Ik ben zelf van plan om gewoon te gaan, mogelijk dat we alleen Tokyo niet zullen zien (heb me daar zeer op verheugd moet ik even melden).
Ik zal morgen in de loop van de dag een update posten
Ik ben zelf van plan om gewoon te gaan, mogelijk dat we alleen Tokyo niet zullen zien (heb me daar zeer op verheugd moet ik even melden).
Ik zal morgen in de loop van de dag een update posten
Hallo Japan-gangers,
Minbuza heeft zojuist een update reisadvies gegeven. Tokyo wordt niet meer genoemd onder de prefecturen waarvoor een negatief reisadvies geldt. Afhankelijk van de ontwikkelingen rondom de kerncentrale kan dat natuurlijk mogelijk weer veranderen, maar het is wel een aanzienlijke wijziging die mogelijk van belang kan zijn i.v.m toerisme… Immers Tokyo is een belangrijke aanvlieghaven…
Ah oke, Ja Tokyo is idd belangrijk, ik zelf heb daar voor 3 weken een appartement geboekt en dan zou ik verder nog vanuit daar met rugtas naar Osaka, Kyoto gaan voor 1 week.
Okee mensen van het goede leven,
Vanochtend lekker op de fiets gestapt en naar het reisburo gegaan, daar waren nog 11 medereizigers die wel eens wouden horen wat de leiding in de smiezen had.
We kwamen als een van de eerste binnnen (puncueel, tsja) toen bijna iedereen er was, we hadden al een kwartiertje gewacht voordat we begonnen en uiteindelijk komt het neer op het volgende.
De reis kan gewoon als gepland doorgaan echter houd de ervaren reisgids het nieuws goed in de gaten, niet alleen vanuit overheids oogpunt maar ook vanuit eigen perspectief, hij loopt immers hetzelfde risico als ons.
Hij kent veel locale mensen en zal als het moet ook een andere reis bestemming kiezen mocht het zover komen.
achterblijvers en thuiskomst:
Voor thuisblijvers is er geen risico mocht je onverhoopt toch enige straling tot je nemen.
Voor een besmettingskans moet je zelf een bron zijn, dit is niet van toepassing, we zullen alleen een drager worden (verwaarloosbaar op moment van schrijven)
Als je een bron wil worden moet je een radioactieve stof tot je nemen, dit gebeurd soms bij een ziekenhuisonderzoek. Dan moet je een drankje drinken zodat ze dat weer kunnen meten.
Anyway, vooralsnog stap ik over een ruime week in het vliegtuig, wellicht post ik hier nog info over mijn blog, who knows :chin:
Hallo Xelasti,
dat is goed nieuws… Als een reisorganisatie het verantwoord acht dan mag je er vanuit gaan dat het dat ook is… Vlieg je op Tokyo? En blijven jullie daar ook een aantal dagen? Je geeft aan dat je een wellicht wat gaat bloggen… Het zou leuk zijn als je even wat kan posten over de situatie in m.n Tokyo… Niets beter dan een verslag uit eerste hand lijkt me… Ik vertrek pas in mei, maar ben natuurlijk nieuwgierig naar jou ervaringen…
Veel vakantie-plezier
Mijn reis begint volgende week maandag (4 apr)
Ik vlieg via Hong Kong naar Fukuoka en reis in 3 weken tijd naar Tokyo, de laatste 5 dagen ben ik daar.
hallo,
ik ben doof…vorige maand heb ik vlucht + hostel Tokyo geboekt voor 2 juli. (ik ga alleen)… op 4 juli kom ik in Japanese hoofdstad aan. daar verblijf ik 11 dagen…maar ik weet niet dat ik ga annuleren omdat ik op de site minbuza.nl heb gelezen…Er zijn onveilige gebieden vanwege straling…
Denk je dat er vanaf juli iets weer gebeurd of niet?
laat het mij weten…
Ik heb geen glazen bol helaas, wie weet wat er gebeurd.
