hallo, wij gaan van 21 juli tot 12 augustus naar japan en starten in Tokio en gaan zo verder naar het zuiden en keren dan terug naar Tokio. Maar het ziet er zo naar uit dat we onze reis zullen mogen annuleren door de gebeurtenissen en de nog te wachten verslechte toestand.
Jammer maar helaas.
mijn vraag is nu : Wat denken jullie daarover en zo ja moeten we alles annuleren want alle hotels en vluchten zijn al persoonlijk geboekt via het internet.
Persoonlijk denk ik dat er niet perse aanleiding bestaat om een complete reis op te zeggen. Momenteel is het nog een beetje chaotisch, maar de situatie zal, vermoedelijk, zeker in Tokyo en nog meer in het nauwelijks getroffen zuiden van het land, snel weer verbeteren.
Vooral reizen naar het getroffen gebied wordt afgeraden. Het gaat hierbij dan vooral om reizen naar de richting tussen het noorden van Ibaraki-ken, en het zuiden van Aomori-ken (dus inclusief Iwate-ken, Fukushima-ken en Miyagi-ken). Deze gebieden liggen ten noordoosten van Tokyo. Aangezien een normale toerist hier sowieso niks te zoeken heeft, momenteel. Het noorden van Japan, Hokkaido, is waarschijnlijk wat moeilijker te bereiken nu vanwege de grote schade aan het spoor. Veel boten zullen waarschijnlijk niet varen vanwege schade aan de havens en terminals. Vliegen is dan de enige optie.
Dat gezegd te hebben, als het mogelijk is om de reis kostenloos of zonder al teveel verlies op te zeggen, kan dit natuurlijk een goede optie zijn. Dan kun je altijd volgend jaar nog naar Japan gaan, als er meer zekerheid bestaat over de situatie.
Afgaande op de berichten zoals ik die nu hoor lijkt me dat niet nodig. Het is vooral het gebied ten noorden van Tokyo wat zwaar getroffen is, daar ben je voorlopig als toerist alleen maar tot last. Tokyo zelf is ook wel wat ontregeld, maar dat lijkt voornamelijk om de buitenwijken te gaan. Reken er maar op dat dat over 4 maanden allemaal al lang weer op orde is. Verder ten zuidwesten heeft men voornamelijk de indirecte gevolgen, fabrieken die niet door kunnen draaien doordat toeleveranciers getroffen zijn bijvoorbeeld.
Voor het direct getroffen gebied is het uiteraard een ander verhaal, maar in de rest van het land gaat het leven uiteindelijk toch gewoon door. Hoe vreselijk het allemaal ook is, ik denk niet dat je er tegen die tijd als toerist nog veel van zal merken.
Het is inderdaad verstandig om de situatie nog even af te wachten en niet overhaast de reis te annuleren. Japan is een zeer georganiseerd land en is in staat om de schade in relatief korte tijd te herstellen.
De grote onzekere factor in deze is, denk ik, of die kernreactoren het gaan houden. Radioactiviteit kan een groot gebied bereiken. De deskundigen zeggen echter dat het niet te vergelijken is met Tsjernobyl.
Als dit onder controle is, dan is denk ik, de grote angel er wel uit.
Voor mijn reis in juli en augustus probeer ik zoveel mogelijk het nieuws te volgen en natuurlijk ook dit forum. Zelf zou ik graag kunnen vertrekken op reis maar mijn vriendin staat daar toch iets anders tegenover. Ook van de vliegmaatschapij krijg je niets terug want natuurrampen zijn niet verzekerd.
Kan er mij iemand wat meer uitleg geven of we nu wel moeiten gaan of toch eens proberen naar het reisbureau te gaan voor toch om te boeken?
We starten in Tokio voor 6 dagen en gaan dan naar matsumoto - takayama - Kioto - Koyasan - hiro…
inmiddels is de situatie rondom de kerncentrale in Fukushima verergerd. Vanuit Nederland is het moeilijk om te beoordelen of en in hoeverre je daarvan last ondervind op de plaatsen die jullie willen aandoen.
je zou eens kunnen informeren bij:
ministerie van Buitenlandse Zaken (voor zover die iets kunnen zeggen hierover)
Nederlandse ambassade in Japan
Elders in dit reisforum is een post geopend die gewijd is aan de ramp en de gevolgen daarvan voor de vakantie (zie sticky). Een paar mensen die op dit forum actief zijn zijn op het moment in Japan. Hopelijk zullen zij hun ervaringen op dit forum plaatsen.
Maar de beslissing om te gaan of niet nemen jullie uiteraard zelf.
Er is niets aan de hand op de plekken waar jullie heen gaan. Enige waar je misschien last van zult hebben is een tekort aan elektriciteit in Tokyo, omdat het heet is in de zomer en de airco’s aan moeten, waardoor er misschien wat minder treinen rijden en je minder neonlicht zult zien. Ook hanteren winkels mogelijk nog steeds gereduceerde openingstijden rond die tijd. Wat meestal alleen maar betekent dat ze 's avonds iets eerder dicht zijn. Disneyland is vanaf vandaag weer open, maar het is wel handig op voorhand te checken of plaatsen waarvoor je toegangstickets nodig hebt daadwerkelijk weer open zijn.
Kijk maar eens op het Tripadvisor Japan forum. Mensen die onlangs naar Japan zijn gereist berichten dat je niets merkt van de situatie en dat het juist prettig is om er nu heen te gaan, omdat je weinig andere buitenlandse toeristen tegenkomt.
Ben momenteel in Matsuyama, geen problemen hier, iets minder verlichting.
Verder draait alles hier normaal. volgens internet zijn er over heel Japan gezien 50% minder toeristen. volgens onze gids klopt dit inderdaad. De mensen zijn blij dat we er zijn. Leuke vakantie tot nu toe. morgen naar Kyoto. alles ten zuiden van Tokyo is relatief prima in orde.