Route Japan april 2011

Dank je wel voor de goede tips weer Eenelfje en Japansetuincom!

Helaas was Ryoso Kawaguchi al vol op het moment dat wij in Miyajima zullen zijn. Maar er zijn genoeg andere mooie ryokans gelukkig.
Eenelfje, heb jij toevallig ook overnacht op Miyajima en heb je nog een goede tip voor een overnachtingsplek?
Anders denk ik dat het Momiji-So wordt, wel prijzig, maar dat is bijna alles op daar! Het krijgt goede beoordelingen op Tripadvisor, het ligt alleen wel redelijk ver van de zee af, wat jammer is, maar de ryokans aan het water die ik op internet vond zijn allemaal al vol.

Aadje,

Momiji-So heb ik gezien, het ligt wel op een mooie rustige plek en vlakbij de wandeling in het bos naar de start van de kabelbaan langs een meanderend riviertje opgaand. Vooral in de herfst is het daar met de herfstkleuren erg ‘scenic’.

Persoonlijk zou ik voor het bos kiezen (met de hertjes) ipv een locatie aan de kust.

De kust daar kun je sowieso naar toe wandelen om van de baai te genieten. Dit doen veel verliefde Japanse stelletjes 's avonds en 's nachts, het is een beetje een stelletjes, verloving, honey moon bestemming voor Japanners die er overnachten, het eiland is 's avonds heel sfeervol met overal de traditionele Japanse lantaarns met gedempte verlichting (geen lichtvervuiling, mooie sterrenhemel).

vr.gr. Ton

Ik heb zelf niet overnacht in Miyajima (vond ik te duur voor mijn budget) maar in Hiroshima en Miyajima heb ik als een dagtripje gedaan.

Als je in Hiroshima bent raad ik je aan om Okonomiyaki te gaan eten, dat is de specialiteit van Hiroshima. Het is een soort pannekoek van kool en allerlei groenten en vlees die ze voor je neus klaarmaken op een hete plaat, heel erg lekker.

1 like

Eenelfje,

Okonomiyaki heb ik nog niet geprobeerd, maar dit jaar verblijf ik voor een tweede keer in Miyajima en ga nu ook Hiroshima stad bezoeken; het klinkt heel lekker dus ik ga het zeker uitproberen.

vr.gr.

Ton

Mooie reis heb je in het vooruitzicht!

Wij zijn vorig jaar van 29/3 tot 23/4 naar Japan gereisd.
Dit was onze route :
Dag 1 Narita -> Tokyo met de trein
Dag 2 Tokyo : Asakusa, Ueno, Akihabara
Dag 3 daguitstap naar Kamakura met de trein
Dag 4 Tokyo : Tsukiji, central Tokyo, Kagurazaka
Dag 5 daguitstap naar Nikko, 's avonds Tokyo : Odaiba
Dag 6 Tokyo : afvaart van de Sumida rivier, Ginza, Roppongi
Dag 7 Tokyo -> Kyoto met de Shinkansen, Kyoto : Arashiyama met de fiets
Dag 8 Kyoto : Ryoan-ji, Kinkaku-ji, … met de fiets
Dag 9 Kyoto -> Nara met de trein
Dag 10 Nara
Dag 11 Nara -> Kyoto met de trein, Kyoto : stationsbuurt
Dag 12 Kyoto : Nijo-jo, Imperial Palace, Nishiki markt, Gion
Dag 13 Kyoto : Fushimi-Inari-Taisha, daguitstap naar Himeji en Osaka met de trein
Dag 14 Kyoto : Noord Higashiyama
Dag 15 Kyoto : Zuid Higashiyama
Dag 16 Kyoto -> Takayama met de trein
Dag 17 Takayama : lentematsuri
Dag 18 Takayama : lentematsuri
Dag 19 Takayama -> Oku Hida Onsen met de bus
Dag 20 Oku Hida Onsen
Dag 21 Oku Hida Onsen -> Tokyo met de Highway bus, Tokyo : Harajuku, Shibuya
Dag 22 Tokyo : Shinjuku
Dag 23 Tokyo : Shibuya
Dag 24 Tokyo : Omote-Sando, Odaiba
Dag 25 daguitstap naar Mitaka (Ghibli museum) met de trein
Dag 26 Tokyo -> Narita met de trein, vertrek uit Narita
Foto’s vind je hier.

