Ramp Japan: Gevolgen voor vakanties & reizen

Door de verschrikkelijke beelden en de zorgwekkende actualiteit in de media over Japan zal het zeker zo zijn dat mensen die een reis naar Japan hebben gepland er nu aan beginnen te twijfelen of ze wel of niet moeten gaan.

Allereerst is het essentieel voor mensen die naar Japan willen reizen dat ze op de hoogte zijn van het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Als je op het moment staat naar Japan te vertrekken of een reis te boeken met vertrek op korte tormijn, lees dan eerst het actuele reisadvies.

Hoewel de schaal en omvang van de ramp nog niet helemaal duidelijk is, kan met zekerheid worden gezegd dat het noordoosten van Japan het zwaarste getroffen is. Het gaat dan met name om de volgende provincies langs de oostkust: Ibaraki, Fukushima, Miyagi en Iwate. Reizen naar deze provincies, zeker naar de delen gelegen langs de kust, wordt afgeraden. Een toerist heeft hier momenteel niets te zoeken.

Momenteel is de regio Kanto (dus ook Tokyo) in staat van relatieve chaos. Dit betekent voornamelijk dat er problemen zijn met de levering van brandstof en voedsel. Door de geplande “setsuden” (het besparen van energie ten behoeve van het rampgebied) ligt periodiek het trein- en metronetwerk plat. Het is dus beter de stad Tokyo nu niet te bezoeken. Hoe lang deze situatie blijft voortduren is onzeker. Zodra hier meer duidelijkheid over is, zal hier zo snel mogelijk een update geplaatst worden.

Reizen naar het zuiden van Japan kunnen doorgaan zoals gepland; er lijkt geen enkele reden te zijn om deze af te zeggen. Reizen via Tokyo zijn, zoals gezegd, wel enigzins vermoeilijkt. Houd hier voornamelijk op korte termijn enige rekening mee. De schade veroorzaakt door de ramp is in het zuiden beperkt tot het minimum.

Wel dient men rekening te houden, zeker tot in ongeveer midden april, met de verhoogde kans op een (zware) aardbeving. Dit betekent dat het beter is geen zware voorwerpen zo te plaatsen dat deze letsel kunnen veroorzaken indien deze tijdens een beving vallen (houd hier rekening mee in bijvoorbeeld de hotelkamer). In het geval van een aardbeving is het advies vaak om, in het geval binnen te zijn, onder een tafel of een bureau te kruipen. Is men buiten, dan is het beter naar een open ruimte te gaan, zoals een plein. Ga, vooral na een zware aardbeving, niet naar de kust.

Zodra er meer duidelijkheid is, zeker omtrent de Kanto regio, zal dat zo snel mogelijk hier worden geplaatst. Als je meer vragen hebt, voel je dan vrij om er een apart topic voor te openen, of hier een berichtje te plaatsen. Mensen die bekend zijn met reizen in Japan en op de hoogte zijn van de huidige staat van zaken zullen je dan zo goed mogelijk proberen te informeren.

Update 15/3: Reisadvies MinBuZa aangescherpt van niveau 4 naar niveau 5.
Update 16/3: Reisadvies MinBuZa verlaagt van niveau 5 naar niveau 3.
Update 16/4:

2 likes

Hoi Sado,

Bedankt voor je vele updates over Japan.
Ik heb je reisblogs door Japan ook grotendeels gelezen, je hebt een erg leuke schrijfstijl.

Zelf gaan mijn parter en ik begin april naar Japan (rondreis in 3 weken van Fukuoka naar Tokyo)
We houden het nieuws met spanning in de gaten, zeker met betrekking tot de kernreactoren.

Er is toch al een negatief reisadvies voor Japan?
Zouden reizen naar Japan dan al nu niet worden afgelast???

Maar het is een verschrikking waarvoor ik geen woorden kan vinden wat er nu gebeurt in Japan. Niet alleen de Aardbeving en Tsunamie … die waren al Verschrikkelijk … nu die Kerncentrales!
(in één plant … 6 reactors … en nu zijn er ook koelingsproblemen voor reactor 5 en 6)

Onbeschrijfelijk … wat die mensen daar in Japan nu moeten meemaken.

Maar ook de rest van de wereld houdt nu zijn adem in … zeker die landen die op geringe afstand liggen van Japan … ivm radio-actief materiaal.
De neerslag van Tjernobil is ook op zo’n 1700+ km van kiev neergedaald toch (al was dat natuurlijk ook al verdund, maar toch)?
(afhankelijk van de wind / Finland Scandinavië … maar ook Duitsland en zo hebben te maken gehad met neerslag van radio-activiteit … voor wat ik mij nog kan herinneren)

Maar verre weg het ergste is het voor die mensen die dat daar nu allemaal aan het meemaken zijn.
Waarvan veel mensen alles kwijt zijn …
Hele dorpen (kleine steden) weggevaagd … steden waarvan de helft van de bevolking ‘verdwenen’ is … ongeloofelijk … niet te bevatten …

Het word steeds slechter daar, mijn partner en ik wachten geduldig af wat onze reisorganisatie besluit. We hebben lang ( lees anderhalf jaar) vooraf geboekt en hebben ons aardig verdiept in de cultuur.

