikden, en uberhaups reizen die kant op, half december daar ontraden. Zelfs door de plaatselijke duikschool.

Ik wil samen met mijn vriendin een rondreis maken. Gezien het klimaat en de reisperiode denk ik dat van noord naar zuid het slimste is. Wat duikden betreft denk ik dat ik moet gokken op mooi weer (half december) op Whale Island. Wanneer het tegenzit misschien ergens in het zuiden?

We willen de vakantie afsluiten dmv een beetje te relaxen, een dag of 3. We willen graag op een mooi eiland (hoeft niet touristisch te zijn), zon is uiteraard gewenst :slight_smile: Budget voor deze 3 dagen ligt rond de 60 a 80 eur per nacht.

Gr.
Ivo

Hallo Ivo,

Ik heb zoals gezegd geen ervaring met duiken en ben hier januari 2012 geweest ken ik deze duikschool.
Dit staat op de site over december, dacht een optie.

November and December are notorious for their strong winds. Due to our unique open ocean location weather conditions are highly variable, however this generally does not effect the diving as we dive on the leeward side of the islands.

oke, valt dus af.

Waarschijnlijk heb je ook al gekeken voor Phu Quoc, om de laatste dagen door te brengen.
Is een goede keuze en voor de 60 a 80 euro kan je daar wel een mooi resort voor vinden.
En belangrijk voor jullie, zon is er normaal gesproken volop in december.

Ook heb je daar duikscholen, kan je het meteen combineren wanneer het in Nha Trang wat tegenvalt.
Het wordt wel duurder omdat je er naar toe moet vliegen of via de Delta en dan verder met de boot.

Maar verblijven op een eiland in Viet Nam is best wel moeilijk, omdat er niet zoveel eilanden zijn waar je kan verblijven.
Je hebt er enkele in Halobg Bay gebied, Hoi An ( geen optie door het weer ), Nha Trang dus Whale island, con Dao en PQ.

Maar Ivo zijn de plannen gewijzigd?
Het wordt dus nu van noord naar zuid en geen Laos?

Ik weet niet wanneer je voor het laatst in Saigon was, maar deze stad is best wel veranderd.
Wanneer je in district 1 bent geweest , zeg 3 jaar geleden, ken je het bijna niet meer terug.
Misschien kan ik plekjes voor je opschrijven waar je nog niet geweest bent in Saigon?

gr.
Ton.

Hey Ton,

Bedankt voor je advies. De plannen zijn inderdaad (na beter het forum te hebben doorgespit) gewijzigd en we denken dat het verstandiger is van Noord naar Zuid te reizen. Dit doen we 1 voor het weer, van goed naar beter en 2 voor de mensen; van stugger naar vriendelijker. Mocht ik dit fout hebben hoor ik het uiteraard graag :slight_smile:

Laos denk ik dat ik ga skippen en moet uitstekllen voor een volgende reis. Ik heb me even in de Visums verdiept en dat staat me erg tegen, daarnaast wordt het misschien erg haasten. Nu ben ik wel erg van mening dat vakanties niet bedoeld zijn om te relaxen maar om zo veel mogelijk dingen te zien, maar ben bang dat ik vietnam te kort doe als ik laos in deze korte periode ook wil zien.

Ik ben 7 jaar geleden in Saigon geweest, zat toen in het backpackers gedeelte (durf niet te zeggen welk district) en heb de grote musea en marktjes bezocht. Ook uiteraard een uitstap gemaakt naar de tunnels en naar de mekong, al was de laatste tour toen nog heel erg primitief.

Tips zijn altijd welkom. Musea gaan we deze keer waarschijnlijk niet bezoeken, ik heb ze al gezoien en mijn vriendin is hier aanzienlijk minder in geintresseerd. De tunnels willen we wel bezoeken, puur omdat ik vind dat ze dat niet mag missen.

PQ is een goed alternatief, via de delta met de boot lijkt me een mooier avontuur dan per vliegtuig.

Saigon is veranderd… ik was er al bang voor… toen ik er was had ik voor 3 dollar een mooie kamer met eigen badkamer en bad… ik was al een beetje bang dat die tijd voorbij is.

Gr. Ivo

Hallo Ivo,

Ik denk dat je volgens mij helemaal goed zit met van noord naar zuid gaan met het weer en, meningen verschillen, en de mentaliteit.

Na 7 jaar ken je het echt niet meer terug, natuurlijk wel de musea ( de Notre Dame enz. bestaan nog steeds).
Maar je zal vele gebouwen missen.

Denk wel dat je de prijzen van toen echt uit je hoofd moet zetten en deze zeker met een factor 7 a 8 moet bijstellen voor saigon.