Met ons reisschema was een of meerdere Japan railpasses kopen veel duurder dan ter plekke treintickets kopen. Bovendien denk ik dat wij evenveel met andere treinmaatschappijen gereden hebben als met JR.

De matsuri in Takayama vond ik hard overroepen. De praalwagens zijn wel héél erg mooi. Maar wij dachten meer dat het iets zou zijn als de Gentse Feesten en het kwam echt niet in de buurt daarvan… Als het te herdoen was zou ik niet omrijden naar Takayama, of er zeker niet blijven overnachten. De streek is mooi maar niet bijzonder. De Alpen zijn mooier. Het was er ook nog heel koud!

Noord Kyoto vond ik dan wel weer veel mooier dan gedacht. Ik was er graag wat langer gebleven. We verbleven daar in de Shunkoin tempel. Dat was heerlijk.

Hakone konden we niet doen wegens omstandigheden, het stond oorspronkelijk wel op onze planning.

Het Ghibli museum is een absolute aanrader als je een beetje interesse hebt in animatiefilm.

Nara is inderdaad heel goed te doen als dagtrip vanuit Kyoto. Maar het is er 's avonds gezellig wandelen als de horden toeristen weg zijn. En wij hebben er heel lekker gegeten.

Topmomenten voor ons waren

• diner in Odaiba met zicht op de skyline van Tokyo, alleen al de rit erheen is de moeite
  • sento Jakotsu-ju in Asakusa en een sento in Kyoto waarvan ik de naam even kwijt ben (Japans spreken is niet noodzakelijk, maar wel heel handig)
  • sakura, sakura, sakura :slight_smile:
  • verdwalen in de woonwijken rond het Yanaka kerkhof in Tokyo
  • de Japanse keuken in het algemeen
  • het zicht vanop Mori Tower over Tokyo bij valavond
  • Arashiyama met de fiets verkennen (Kyoto)
  • sake drinken in een heet bad met zicht op besneeuwde bergen in Ryokan Yarimikan (Oku-Hida onsen)
  • kimono’s, kimono’s, kimono’s

Ik wens je een fijne reis!

3 likes

Snoepke,

dank je voor je mooie website, ik heb genoten van de foto’s.

vr.gr. Ton

Okonomiyaki (of meer specifiek: hiroshimayaki) zie je ook vaak bij stalletjes in parken of bijevenementen. Ben vanavond laat pas in Hiroshima gearriveerd, meer heb eerder deze reis al in Tokyo bij deYasukuni Jinjaen gisteren in Nara bij het Wakakusa Yamayaki-festival van een prima hiroshimayaki kunnen genieten.

Bij dat festival gisteren (er werd even een berg in de fik gezet) was het sowieso genieten, met tientallen stalletjes. Ze hebben aan mij een goede klant gehad, de restaurants hadden toch echt vette pech…

1 like

Eenelfje, we gaan de Okonomiyaki in Hiroshima zeker proberen! Klinkt erg lekker. Leuk om typische gerechten van elk gebied te proberen.

Snoepke, jij hebt ook een hele mooie reis gemaakt. En wat een prachtige foto’s op je website. Dank voor je leuke tips! Zeker leuk het skyline diner in Odaiba. Heb je toevallig ook nog een goede restaurant tip met een mooie view?

Ik ben heel benieuwd naar het Matsuri festival in Takayama. De praalwagens zien er heel mooi uit op je foto’s, zeker 's avonds met de lampionnen. Ik zal in ieder geval niet rekenen op iets dat lijkt op de Gentse Feesten :slight_smile:

WizardofOss, wat heerlijk dat je nu in Japan bent, ik ga je avonturen zeker volgen.

En ik heb Momiji-So bevestigd, Japansetuincom. Fijn dat je even wat meer kon toelichten over de locatie. Had zelf heel erg het idee dat het fijner was om dicht bij het water te zitten, maar rust heeft ook zeker voordelen. Ik heb al gezien dat ze je in ieder geval komen ophalen bij de haven zodat je niet met al je bagage de heuvel op hoeft te lopen.

Wij aten in een Japans restaurant in Aquacity (een shoppingcenter). Ik dacht dat het bij Hibiki was. We vreesden dat de plaatsjes aan het raam bezet zouden zijn, maar dat bleek niet zo. We konder er twee maal, zonder reservatie, aan het raam dineren.

