in mijn zoektocht naar informatie over een reis naar Japan heb ik hier al veel handige tips gevonden. Ik heb nog steeds een aantal vragen, want er is zoveel informatie dat ik het overzicht een beetje begin te verliezen
We zijn van plan om in april 2 weken met z’n tweeen door een deel van Japan te reizen. Het wordt onze eerste reis door Japan, en we hopen nog net een deel van de Sakura mee te maken.
Het reisplan ziet er vooralsnog zo uit:
8 april
D 1 Vlucht A’dam -Tokyo
D 2 aankomst Tokyo
D 3 Tokyo
D 4 Tokyo
D 5 Nikko en/of Kamakura vanuit Tokyo
D 6 Hakone vanuit Tokyo
D 7 Takayama
D 8 Kyoto
D 9 Kyoto
D10 Kyoto
D11 Koyasan (overnachting in tempel/klooster)
D12 Hiroshima/Osaka
D13 Miyajima
D14 Tokyo (evt Nikko of Kamakura dan ipv op D 5)
D15 Terugvlucht 23 april
We willen proberen zoveel mogelijk te zien maar het moet natuurlijk ook een vakantie blijven! Ziet dit schema er wat jullie betreft logisch uit? Verbeteringen en tips zijn erg welkom!
Ik twijfel nog over de JR pass. Ik begrijp dat we de pas zeker nodig hebben, maar ik twijfel tussen de 1 week of 2 weken variant, aangezien we bijna een week in Tokyo zijn en je daar alleen korte ritjes maakt. Maar zoals het schema nu is, komen we er denk ik niet uit met een pas van 1 week.
Met wat schuiven kun je met een pass van een week makkelijk uitkomen, hoor! Scheelt toch een aardige duit geld. Je hebt bijvoorbeeld geen hele dag nodig voor Miyajima, en eigenlijk ook niet echt voor Hiroshima; als je in de ochtend het peace park doet en 's middags Miyajima dan heb je 't wel gezien, denk ik. Als je vroeg opstaat kun je dit zelfs als dagtrip vanuit Kyoto doen, gewoon er even met de Shinkansen heen zippen! Als je een extra dagje neemt in Tokyo (heb je zeker wel nodig!), en dan gewoon op eigen kosten naar Kamakura gaat, dan kom je met een railpass van een week prima uit! Om tempelziekte te voorkomen, kun je misschien ook wel een dagje Kyoto inkorten, mocht dat uitkomen. Een optie om vanuit Kyoto te doen is Nara, wat zeker de moeite waard kan zijn.
D 1 Vlucht A’dam -Tokyo
D 2 aankomst Tokyo
D 3 Tokyo
D 4 Tokyo
D 5 Kamakura vanuit Tokyo
D 6 Hakone vanuit Tokyo
_Rail Pass
D 7 Takayama
D 8 Kyoto
D 9 Kyoto
D10 Koyasan (overnachting in tempel/klooster)
D11 Kyoto (evt 's middags Nara?)
D12 Hiroshima/Miyajima vanuit Kyoto
D13 Terug naar Tokyo
_Rail Pass
D14 Tokyo (evt Nikko)
D15 Terugvlucht 23 april
Als je toch 14 dagen JR Railpass neemt zou je ook Kamakura kunnen schrappen en naar Matsumoto of Sendai/Matsushima kunnen, als dagtrip/met 1 overnachting vanuit Tokyo.
Zo kom je inderdaad goed uit met de 7 dagen JR pass. Dan kunnen we in Tokyo verder gewoon de Suica card gebruiken en voor Hakone de Free pass.
Zouden jullie trouwens Hakone of Fuji five lakes aanraden voor een blik op Mt Fuji? Ik snap dat je geluk moet hebben op een goed uitzicht
Lastig om keuzes te maken als je tijd beperkt is, zouden jullie bij gebrek aan tijd kiezen voor een bezoek aan Nikko of Kamakura?
We gaan zeker ook naar Nara, dat is een hele goede suggestie! Ik twijfel nog een beetje of het leuker is om allerlei dagtipjes te doen vanuit Kyoto, of dat we toch zullen overnachten in Nara en Miyajima.
Na hier veel gelezen te hebben over allerlei hotels gaan we in Tokyo waarschijnlijk voor het Sunroute Plaza Shinjuku vanwege de centrale ligging. (Behalve als jullie nog betere suggesties hebbben natuurlijk) Heeft iemand misschien een hotel of Ryokan tip voor Kyoto?