Zojuist weer een schok van 6.2, hopelijk niet al te veel schade extra, ze hebben al genoeg te lijden.

Bedankt voor je vele updates over Japan.
Ik heb je reisblogs door Japan ook grotendeels gelezen, je hebt een erg leuke schrijfstijl.

Graag gedaan!

Er is toch al een negatief reisadvies voor Japan?
Zouden reizen naar Japan dan al nu niet worden afgelast???

Technisch gezien is er geen sprake van een negatief reisadvies. Het advies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken is vandaag echter wel aangescherpt van niveau 4 naar niveau 5.

Het word steeds slechter daar, mijn partner en ik wachten geduldig af wat onze reisorganisatie besluit. We hebben lang ( lees anderhalf jaar) vooraf geboekt en hebben ons aardig verdiept in de cultuur.

Laten we het beste hopen! Alles draait momenteel natuurlijk om de uiteindelijk omvang van het probleem van de schadelijk straling. Waarschijnlijk zal Japan de komende maanden, zo niet jaren, nog last gaan hebben van dit probleem. De vraag is echter of er sprake is van een hoeveelheid straling die zo erg is dat het problemen veroorzaakt voor de gezondheid.

Mijn reis gaat nu niet door. Erg jammer, maar de berichten lijken alleen maar steeds slechter te gaan, en het voelt voor mij ook wat ramptoeristerig om nu te gaan. Hopelijk lukt het me volgend jaar.

Het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken is weer bijgesteld, ditmaal naar niveau 3.

? Terwijl er meer kans is dat ‘ze’ het niet gaan redden met die kernreactoren???
(kans op een meltdown neemt toch toe?)

Het verhaal van de problemen met de kernreactor is simpel: er lijkt geen enkele reden aan te nemen dat er bij een (nieuwe) meltdown een gevaarlijke hoeveelheid straling gebieden anders dan de al afgezette 30 kilometer zone zal bereiken. Binnen deze 30 kilometer is vrijwel iedereen al geevacueerd en hier mogen mensen sowieso niet komen. Vandaar dat het advies blijft gelden niet naar de getroffen gebieden te gaan (waar deze reactor ook staat). Dat is in ieder geval het huidige beeld wat de experts van de ramp hebben. Daar baseert de regering dan waarschijnlijk haar advies op, terwijl er vooral in de media natuurlijk een veel grimmiger beeld bestaat van de situatie. Vandaar dat het raar over kan komen dat er nu ineens sprake is van een verlaging van de ernst van het reisadvies. Maar onvermindert blijft dus gelden: als je naar Japan gaat, ga dan vooral niet naar het noordoosten.

Wij hebben onze droomreis afgezegd die normaalgezien overmorgen zou beginnen. De buurt rond Takayama zou nu nog geen probleem zijn, dat wist het hotel te melden.
Niettegenstaande is de toestand te ernstig: Tsjernobyl is niet veraf vermoed ik, maar hopelijk zit ik er naast natuurlijk. De toestand in Fukushima 4 is zeer ernstig omdat daar de gebruikte brandstofelementen in de bassins zowiezo door het bad heen smelten als het niet wordt opgelost. deze zaten namelijk niet in een beschermende reactorkuip omdat deze centrale in onderhoud was.
Desalniettemin duim ik voor een goede afloop.

Bedankt voor je heldere berichten, Sado. We hebben een reis door Japan gepland in begin juli, maar houden het nieuws ook angstvallig in de gaten. Laten we hopen dat het snel ten goede keert, allereerst natuurlijk voor de Japanners zelf die in een week tijd zo gigantisch veel onheil over zich kregen uitgestort. Maar ik zou het ook verschrikkelijk jammer vinden als onze eerste reis naar Japan, waar we ons al zo ontzettend lang op verheugd hebben, door deze omstandigheden niet door kan gaan. Ons eerste idee is, mocht de situatie in de nabijheid van Tokio kritiek blijven, om toch te gaan maar meteen door te reizen naar het zuiden.

Ik vind het ook heel spijtig voor degenen die hebben besloten hun reis af te blazen, maar begrijpelijk natuurlijk. :frowning:

Efforts continue to restore cooling functions to nuclear reactors

Mogelijk toch niet afblazen… links included
‘Straling buiten Japan onschadelijk’

Tja, vreselijk allemaal… Wij zijn ook van plan om in juli voor drie weken naar Japan te gaan. We hebben ons behoorlijk verheugd op onze eerste reis naar Japan. We starten op 11 juli in Tokio en blijven daar 5 dagen. Ik hoop dat dit DE Big One was in de buurt van Tokio en niet dat die nog moet komen:paranoid: ! Niet in de eerste plaats voor ons natuurlijk, maar vooral ook voor de mensen daar. Diep respect voor hoe zij met alle ellende omgaan!

