Na ons bezoek aan Tokyo 3 jaar geleden staat Japan boven aan onze wensenlijst. In september 2014 gaan we dan ook richting Japan. We hebben 14 dagen en willen vliegen op Tokyo om met de trein naar het zuiden te reizen en terug te vliegen vanaf Fukuoka.
Het zal voor ons de eerste keer zijn dat we gebruik maken van de trein. Andere reizen reden we zelf met een huurauto. We vragen ons af in hoeverre het nodig is om alle hotels vast te leggen. We kennen in onze familie/vrienden kring niemand die ooit in Japan is geweest en daarom hoop ik dat ik hier wat leuke informatie op doe
Hoi, alles vooraf boeken is denk ik niet nodig in september. Behalve rond nationale vrije dagen wellicht. In de derde week van september zijn er enkele vrije dagen. Probeer wel minimaal een dag van tevoren te reserveren. Zeker bij traditionele Japanse hotels, ryokan. Als je met een Railpass reist heb je bovendien de flexibiliteit om nog snel naar een stad verderop te reizen, mocht er ergens geen accommodatie meer zijn. Als je een bepaalde ryokan op het oog hebt is het wel verstandig om te reserveren, zeker als je in het weekend of op een feestdag gaat.
Aan kan de andere kant kun je boekingen vaak tot op de dag zelf of een dag ervoor aanpassen, dus kan het geen kwaad om alvast hotels te boeken. Terplekke kun je dan nog aanpassingen doen.
Let wel goed op bij het boeken op de grootte van het bed. Er zijn veel kamers met een semidouble bed (120cm) die je ook voor twee personen kunt boeken. Meestal is het het handigste om een twin (twee bedden) te boeken. Deze kamers zijn vaak ook iets ruimer.