Zowel vanuit Hakone als Fuji 5 lakes is mount Fuji bij helder weer goed te zien. Bij Fuji 5 lakes zit je er wat dichter bij. Als het alleen om het uitzicht op mount Fuji gaat, maakt het volgens mij niet zoveel uit waar je naar toe gaat. Van andere forumleden hoor ik dat Hakone erg de moeite waard is (ik ben er zelf nooit geweest). Ik heb zelf een deel van Fuji 5 lakes gezien. Ook dat is mooi, maar vanuit de verhalen van andere forumleden heb ik de indruk dat Hakone iets afwisselender is.
Nara is goed te doen als dagtrip vanuit Kyoto. Aan een dagje Nara heb je ook wel genoeg.
In Miyajima ben ik nooit geweest. Volgens andere forumleden is een overnachting daar wel bijzonder. Dus dat is het overwegen waard.
Ryokans in Kyoto kun je o.a. boeken via http://www.japaneseguesthouses.com/index.htm.
Ik heb zelf in Kawashima Ryokan gezeten. Dit is een prima Ryokan. Gunstig gelegen in het centrum van Kyoto, postkantoor om de hoek (ivm pinnen wel handig) en personeel dat iets beter dan de gemiddelde Japanner engels spreekt.
Als je D12 overnacht in Miyajima zoals hjo aangeeft, dan kun je D13 makkelijk vanuit Hiroshima helemaal terugzippen naar Tokyo! Is misschien een veel beter idee dan D12 terugkeren naar Kyoto voor slechts een enkele overnachting!
Overigens is het verschil tussen Nikko en Kamakura vrij groot; Nikko is echt een toeristenmagneet en is vrij overweldigend qua tempels, terwijl Kamakura heel kleinschalig is. Kamakura is zeker wel van historische betekenis geweest maar dan gaan we alweer een millennium terug in de tijd. Het enorme beeld van Boeddha is zeker wel de moeite om even te bekijken. Nikko is misschien net iets indrukwekkender, niet alleen vanwege zijn tempels, maar ook vanwege de setting; midden in de bergen. Kamakura is wel net iets meer ‘convinient’, en als je het in Kamakura hebt gehad dan kun je op de weg terug naar Tokyo even stoppen in Yokohama om daar eventueel 's avonds wat door Chinatown (grootste van Azie) te slenteren!
De route is weer aangepast naar jullie advies! Ben er erg tevreden over.
Ik kom er net achter dat we toevallig in Takayama zijn tijdens het Sanno Matsuri Festival (14-15 april). Wat ik erover gelezen heb klinkt erg leuk! Hebben jullie ervaring met dit festival?
Nu nog hopen dat ik nog een hotelletje kan vinden, je schijnt 6 maanden vantevoren te moeten boeken tijdens in die periode …
Op de 15e heeft www.hostelworld.com nog wel meer betaalbare accommodatie beschikbaar en Tokyo - Takayama is 4 1/2 uur reizen, dus als je de 15e vroeg vertrekt vanuit Tokyo dan kom je op tijd bij het festival in Takayama aan en kun je het meemaken.
Ik heb dat festival meegemaakt en het is heel leuk. Als ik het met goed kan herinneren begonnen ze vroeg in de middag al met de wagens. De wagens zijn heel mooi versierd, ze staan eerst opgesteld bij een bepaalde straat. Als je daar eerst heen gaat kan je alle wagens van dichtbij zien voordat ze gaan rondrijden. Vervolgens gaan ze de hele stad door en ook mensen te voet. Is op zich mooi om te zien. Dezelfde avond hebben ze weer een optocht maar dan met lichtjes en lampions dat is heel mooi om te zien.
Ik kan me alleen niet meer herinneren of er de volgende dagen ook wat was, volgens mij was de 1e dag dat de optochten zijn het belangrijkst. Ook hebben ze dan kraampjes buiten staan met dingetjes te koop en eten (Japanse braderie dus). Die dag is het echt heel druk in Takayama en het is er dan heel gezellig.
Tijdens dit festival heb ik overnacht bij een hostel wat tegelijkertijd een tempel was. Dit koste maar 20 euro per nacht toen en er was toen ik er was nog ruim voldoende plaats. Je hebt er van die grote slaapzalen waar je op z’n Japans slaapt op de grond maar je hebt er ook 2-pers kamers etc. Dus ik zou daar eens kijken of er nog plaats is, scheelt je heel veel geld. En dat hostel ligt op loopafstand van het oude centrum en het festival.
Als jullie wat foto’s van het festival willen zien dan hoor ik het wel.
Klinkt heel erg leuk Eenelfje! Ik zou heel graag wat foto’s willen zien, als dat kan.
