24 dagen Japan in juli - augustus

Op 25 juli vertrekken mijn vriendin en ik voor 24 dagen naar Japan. We hebben al enthousiast zitten lonely planetten en komen nu tot de volgende route. We overwegen de JR Railpas te kopen voor twee weken (of de Seishun Juhachikipu tickets te kopen). We hebben nu twee hotels geboekt (Tokyo en Koya San) en overwegen nader te boeken of de vrije hand te houden. Wat is jouw ervaring met last minute boeken van hotels?

Zo lezend zijn het aardig wat stops. Wellicht willen we op het einde van reis wat meer keuzes maken om ook rustmomenten te hebben.
Wij zijn erg benieuwd of je nog leuke tips hebt op onze route:

• Tokyo (5 dagen)
  • Mount Fuji (1 dagen)
  • Matsumoto (2 dagen)
  • Magome of Tsumago (2 dagen)
  • Kyoto (3 dagen)
  • Koya San (2 dagen)
  • Takamutso (met Iya Vallei en Naoshima) (3 dagen)
  • Kochi (1 dag)
  • Ohkinohama (2 dagen)
  • Beppu (met Takachiho) (2 dagen)
  • Fukuoka (1 dag)

Hoi Keme,
hou er bij het boeken van van hotels rekening mee of je in een Japanse vakantie of feestdag terecht komt. Of een plek waar die dagen een (groter) festival wordt gehouden. Dan kun je daar beter wel tijdig gaan boeken voordat de meeste hotels door de Japanners zelf worden geboekt en je minder keuze hebt.
Ik vind het zelf prettig om alles wel vastgelegd te hebben (ruim) voor vertrek. Het voordeel met sites als Booking is wel dat je tot vrij laat kosteloos kunt annuleren. Dan hou je nog een zekere flexibiliteit om je plannen aan te passen. Let wel op de voorwaarden!

Voor Beppu zou ik je willen aanraden de berichtgevingen rondom de aardbevingen in Kyushu in de gaten te blijven houden. De meeste van de schokken komen van de Kumamoto kant, maar er zijn er toch ook een paar met een epicentrum meer richting Beppu geweest. Hou het even in de gaten, na de bevingen zijn een aantal wegen en spoorlijnen afgesloten. Deze pagina geeft een actueel overzicht voor de Japanreiziger: 2016 Kyushu Earthquake Information

Voor Kochi heb je 1 dag staan. Bedoel je daar een volle dag mee, of één overnachting? Je bent namelijk ook reistijd kwijt om er te komen vanuit Takamatsu, en de bezienswaardigheden van Kochi liggen toch nog even buiten de stad. Met een volle dag (2 overnachtingen) in Kochi zou je bijv het kasteel kunnen zien op de dag dat je aankomt, en de volle dag naar Katsurahama strand gaan en de Chikurenji tempel bezoeken.

Succes met de voorbereidingen!

1 like

Hi Nemesis4,

Dank voor je reactie. We ervaren zelf ook dat de “beste hotels” in steeds meer plaatsen volgeboekt worden. We hebben besloten om nu meer te boeken. Het haalt iets uit de romantiek van het vrij reizen, maar dat is in Europa blijkbaar makkelijker dan in Japan. We hebben onze route bewust afgestemd op enkele festivals, vooruit boeken is dan ook wel logisch.

Weet je of het beklimmen van Mount Fuji een beperking heeft? Moet je daarvoor iets reserveren of loopt je zo de berg op?

We volgen de aardbevingen in Japan op de voet en dank voor de website tip. Vorig jaar waren we in Ecuador en daar is het nu ook onrustig. Een gekke realiteit zo.

De planning op Shikoku is inderdaad nog niet helemaal rond. We zijn in Kochi ten tijde van het festival. Maar hoe daarna is nog open. Er is veel te zien en weinig tijd. Ik denk dat we dan vooral ook naar een strand verlangen :slight_smile:

Hoi Keme,
ik denk dat je er dan goed aan doet om meer vooraf te boeken. Zeker inderdaad met festivals.
Ervaring met het beklimmen van de Fuji heb ik niet. Hiervind je wellicht meer informatie hierover.

In Kochi heb ik laatst wel overal die kleppers gezien die bij dat festival worden gebruikt :slight_smile: Moet leuk worden!
Als je voor een dagje relaxen op het strand gaat, dan is Katsurahama beach misschien niet wat jullie zoeken. Je kunt er wel op het zand liggen, maar je mag de zee niet in vanwege de stroming.
Maar van wat ik ervan heb gevonden is Ohkinohama ook een strand (en meer heb ik er ook eigenlijk niet over gevonden :wink: )
Wel kun je eerder op de reis naar het strand. De combinatie Kamakura/Enoshimawordt vaak als een dagtocht vanuit Tokyo gedaan. Kamakura is bekend van de tempels en de grote Boeddha, Enoshima is een leuk strandplaatsje.

