Hoi

Ik heb een vraag
Is Japan veilig ivm de kerncentrale

Via Wereldwijzer app

Zolang je niet dichtbij de beschadigde kerncentrale in Fukushima komt, wat niet eens mag, omdat het afgesloten gebied is. Ik heb behoorlijk wat gelezen na de ramp over de gevolgen, maar dat maakt me nog geen expert uiteraard. Maar mijn persoonlijke conclusie is dat het vellig is. Om via voedsel ziek te worden zou je jarenlang dagelijks hele hoge dosis besmet voedsel moeten eten en de kans daarop zou hetzelfde zijn als het dagelijks winnen van een loterij. Straling is van nature aanwezig om je heen. In ziekenhuizen wordt je bij bepaalde onderzoeken ook blootgesteld aan straling. Bananen bevatten relatief veel straling. Vliegen stelt je ook bloot aan extra straling. Zouden de olympische spelen aan Tokyo worden toegewezen als het er niet veilig was?

Sinds ik afgelopen zomer met de trein een kwartiertje op station Fukushima heb staan wachten heb ik nu geen leeslampje meer nodig:zon02:

Maar zonder gekheid, ik denk inderdaad ook dat het met die risico’s wel mee zal vallen. Er zal geheid het een en ander onder de pet gehouden worden, maar Japan is geen enge dictatuur waar echte problemen verborgen kunnen blijven. Als er al risico’s zijn dat zal dat vooral zijn voor de mensen die er permanent verblijven, bij een paar weekjes vakantie zou ik me er niet druk om maken.