xelasti:
ik heb je bericht gelezen dat je ook naar Tokyo gaat…
je gaat toch naar Tokyo…
Ik heb Nederlandse ambassade in Tokio gevraagd dus ik moet op een reactie wachten…
Ik had al een antwoord van de Ambassade:
Dit was mijn vraag:
Goede dag, elke dag volgen wij het nieuws over Japan, dit is omdat we er veel vrienden hebben wonen en omdat we een reis gepland hadden staan voor 12-5 t/m 12-6 Nu is het dus de vraag of we wel of niet gaan. Het liefst gaan we wel omdat we het land en de mensen missen en het lijkt wat rustiger te zijn nu met alle ellende. Alleen is er nog wel de vraag, “mag” je wel gaan als er een niveau 3 reisadvies is. We gaan immers ook naar Tokyo (Shinjuku zit ons appartement) Hoe gaat een reisverzekering om met dit soort reisadviezen? In afwachting van uw reactie. Met vriendelijke groet,
Antwoord:
Goedemorgen mevrouw,
Voor een antwoord op uw onderstaande vraag van vandaag verwijs ik naar het reisadvies Japan. (Ministerie van Buitenlandse Zaken | Rijksoverheid.nl) op www.minbuza.nl.
Met het uitbrengen van reisadviezen wil het ministerie van Buitenlandse Zaken de reiziger informeren over de veiligheidsrisico’s in een land en zodoende de reiziger helpen bij het maken van een goede afweging met betrekking tot het wel of niet laten doorgaan van een voorgenomen reis. De reisadviezen geven een feitelijke weergave van de (veiligheids)situatie en zijn geldig op moment van raadplegen. Zodra er een wijziging is in de veiligheidssituatie zal dit zo spoedig mogelijk in het reisadvies worden verwerkt.
De classificatie van een reisadvies kan variëren van “1. Geen bijzondere veiligheidsrisico’s” tot “6. Alle reizen worden ontraden”. Meer uitleg over de classificaties is op onze website te vinden ( Ministerie van Buitenlandse Zaken | Rijksoverheid.nl). De reiziger dient zich goed bewust te zijn van een verhoogd veiligheidsrisico in die gebieden waar een hogere classificatie aan is gegeven. Stel uzelf de vraag of een reis naar die gebieden verantwoord en noodzakelijk is. De vraag of de reis als essentieel kan worden aangemerkt kunt u alleen beantwoorden.
Het is aan de reiziger(s) en reisorganisatie(s) zelf om te bepalen welke van de zes classificaties zij dusdanig beoordelen om hun voorgenomen reis al dan niet door te laten gaan. Kortom: Een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken bestaat niet ondanks dat die term door velen wel wordt gebruikt. Daarnaast hebben de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken geen enkel juridisch dwingend karakter.
Sommige reisbureaus en touroperators delen klanten mee dat zij alleen tot annulering van een reeds geboekte reis zullen overgaan als het ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies uitbrengt. Dit geeft de indruk dat het ministerie van Buitenlandse Zaken hierbij een doorslaggevende rol heeft. In de discussie over het wel of niet overgaan tot annuleren van een reis is het ministerie van Buitenlandse Zaken geen partij, dit is een zaak tussen de reiziger/consument en de desbetreffende aanbieder van de reis.
Voor meer algemene informatie over reizen en/of praktisch advies over uw rechten als consument verwijs ik u naar www.consuwijzer.nl.
In gebieden waar reizen naartoe worden ontraden kan het soms moeilijk zijn voor de Nederlandse ambassade (en andere EU vertegenwoordigingen) om consulaire bijstand te verlenen. Houd daarom rekening met mogelijke voorzorgsmaatregelen op de plaats van bestemming. Als u toch naar het gebied afreist voor essentiële doeleinden, is een zorgvuldige voorbereiding van de reis te allen tijde geboden.
In het geval dat u naar gebieden reist waar wij een ontradend advies voor hebben zou ik u willen aanraden bij uw verzekeringsmaatschappij na te gaan of u voldoende verzekerd bent. Diverse (niet alle) verzekeringsmaatschappijen houden onze reisadviezen nauwlettend in de gaten en verbinden daar vervolgens consequenties aan. Sommige verzekeringen bieden geen dekking en andere verzekeringsmaatschappijen bieden de mogelijkheid om bij te verzekeren.
De uiteindelijke beslissing en verantwoordelijkheid om al dan niet naar/door een bepaald land of naar/door een bepaalde regio te reizen is een strikt individuele keuze; de Nederlandse ambassade of het Ministerie van Buitenlandse Zaken kan voor dergelijke keuzes geen verantwoordelijkheid dragen.
Ik ga er vanuit u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Ik heb gelezen… ga je toch naar Tokyo?