Voor 3 usd heb je een lunch in een echt Vietnamees restaurant voor 1.5 persoon.
Vergis je niet voor tours in Halong Bay bijv. ; 100 usd pp is echt niets niets meer.
Dan zit je echt echt niet luxe en is budget.

Voor PQ via Can Tho en naar Rach Gia kan ik je wel een helpen met het plannen zodat je de boot niet mist, mits je dat wilt natuurlijk?

Laat het even weten.

gr.
Ton.

Bedankt voor je info Ton.
Ik denk dat het weghalen van het risico dat we de boot missen ook meteen een deel van de charme en spanning van het backpacken weg haalt, we gaan dit dus gewoon ter plaatse proberen te regelen.

Bedankt voor de tips

Als je fantastische budget-acco’s zoekt voor 15-20 euro per nacht dan kan ik wel een wat aanbevelingen doen…

Als je fantastische budget-acco’s zoekt voor 15-20 euro per nacht dan kan ik wel wat aanbevelingen doen voor de verschillende plaatsen van noord naar zuid…

aanbevelingen zijn altijd welkom

Ik weet niet welke plaatsen je uiteindelijk gaat bezoeken en daarom schrijf ik alle acco’s die ons goed bevallen zijn hier maar neer…

In Hanoi zaten wij in het Charming Hotel. Als je bij het hotel zelf boekt en minstens 3 nachten blijft, dan halen ze je gratis op van de luchthaven. Zie voor reviews HANOI CHARMING HOTEL (Hanoi, Vietnam) - foto's, reviews en prijsvergelijking - Tripadvisor en boek eventueel via http://www.hanoicharminghotel.com/Charming1.html.

Wij zijn op eigen gelegenheid naar Cat Ba Island gegaan en hebben daar overnacht bij de Whisper of Nature. Hiervoor kun je kijken op THE WHISPER OF NATURE BUNGALOW (Cat Ba, Vietnam) - foto's, reviews en prijsvergelijking - Tripadvisor.

In Hue zaten we in het Jade Hotel. Daar krijg je uitstekende waar voor je geld. Zie JADE HOTEL (Hue, Vietnam) - foto's, reviews en prijsvergelijking - Tripadvisor.

In Hoi An verbleven wij in het Sunflower Hotel. Zie BED STATION HOSTEL & POOL BAR (Hoi An, Vietnam) - foto's, reviews en prijsvergelijking - Tripadvisor. Boeken kan soms het goedkoopste zijn via hostelbookers.com.

Voor Dalat kan ik het Dreams Hotel van harte aanraden. Ze hebben prima kamers met alles wat je nodig hebt en 's ochtends wordt er aan een hele grote tafel een fantastisch ontbijt geserveerd. Zie DREAMS HOTEL (Da Lat, Vietnam) - foto's, reviews en prijsvergelijking - Tripadvisor.

In Nha Trang hadden we gekozen voor Mojzo Inn. Zie MOJZO INN BOUTIQUE (Nha Trang, Vietnam) - foto's, reviews en prijsvergelijking - Tripadvisor. Een gezellig guesthouse met lekker ontbijt.

In Saigon zaten we midden in de backpackersbuurt bij Vy Khanh, zie VY KHANH GUESTHOUSE (Ho Chi Minhstad, Vietnam) - foto's, reviews en prijsvergelijking - Tripadvisor. 's Ochtends kon je wel een kop koffie krijgen, maar voor ontbijt moest je de deur uit. Er ligt echter een ABC Bakery met zitgelegenheid vlak om de hoek.

Wij zijn zelf een paar dagen naar de Delta geweest en hebben daar in Ben Tre overnacht in het Oasis Hotel (OASIS HOTEL (Ben Tre, Vietnam) - foto's en reviews - Tripadvisor) en in Can Tho werd het het Nam Mon The Boutique Hotel (NAM MON HOTEL (Can Tho, Vietnam) - foto's, reviews en prijsvergelijking - Tripadvisor)

Misschien heb je er wat aan :chin:

1 like

Hey,

Bedankt voor de tips! Tickets zijn inmiddels geboekt… 27 november vliegen we heen!

Gr.
Ivo

Beste allemaal,
Inmiddels al veel tips gelezen over een bezoek aan Vietnam. Wij vertrekken 11 juli naar Thailand (feest) en de bedoeling is om vanaf 30 juli te gaan trekken door Vietnam. We willen starten in Hanoi en dan naar beneden. Afhankelijk van de duur van het reizen, willen we over land via Cambodja naar Bangkok om 24 augustus weer terug te gaan. We hebben nog niets vastgelegd, maar ik ben gezien het bovenstaande wel van plan dit te doen met een aantal dingen.

