zoals eerder aangegeven vertrekken wij binnen 4 weken voor onze 23 daagse rondreis te starten in Tokio. ik had nog een vraag over de gevolgen vd ramp nl
1: zou alles veilig zijn om te eten zoals ook de vis (sushi) ?
2: Wat met het drink-en kraantjeswater?
3: moeten we medicijnen menemen zoals Jodium? ( dacht van niet)
Hopelijk weten jullie antwoord als we toch iets moeten mijden en alvast bedankt:dag:
1: voedsel is veilig en wordt streng gecontroleerd. Straling schijnt heel snel te verdunnen zodra het in de zee terecht komt. Om echt ziek te worden zul je met regelmaat zwaar besmet voedsel moeten eten, wat mij tijdens een kort verblijf onmogelijk lijkt. Veel restaurants schijnen nu specifiek aan te geven waar hun vis/ingredienten vandaan komen om onrust bij klanten weg te nemen. De Ehec-zaak heeft aangetoond dat er overal wel iets kan gebeuren, maar eten zullen we toch moeten
2: kraanwater is veilig en drinkbaar. Als je wilt is er ook buitenlands mineraalwater zoals Volvic en Evian te verkrijgen.
3: geen medicijnen nodig.
Engels-talige kranten die je in de gaten kunt houden:
Vandaag is ontdekt dat er besmet vlees in de winkels in Tokyo verkocht is en ook in de rest van Japan. Is vis eten ook niet veilig?
kan er iemand me zeggen wat je dan wel kan en mag eten?
Volgens regeringsinstanties mag je alles eten. Zelfs eenmaal een normale portie van het besmette rundvlees zou geen gevaar voor de gezondheid opleveren. Het is natuurlijk wel verontrustend dat dit vlees op de markt is terechtgekomen. Helemaal 100% kun je niets garanderen en voedselschandalen komen in elk land voor.
Veel vooral goedkoop rundvlees komt overigens uit Australie of de VS. Japans rundvlees is meestal een stuk duurder (en lekkerder) en als je naar de betere restaurants gaat weten ze exact waar het vlees en alle andere ingredienten vandaan komen.
Radioactief betekent niet dat iets niet eetbaar is. Bananen bevatten bijvoorbeeld van nature relatief veel radioactiviteit.
Persoonlijk vertrouw ik kippevlees in de supermarkt hier niet helemaal en probeer zoveel mogelijk voor biologisch te gaan:wink:
het laatste artikel heeft het over 650 koeien. Dat is een groot aantal, maar Japan is wel een heel groot land en dus blijven het zeer kleine aantallen als je kijkt naar landelijke productie.
Volgens dit artikel loop je door het eten van 1kg besmet rundvlees met de hoogst gemeten straling net zoveel straling op als een lange vlucht met het vliegtuig: