Japan lokt toeristen met gratis vliegtickets
Japan wilt toeristen, maar ja, zijn ze bereid om de reizigers te ontvangen?
Na de nucleaire ramp is niet iedereen meer zo happig om op vakantie te gaan in zo wie zo een duur land.
Japan wilt volgend jaar 10 000 vliegtickets verloten onder de buitenlandse de toeristen te lokken; als je toch wilt gaan, moet je een formulier on-line invullen en waarop staat in welke deel van Japan ben je geinteresserd.
Dan het Japanse toerismebureau kiest de winnars, die nog een verhaal moeten schrijven van hun reis.
Een klein citaat zegt:
"Het aantal buitenlandse toeristen in Japan was de eerste 3 maanden na de ramp op 11 maart in de kerncentrale van Fukushima meer dan de helft minder dan vorig jaar. In juni, juli en augustus waren er meer dan 30 procent minder toeristen. "
Wat ik jammer vind aan rampen: de bevolking lijdt onder een ramp, en lijdt nog meer omdat toeristen wegblijven. De meeste toeristen baseren hun oordeel echter op onwetendheid, en kijken niet verder dan hun neus lang is. Heel jammer.
Ik wil ooit een keer naar Japan. Dat ik nog niet ben geweest heeft met veel dingen te maken (o.a. de prijzen in het land), maar beslist niet met de ramp!
Hi Jenny
Wat ik nog erger vind, is dat de regering informeert de bevolking niet, of niet op tijd of probeert alles te minimaliseren.
Het kan toch niet zijn dat hun geheugen zo kort is : Nagasaki en Hiroshima, zijn ze zo snel vergeten?:mad:
Groetjes
Sopirla
Tsja, daar zit al het grootste probleem van Japan, het heeft de naam erg duur te zijn. In vergelijking met de rest van Azië inderdaad wel, een echt goedkoop land is het zeker niet. Maar in vergelijking met een willekeurig westers land valt het best mee. Maar vreemd genoeg hoor ik zelden iemand beweren dat bijvoorbeeld het als vakantieland veel populairdere maar niks goedkopere VS een peperdure bestemming is.
Uiteraard zal de ramp en de onduidelijkheid achteraf het toerisme niet geholpen hebben. Wel vraag ik me af in hoeverre er daadwerkelijk noemenswaardig gevaar is voor toeristen. De overheid zal vast niet het hele verhaal vertellen, of dat nu is om paniek te voorkomen of om het eigen falen te verzwijgen. Maar wat ze ook zeggen, de media zal het per definitie als ongeloofwaardig afdoen en er een flinke schep bovenop doen.
Ik zie het in ieder geval niet als een reden om er nu weg te blijven, hooguit zou ik de direct getroffen gebieden nu mijden, daar heeft men momenteel nog wel iets anders te doen dan toeristen bezig houden.
Dus als ze 10.000 tickets gaan weggeven, dan hou ik me zeker aanbevolen…
Nee, het is niet echt veilig in die desbetreffende regio('s), en met name niet in het Fukushima gebied. Al loop je niet genoeg straling op om meteen neer te vallen en naar het ziekenhuis te moeten gaan, wel word je blootgesteld aan abominabel grote dosissen straling, die je nog in geen 10 jaar tijd anders zou oplopen.
Daarbij hebben we het niet eens over besmet voedsel (zoals rijst), grondwater, of zelfs besmetting vanuit andere geinfecteerde personen, die de deeltjes uitademen via hun longen. Het is vreselijk, maar helaas ook de realiteit.
Het moet dus komen met een soort waarschuwing zoals je op een pak sigaretten ziet: “Langdurige blootstelling kan schadelijk of dodelijk zijn”.
Langdurige blootstelling aan straling is zeker dodelijk, maar bij een kort bezoek aan een geïnfecteerde regio zijn de risico’s nihil. Zo woont er nog altijd (bijna) niemand in de 30 kilometer zone van Tsjernobyl, maar mocht je tot voor kort het rampgebied wel bezoeken. Ik was er in mei.
Voor zover ik weet is de hoeveelheid radioactiviteit in het Japanse grondwater ver beneden de gevarenzone. Gewassen zijn weer veilig om te eten. En wat het ademen betreft: aangezien de niemand sinds maart zijn adem heeft ingehouden, zal de hoeveelheid radioactiviteit die mensen uitademen ook niet groot zijn. (Uiteraard, er is sprake van een waterstof- en koolstofkringloop. Maar je hebt zoveel van deze elementen in je lichaam, dat de hoeveelheid die je in de loop der jaren uitademt minimaal zal zijn. Bovendien scheidt je deze elementen met name uit op de WC, en niet via respiratie.)
Als ik denk aan Tchernobyl en aan de reactiviteit van de wolk die Roemenië gratis gekregen had en nadien aan de coëfficiënt van kankerpatiënten (mijn moeder ook, tussen de mensen die, naar jaren kanker kreeg en sterven), ik weet het niet…maar ik blijf dit onderwerp volgen…het is een familiezaak ook…
Er is maar een ding die me bezig houdt: weten we de fijnste van het fijnste? Na zoveel leugens en verzwijgen, ik blijf twijfelen.
Ik wil niet mijn oren en ogen dicht doen en tegen alles in, als een rebelse, alles op alles zetten; ik ben niet paranoïde maar ook niet de strafst van de strafst
Groetjes
Sopirla