Ik heb nog de volgende vragen. Halong Bay is toeristisch en ik lees ook over Cat Ba Island. Kan ik de natuur daar vergelijken met Halong Bay of is het totaal anders? Wij reizen ook low-budget (40+), gaan voor ‘schoon’ en niet luxe.

Daarnaast vind ik het lastig om het klimaat in kaart te brengen. Maar volgens mij maakt het niet zoveel uit of we van boven naar beneden gaan of omgekeerd.
Alvast bedankt voor de tips.
Groet Petra

Hallo Petra,

Cat Ba is best wel een groot eiland en ligt in Halong Bay.
Wanneer je aan de stranden bent van Cat Ba zul je de rotsen natuurlijk zien.
Maar op het eiland heb je ook een regenwoud ( NP ).

Van noord naar zuid of omgekeerd???
De meeste mensen kiezen van noord naar zuid omdat je in het zuiden meer plekken hebt voor een strandvakantie.
Ook voor mij zou een argument kunnen zijn dat de mensen in het zuiden vriendelijker zijn dan in het noorden; je gaat dan van wat minder vriendelijk naar heel vriendelijk.

Denk dat het voor het weer niets uit maakt, is overal lekker zonnig en zowel in het zuiden als noorden kan je regen verwachten.

gr.
Ton.

1 like

Beste Ton,

Bedankt voor je snelle reactie. Inmiddels de plekken die we graag willen bezoeken in kaart gebracht. Duidelijk is dat het een te groot land is om alles te bekijken. Beperken ons nu tot natuurgebieden en de plaatsen waar de vietnamoorlog gewoed heeft. Daarna nog een korte stop in Cambodja omdat mijn echtgenoot daar in 1993 gelegerd heeft gezeten. Maar nogmaals tijd tekort, dus een goede reden om nog een keer te gaan ������.

Groet Petra

Mocht je besluiten om op eigen hand naar Cat Ba te gaan, dan kan ik behalve de hotels met uitzicht op de baai in Cat Ba Town vooral een verblijf bij Whisper of Nature Bungalow in het dorpje Viet Hai van harte aanbevelen. Alleen de reis er naar toe is al een belevenis en je vaart door een prachtig gebied met karstgebergte en vlotten waar mensen op wonen. Je kunt gratis fietsen lenen en de omgeving verkennen en één van de ingangen van het nationale park ligt vlak naast de accomodatie!

1 like

Hallo Petra,

Ik ben dan stiekem wel benieuwd welke plaatsen je in gedachten hebt.
De DMZ en de omgeving van Hue en Khe San , me Lai zullen er wel op staan.

Maar wat denk je van Con Dao, dan heb je alles ineens.
Natuurpark, de gevangenissen.
Ik heb wat foto’s geplaats op de het foto topic, misschien een idee?
Omdat jullie in juli gaan , kan je regelen dat je op een nachtelijk avontuur gaan om schildpadden eieren zien gaan leggen.
Wanneer je dit boekt is het geen garantie dat je deze dieren tegen komt; heb ik niet gedaan maar ik weet dat het kan.

gr.
Ton.

Beste Ton,
Kijk daar gaat mijn planning al :). Mijn partner is inderdaad verzot op natuur. Dus voor die schildpadden is hij wel te porren.
De plaatsen die jij noemt, die staan er inderdaad op, maar dat wil niet zeggen dat er niets bij en/of af kan. We hebben besloten dat we niet gaan voor kwantiteit maar kwaliteit. Mijn grootste angst is dat we gaan jakkeren uiteindelijk doodmoe zijn en niet meer weten wat we hebben gezien. Indien nodig valt Cambodja maar af. Kun jij aangeven waar op de route Con Dao en de schildpadden zitten?
Planning nu, aantal dagen staan niet vast, is voor nu maar een gok:
30 juli Bangkok - Hanoi
31 juli Hanoi
1 - 2 augustus Halong Bay (optioneel is een verblijf op Cat Ba, maar dat zoeken we nog uit)
2 augustus naar Hue (vliegtuig of trein)
3-5 augustus Hue en omgeving
6 augustus Hue Nha Trang - Whale Island
7 - 8 augustus Whale Island om daar toch een duik te maken (partner heeft al een duikbrevet en ik ga dat halen in Koh Tao)
8 augustus Whale-Island - Nha Trang en indien mogelijk naar Dalat.
9 augustus Dalat met uitstap naar National Park.
10 augustus Dalat – Ho Chi Min.
En toen liep ik vast, luxe probleem. Even geen idee meer hoeveel tijd we waar kunnen besteden. 24 augustus vliegen we van Bangkok weer terug naar huis.
Tips zijn dus welkom. We gaan 11 juli pas weg.
Groet Petra