1 like

Hallo allemaal,

Wij hebben na onze 5 reizen naar Japan wel de ervaring dat de hotels soms lang niet vol zitten ten tijde dat wij er verblijven.
Als je dan via bv. Booking.com een van deze hotels vroegtijdig probeert te boeken omdat het een leuke of gunstige plek is, soms maanden van te voren, dan zegt deze dat er geen kamers vrij zijn. Natuurlijk krijgt Booking.com niet alle kamers toegewezen, ook anderen zoals Agoda hebben hun deel, maar ook daar zegt de website dan dat de boel vol is. Soms heeft rechtstreeks boeken wel resultaat.
En natuurlijk zoeken naar hotels die niet bij deze websites zijn aangesloten en rechtstreeks boeken.
Maar daar is vaak weer het nadeel dat de website vaak alleen in het Japans is.
Maar net wat Nemesis4 zegt, voor zekerheid gaan en vooraf boeken, dan heb je in ieder geval wat vast staan.
Een beter hotel vinden of een andere plaats kun je dan altijd nog zoeken en boeken, dan maak je de oude boekingen vaak zonder kosten weer ongedaan.

1 like

Hallo allemaal,
Dank voor jullie input. We zijn druk aan het boeken geslagen. Aan de ene kant dol enthousiast, maar aan de andere kant ook teleurstellingen. In de buurt van Kochi is bijvoorbeeld geen hotel of Airbnb meer te vinden (voor een redelijke prijs). We zijn zelfs op de Japanse sites, zoals travel.rakuten.com aan het zoeken geweest.

We passen onze route er op aan. We bezoeken nu Takamatsu tijdens het festival daar. En gaan dan naar Ohkinohama of omgeving. Ook leuk. Maar de tip vroeg boeken is toch wel doorgekomen.

Rond festivals kan het inderdaad lastig zijn hotels te vinden. Zeker bij een populair festival in een wat minder grote stad als Kochi. Is het wellicht een optie om uit te wijken naar Tokushima voor het Awa Odori (12-15 augustus)?

Maar anders gewoon nog even blijven proberen, bij sommige hotels zijn d kamers pas 3 maanden vantevoren te boeken. En sowieso wordt er ook nog weleens wat geannuleerd. Ik heb dat zelf bij m’n beide zomertrips naar Tohoku gemerkt, het is soms wat puzzelen maar vaak is er uiteindelijk toch nog wel wat te vinden.

Wellicht vind je het leuk om het eindresultaat van ons planproces te zien. We komen uit op de volgende Japan trip.

• Tokyo (4 dagen)
  • Mount Fuji (1 dagen)
  • Matsumoto (3 dagen)
  • Tsumago (1 dagen)
  • Kyoto (3 dagen)
  • Koya San (1 dagen)
  • Takamutso (met Iya Vallei en Naoshima) (3 dagen)
  • Kochi (2 dag)
  • Ohkinohama (2 dagen)
  • Beppu (met Takachiho) (2 dagen)
  • Fukuoka (1 dag)

De route is bepaald, alle hotels en Airbnb’s zijn geboekt (wij zijn daar ruim een maand mee bezig geweest) en over 10 weken vliegen we weg. We kunnen bijna niet wachten. Nu nog de JR Railpas voor drie weken kopen (was goedkoper en sneller reizen, dan de alternatieven) en wat shopping dingen doen.

Ook willen we nog wat activiteiten regelen vanuit Nederland. We denken aan een guide voor de Iya Vallei (anders sta je daar zo met al die Japanse naamborden). De Magome-Tsumago tocht (in de Japanse Alpen) lijkt een stuk toeristischer (staat in top 20 van LP) en goed zelfstandig te doen. En Mount Fuji idem.

Voor het boeken is onze gouden tip: als alles vol lijkt, probeer accommodaties per dag te boeken (zo hebben we in Kochi toch een slaapplek gevonden).
Dank voor al jullie input. Wij blijven het forum volgen.

Magome-Tsumago is inderdaad vrij toeristisch, al merk je dat vooral in die beide stadjes. De route ertussenin is vrij duidelijk aangegeven, maar van de toeristische drukte die in de stadjes heerst is daar nauwelijks nog sprake. Het is wel aan te raden de route in de genoemde richting te lopen: hoewel het geen steile klim is ligt Magome hoger dan Tsumago.