Op vrijdag ochtend werd ik wakker gebeld met dit vreselijke nieuws. Voor Japan is dit een ramp die zijn weerga niet kent en ik leef erg met de bevolking mee.
Toch is mij niets menselijks vreemd en al snel denk je aan de trip die je hebt geboekt. Ik heb een ticket voor 2 april naar Tokyo (3 mei terug) en ondanks dat ik al wel wat hostels en een JRPass heb klaarliggen is dit nog prima en kosteloos te cancelen. JRPass geeft elke dag via de email een update en belooft een kosteloze annulering.
De KLM geeft ook de mogelijkheid om vluchten tot 31 maart te cancelen tegen terugbetaling van je geld en zal later deze week bepalen wat zij doen met latere vluchten.
Ik stel mijn eigen beslissing om te gaan zo lang mogelijk uit. Ik neig naar toch te gaan omdat ik juist nu de tijd heb maar ook om de volgende reden: in 2004 zat ik in Thailand ten tijde van de Tsunami. Uiteraard ben ik niet naar het rampgebied gereist maar ben wel in de niet getroffen delen van Thailand gaan reizen. Ik ontdekte hier de waardering en solidariteit die er hing tussen de bevolking en de toeristen. Tenzij je mensen in de weg loopt is een land er niet bij gebaat dat de toeristen weg blijven. Hoe vreemd en dubbel het ook kan aanvoelen in een land dat getroffen is door een ramp, doe je het land juist eer aan om toch te gaan. En ik ben er van overtuigd dat er nog genoeg te zien en doen is in Japan. Uiteraard zal de situatie wel moeten verbeteren de komende tijd, maar daar hopen we maar op.
Ik denk er nu aan om Tokyo over te slaan en mocht het eind april, tijdens de Golden Week, weer verantwoord zijn er alsnog heen te gaan. Ik denk nu aan Kyoto, Nara, KoyaSan, Hiroshima, Nagasaki, MT Aso. Hebben jullie nog tips voor plaatsen ten westen van Kyoto?
Ik denk dat meerdere mensen twijfelen en ik ben benieuwd naar hun gedachten. En laten we voor alle Japanners hopen dat het vanaf nu alleen maar beter wordt!
Tussen de door jou aangegeven plaatsen waar je heen wil gaan kan enkel Tokyo eventueel een probleem vormen, maar naar alle waarschijnlijkheid zal er de komende dagen hard aan gewerkt worden om de transport van goederen opnieuw op gang te brengen en een oplossing te vinden voor het energieprobleem. Persoonlijk denk ik dat het redelijk is aan te nemen dat Tokyo nog voor april begint weer voorzien is van alle benodigde levensmiddelen en brandstof. De stad vormt immers het doorgeefluik richting het getroffen gebied, dus zal alle prioriteit liggen bij herstel van de hoofdstad.
De Japanners die in het gebied waar je wil reizen werken en leven, zullen waarschijnlijk blij zijn met je komst, omdat vooral de toeristische sector een klap op zal gaan lopen, daar het aantal koopkrachtige inwoners die zelf op vakantie gaan in eigen land plotsklaps drastisch is afgenomen. Al het geld dat jij wil uitgeven kun je dus zien als een gift richting het Japanse volk. Een dubbel gevoel is dus niet nodig, het is juist nu goed om naar Japan af te reizen om ze van de onzekerheid af te helpen dat we ze zouden ‘vergeten’.
To go or not to go, dat is ook voor mij de vraag. Hoewel de opmerkingen hier me wel helpen Ik sta gepland om op 31 maart te vertrekken, voor een rondreis, m.n. in het gebied ten zuiden van Tokyo. Na deze georganiseerde rondreis zou ik nog 5 dagen naar een Japanse correspondentievriendin ( we kennen elkaar al 40 jaar) gaan om haar eindelijk thuis op te zoeken. Maar ze woont in Sendai, dus dat gaat niet lukken. Gelukkig is zij en haar familie ongedeerd.
Ook ik wacht zo lang mogelijk met het besluit wel of niet te gaan. De informatie op dit forum helpt in ieder geval. Mocht ik besluiten te gaan, dan kom ik graag met wat aanvullende vragen, omdat ik plotseling 5 vrij te besteden extra dagen heb. Maar ja, waar maak ik me eigenlijk druk over als je die ellende ziet. Wij kijken naar een slechte film, zij zitten er midden in.
enkele weken geleden had ik hier een post geplaatst ivm onze nakende droomreis van 5 weken Japan, die 19 maart zou beginnen.
Zou, want wij hebben er toch voor gekozen om ze te cancellen, ook al zijn de eerste 2 weken Japan vooral ten zuiden uitgestippeld…
Dit met echt heel veel pijn in het hart, want we keken er echt naar uit. Maar eerlijk gezegd de toekomst, met name de nucleaire toestand, ziet er allesbehalve rooskleurig uit. Het kan echt alleen maar erger worden.
Triestige groetjes.
Ps we gaan nu naar Laos en hopen onze Japan-reis zo snel mogelijk in de toekomst te plannen. Alvast bedankt voor de tips!