In AquaCity zit ook een Kua’aina Burger (bij het vrijheidsbeeld, met ook een fantastisch uitzicht), een Hawaiiaanse burgertoko, die naar eigen zeggen de beste burgers ter wereld serveert. En ik kan ze op zich geen ongelijk geven…

Kua’aina Burger is inderdaad echt fantastisch. Ook Mosburger en Freshness burger hebben lekkere burgers, iets duurder dan MacD, maar het zeker waard. Freshness gebruikt alleen in Japan geproduceerde ingredienten. Mosburger heeft rijstburgers, waarbij de broodjes van rijst gemaakt zijn.

Een paar dagen geleden inderdaad bij een Mosburger gegeten, wel een gewoon broodje op. Nu vond ik de garnalanburger (Ebi Filet-o) van de McD al vrij behoorlijk, maar die van de Mosburger is toch een klasse apart. Zo’n rijstburger had ik al wel op tv eens gezien, die moet ik zeker nog even ergens proberen. Nog 3 dagen…

Overigens hebben ze hier nu de Amerika-weken, met momenteel een Texas-burger. En die is, zeker voor McD-begrippen, toch ook wel verdomd lekker…

Om toch even on topic te blijven. Ik heb op Odaiba een keer in Monsoon Café gegeten. Een Zuid-Aziatisch restaurant, oa Vietnamese en Indonesische gerechten. Ook schitterend uitzicht 's avonds en lekker eten.

De rijstburger is leuk om een keer geprobeerd te hebben, ik heb toch liever de broodjes.

Haha, dank voor alle restaurant tips! Ik denk dat we elke avond in Odaiba moeten gaan eten om al jullie tips uit te proberen 
In ieder geval is er genoeg keus met een mooi uitzicht. Ik ben heel benieuwd naar die rijstburger, ben er nog niet helemaal uit of ik dat lekker vind klinken…

Aadje,

er zijn dagen dat ik ter plekke een restaurant uit zoek, maar soms wil je iets speciaals, hiervoor kun je bv. deze website gebruiken:

of deze :
http://chowhound.chow.com/topics/513233

Op het gevaar af je keuze stress te bezorgen :paranoid:

Eten is een zeer goede reden om naar Japan te gaan :).
Ik zie dat WizardOfOss ook een bourgondier is net als ik.

vr.gr. Ton

Leuke tip, Japansetuincom!
Ik ben vreselijk slecht in het maken van keuzes, zeker bij zoveel aanbod.
Maar deze site gaat me zeker helpen, want ik hou van vergelijken!!
Maar ik geloof dat er weinig mis kan gaan in Japan, volgens mij is (bijna) al het eten heerlijk. Ik verheug me nu al zo op de sushi!!

Of deze:

http://www.japantimes.co.jp/life/food.html

Japan Times is trouwens een goede online krant, als je je nog wat meer in Japan wilt verdiepen, dan kan ik deze website aanraden.

vr.gr. Ton

Hello Ik zie dat jij Takayama niet echt de moeite waard vond! Ik was van plan om daar te overnachten vanuit Matsumoto , voor dat ik naar Kanazawa ging. Heb jij alternatieven voor mij?
Hoe vond jij jouw temple ervaring?

@ blackeye, ik ben nog niet in Takayama geweest, dus kan geen ervaringen met je delen. Ik heb er wel goede verhalen over gehoord, dus ben erg benieuwd. Maar goed, de vraag is uiteraard nog even of de reis wel kan doorgaan dit jaar. Ik zou al over 3.5 week gaan en ruim een week in Tokyo doorbrengen, dus ik denk dat ik de reis ga annuleren gezien de onrust met de kerncentrales nu en in 2012 een nieuwe poging doe. Gr Aadje

Ja, ik begrijp je helemaal. Het is te riskant op dit moment om een reis te maken met Tokyo zo dichtbij de valuit zone. maar ik heb ook gehoord dat van alles kan nog gebeuren ook met de tectonische plaat meer zuiderlijk, Kyoto region. Wij zou in Juli gaan maar ik wordt wel heel kritisch. Heb je wel geinformeerd over de mogelijkheid om te annuleeren?

Groetjes,
Janice