Ik heb het tempel hostel gemaild, maar die hadden helaas geen slaapplaatsen meer. Maar na echt heel erg lang zoeken heb ik net nog 2 bedjes gevonden in een ander hostel, helaas geen eigen kamer meer, maar het is echt heel erg goedkoop en ben al heel blij dat ik een slaapplekje heb gevonden, want het lijkt me heel speciaal om mee te maken!
Je komt dan gelijk in het hoofdalbum van Japan en er is nog een album met foto’s van Japan. Sorry alle foto’s staan wel doorelkaar heen.
Ik heb toen in het TenshoJi Hostel geslapen in Takayama. Gelukkig heb je nog een slaapplek kunnen vinden!
Wat ook leuk is om de dag na het festival te bezoeken is het Hida Folk Village een soort openluchtmuseum met ouderwetse Japanse huizen. Best mooi om te zien en met de bus heel goedkoop om naar toe te gaan en dichtbij Takayama.
Mooie foto’s hoor, Eenelfje!
Dank jullie wel voor alle goede tips. Ik heb nog even gekeken bij het hostel dat jij aanraadde Eenelfje, maar ook dat is vol. Ben heel erg benieuwd.
Is er misschien iemand hier die nog een goede tip heeft voor een hotel of ryokan op Miyajima? Heb zoveel zin om te gaan, helaas nog een paar maanden wachten…
Zij hebben gratis pickup en breng service van en naar de ferry pier. De eigenaresse kookt 's avonds een fantastisch meergangen diner. In Miyajima neem je een kabelbaan naar een bergstation en vandaar wandel je naar de top van Miyajima, waar je een 360 graden uitzicht hebt over het eiland met omliggende kleinere eilandjes en de baai van Hiroshima, daar kun je werkelijk genieten. Het is een behoorlijke klim maar als je je tijd neemt is het prima te doen; daarna moe maar voldaan een heet bad in je ryokan nemen, dineren en 's avonds een wandeling langs de baai over het serene eiland maken.
n.b. Het is een uitgave maar: deze Ryoso, de omgeving, de sfeer 's avonds en 's nachts aan de baai van Hiroshima, de eigenaar en eigenaresse, de gastvrijheid, beleefheid en stijl, het fantastische eten, het hete bad, de rust, zul je niet meer vergeten. Is het geld dubbel en dwars waard en als je je het kunt veroorloven en tijd hebt, zeker doen!
vr.gr. Ton
p.s. heb je hier wat aan, druk dan op de thanks button, als ik 25 thanks heb ontvangen, dan volgt er een feestje in stijl in onze Japanse tuin voor terugkerende bezoekers op dit forum :).
Dank je wel Japansetuincom, daar heb ik zeker wat aan! Dat bedankje komt eraan! We gaan zeker overnachten in Miyajima, ik denk dat dat de ervaring daar veel mooier maakt. Ik had in Miyajima inderdaad een dergelijk hotel in gedachten. Altijd fijn om goede ervaringen van anderen te horen en dit klinkt fantastisch. Ik ga meteen even kijken of ze nog een kamer beschikbaar hebben!
De Sakura/bloesem is echt heel mooi en voordat je naar Japan gaat heb je er eigenlijk geen idee van, ach bloesembloemetjes denk je, maar dan ben je daar en zie je hoe mooi en hoeveel het is en hoe de Japanners ermee omgaan en zelfs tot op de milimeter dichtbij de bloempjes fotograferen haha. Dan raak je zelf ook besmet met het sakuravirus en vervolgens wringde ik me in allerlei bochten om de Sakura maar het mooist op de foto te krijgen haha.
Aadje ik denk dat jullie nog genoeg Sakura te zien krijgen in die periode hoor! Op het internet kan je zelfs een heel bloesem bloei schema voor elk deel van Japan vinden! Kan je precies zien wanneer ze verwachten dat de bloeiperiode is als je er bent.
Aadje als je op Miyajima bent dan moet je zeker de kabelbaan naar boven nemen en dan vervolgens (daar boven heb je loslopende apen) moet je zeker te voet (aardige wandelklim) naar het hoogste punt doen!
In het dorpje beneden zit op de hoek een zaakje (aan beide kanten open ramen) waar ze oesters vd BBQ verkopen! Goedkoop en superlekker daar!
Ik had het geluk toen ik op Miyajima was dat er in een tempel daar een Japanse bruiloft was die ik helemaal heb kunnen volgen v.a. het begin! Erg mooi en indrukwekkend om te zien! (Maar duurt wel heel lang al die ceremonies).
Sado, Eenelfje en Japansetuin, ik heb even meegelezen op de site en het fotoalbum. Bedankt voor het delen van al jullie verhalen en foto’s over dit inspirerende land