Zolang de KLM geen cancel optie geeft, gaan we wel…
Maar als er wel een cancel optie komt dan cancelen en hopen we in oktober te kunnen gaan. Want we gaan een maand naar Japan en dan wil je niet een maand in ellende zitten.
magicleyla
ik hoop dat dat wel voor jou lukt maar ik denk beter dat ik ga annuleren… volgende jaar ga ik weer naar Japan tot de straling weg is…
Ik heb mijn besluit genomen en ga annuleren. Probleem is wel dat ze bij de KLM zeggen we vliegen gewoon en dus krijg je het geld niet terug.
Ik heb geen annuleringsverzekering voor de site maar ik heb een reisverzekering (ongeval, annuleren enz) van OHRA…
als ik ga annuleren dan krijg ik t geld van OHRA…
je kunt die verzekering aansluiten zodat je t terugkrijgt…
We hebben onze tickets enkele maanden geleden gekocht via klm.nl We reizen in augustus naar tokyo en 17 dagen later komen we weer terug. Ik ga er toch min of meer vanuit dat de situatie dan verbeterd is. De tickets van KLM zijn op dit moment voor ons niet om te boeken (goedkoopste klasse). Zoland KLM gewoon vliegt is er ook geen (geldige) reden om te annuleren.
We gaan dan toch langzamerhand maar verder met boeken en plannen maken. Na enkele dagen in Tokyo is het plan om verder te gaan naar Hakone en van daaruit naar Tsumago.
KJ Lammers
Beste allemaal,
Zaterdag vlieg ik naar Japan en pak gelijk een trein naar Kyoto. Eerst reis ik drie weken ten westen van Tokyo (Hiroshima, Miyajima, Nagasaki, Mt. Aso, Nara, KoyaSan en Takayama. Als de situatie het toe laat zit ik gedurende de Golden Week dan in Tokyo.
Doordat ik mij heb aangemeld bij de ambassade ontvang ik zo betrouwbare informatie. Ik zal over een week wel posten over de sfeer en situatie in Kyoto en omstreken.
Hallo,
ik zie dat een ieder zo zijn eigen afwegingen maakt… Ik zie op dit moment eigenlijk geen aanleiding niet te gaan of te annuleren nu alle bestemmingen die ik ga aandoen niet in de prefecturen liggen waarvoor een negatief reisadvies geld. Speculeren over de situatie over b.v een maand of 3 maanden of nog verder weg lijkt mij ook een vrij zinloze exercitie. Dat is echt koffie-dik kijken. Zolang de situatie niet ten slechte veranderd ( b.v. door problemen in Fukushima ) lijkt het me verantwoord af te reizen. De vraag of het moreel netjes is of opportuun om naar een land af te reizen dat net door ramspoed getroffen is vind ik zelf momenteel minder relevant. De vraag is of wegblijven enig verschil maakt. Voor veel vakantie-bestemmingen geldt de vraag of het wel netjes is om af te reizen ( b.v naar ontwikkelingslanden, ‘foute regimes’ etc… ) Enige nuchterheid lijkt me op zijn plaats. Uiteraard beslist ieder voor zich, ik zie geen reden voor ‘paniekvoetbal’ en ben vooral heel benieuwd naar de posts van Xelasti en Gijs voor wat betreft de omstandigheden in Tokyo. Ik blijf het forum dus zeker volgen de komende weken en kijk uit naar een fijne vakantie…
Helemaal mee akkoord, freetime.
Tenzij je echt een pak noordelijker dan Tokyo gaat, zie ik ook geen enkele reden om niet te gaan. Al helemaal niet indien je reis 3 maanden of verder (in mijn geval 6 maanden) verwijderd is.
@styl3 , check je verzekering even goed, want ik heb ook een annulerings verzekering maar met dit soort “rampen” schuiven ze alles af naar de luchtmaatschapij of het calamiteiten fonds, en wil die laatste het nou ook niet nodig vinden om iets voor de mensen die willen cancelen te doen :s
Ieder zijn eigen mening, maar ik ga nu liever niet naar Japan,
want we waren van plan een maand te gaan en in die tijd veel rond te reizen,
met alle blackouts word dit niet prettig.
Ik denk dat als we 1 a 2 weken gingen, het geen probleem was.
Tot nu toe zijn wel 5 keer geweest (we gaan eigenlijk elk jaar)
Ook vind ik nog steeds de nucleare dreiging te groot.
Ook is het nog de vraag hoe het zit met het landen op Narita,
want dit ligt in Chiba, en dat staat tussen de ontrade gebieden.