@Portnull,

ik begrijp je hoor, ik vind het ook vreselijk om dit af te blazen, maar wij moesten beslissen ten tijde van het hoogtepunt van de ramp omdat we een week later zouden vertrekken. Hadden we maar net zoals jij wat later gepland.

Toch aan iedereen veel reisplezier, en wij gaan dan zeker volgend jaar
!

Een korte reactie van onze reisorganisatie;
namen en dergelijke aangepast ivm privacy.

U heeft geboekt op basis van de ANVR-Reisvoorwaarden. Bijgevoegd treft u het standpunt aan van het ANVR.

Zoals u weet begint de reis in het zuiden en komen we pas op 21 april in Tokio aan. Momenteel is er in het hele gebied ten zuiden van Tokio niets aan de hand en kan daar als voor de aardbeving worden gereisd. Daarop is één uitzondering; er rijden wat minder treinen dan normaal.
Op dit moment is het enige vraagteken Tokio en de facultatieve excursie naar Nikko. Uw reisgids raadt aan niet naar Nikko te reizen en het ziet er dan ook naar uit dat we die facultatieve excursie uit het programma halen.

De aardbeving was sterk te voelen in Tokio maar heeft geen grote schade aangericht in de stad. De enige reden niet naar Tokio te reizen is de mogelijkheid dat de stad met een verhoogde radio- activiteit te maken krijgt. Het Calamiteitenfonds heeft voor Tokio geen calamiteit uitgesproken en er is momenteel geen reden om niet in de stad te zijn.

Uw reisgids heeft aangegeven de reis te willen begeleiden. Hij kent het land als geen ander en ik durf te stellen dat er in Nederland geen betere reisleider voor Japan is. Door met hem mee te reizen kunt u er zeker van zijn dat hij u constant op de hoogte houdt van mogelijke veranderingen in de situatie. Ook zullen we de Nederlandse ambassade op de hoogte brengen van ons reisschema en het telefoonnummer van uw reisgids doorgeven. Vanzelfsprekend houden wij van hieruit alles extra goed in de gaten en kan het thuisfront uw reis via twitter volgen.

De Japanners zullen het zeer waarderen dat u hun land bezoekt in deze moeilijke tijd. We zijn er van overtuigd dat dit een onvergetelijke reis wordt en we zullen zeker bij deze reis alles in het werk stellen dat u na afloop tegen de thuisblijvers kunt zeggen dat u het voor geen goud had willen missen.
Aangezien dit een bijzondere situatie is en wij u als reiziger zeer serieus nemen willen we graag met u in gesprek komen over het wel of niet door laten gaan van uw reis. Ook onze reisleider zal daarbij aanwezig zijn. We nodigen u dan ook uit om komende zaterdag om 10.00 uur op ons kantoor te komen. De reisgids en algemeen directeur zullen beide aanwezig zijn voor verdere vragen.

Hallo, nieuw hier op de forum, maar we lezen al een tijdje mee, omdat we in juli/ augustus naar Japan gaan. Ik wilde nog een duit in het zakje doen wat betreft de gevolgen van de problemen in Fukushima. Sinds kort bestaat een initiatief in Japan om middels crowd sourcing (duur woord voor bepaalde gegevens door breed publiek toegankelijk te maken op één verzamelpunt) metingen van straling te delen op een internetsite. Het is het raadplegen waard. Het is te vonden op http://www.rdtn.org

Groet,

Dennis

2 likes

Ik en mijn vriend hebben een reis gepland staan van 12-5 t/m 12-6
ons appartement zit in Shinjuku en vanuit hier gaan we ook nog een weekje naar Osaka.
Nu vraag ik me heel erg af hoe het zit met de niveaus van buitenlandse zaken. Hij staat nu op 3 en dat is in het groen, toch word er afgeraden naar Tokyo te gaan. Nu vraag ik me af, als je nu wel gaat, krijg je dan geen problemen met je reisverzekering? Aangezien er toch een soort van negatief reisadvies is.

We gaan nu al voor 5 jaar elk jaar naar Japan en willen graag nu weer gaan, het liefst verplaatsen we de datum van de trip niet vanwege de planning die er al is en de boekingen.

Als het echt gevaarlijk word, dan moeten we natuurlijk wel de reis veranderen.

Ik ben van plan om 15 april naar Osaka te reizen en dan de pelgrimsroute te lopen over het eiland Shikoku maar heb nu ernstige twijfels of we wel moeten gaan … heeft iemand nog een goed advies ?

@ rooiereporter
Osaka en het eiland ligt ver genoeg naar het zuiden om die kant op te gaan. zie mijn eerdere post (met quote van een reisorganisatie).
Voor de zekerheid kan je even op googlemaps kijken naar Japan en op die manier besluiten hoe en wat.

1 like

@Xelasti , ik neem aan dat het gesprek morgen is?
Hou je ons op de hoogte met wat jullie gaan beslissen?