race-kak-fobie

Hallo!

Volgende week zaterdag is het zo ver, dan vlieg ik naar Thailand! Olé! Maar waar ik niet op zit te wachten, je kent het wel, dat is diarree.

Dus bij deze een vraag aan de kenners, hoe voorkom ik deze sh*t?!
Ik hoef dus geen tips en tricks voor als je al in de penatie zit.

Rijmend antwoorden is niet verplicht maar wel heel erg vet,
Nou kom maar op met die adviezen: hoe ren ik NIET naar het toilet?

Alvast bedankt!

Hee Mikey,

Je dieet zou slechts moeten bestaan uit gerechten die kokend heet op je bord worden geserveerd. Laat ze in Thaise restaurants maken in de wok, en blijf bij voorkeur af van koude gerchten zoals salades.

Sommige mensen hier menen ook dat je er cola bij zou moeten drinken, daar dit ook kwalijke bacterien in je maag en darmen zou doden.

Hans.

1 like

No worries Mike, het valt best mee in Thailand ;-). De hygiëne is er, in vergelijking met veel andere landen, best goed. Het eten wordt meestal hartstikke heet gewokt en salades worden in de bekendere plekken gewoon met gezuiverd water gewassen. Ook shakes zijn daar gewoon veilig, maar als je twijfeld, sla deze dan gewoon over. Koop fruit dat je kunt pellen/schillen. Verder: gewoon vertrouwen op jouw voorgevoel en eten op de drukkere plekken.

Veel handen wassen, probeer ijsklontjes te vermijden, probeer eet-kraampjes aan de straat te vermijden, zie er op toe dat je eten voldoende verhit wordt, drink cola bij je eten en zorg dat je gerechten gaar zijn.

Hoe ren je niet naar het tolilet in Thailand na het eten,

Als je maag ertegen kan - het klinkt misschien stom,

Dan kun je net zoals de Thais doen: erg veel pepers vreten,

Pepers doen namelijk veel bacterieen de das om

En dan geen Cola Light! :wink:

Verder voorkom je het volgens mij nergens echt mee, maar mis je een hoop lekkere dingen (zoals fruitshakes en wat ijsklontjes zijn bij mij toch ook zeer welkom met heet weer).

Ijsklontjes: in drie maanden geen één keer last mee gehad en altijd gebruikt.

eet-kraampjes op straat: idem, naar mijn gevoel juist zeer veilig, aangezien het eten voor je neus bereid wordt.

Tjah, schijterij hoort er soms eens bij, maar in Thailand valt het heel goed mee:chin:

IJsklontjes…na 9 jaar Thailand ben ik er waarschijnlijk imuun voor geworden, maar soms tref ik een drankje wat gewoonweg muf ruikt.
Als ik het dan leegkiep en het glas weer afvul met een nieuw drankje zonder ijs, dan ruikt het zoals het ruiken moet…typisch een geval van vervuild ijs!!

Verder hoeft het fenomeen “schijterij” niet altijd te liggen aan het eten; stress, verandering van voeding of omgeving of weer kunnen ook een oorzaak zijn.

je gaat naar een warm tropisch land je lichaam zal moeten wennen aan het warmere weer en het andere voedsel. drink de eerste dagen geen erg koude drankjes hierdoor zal je maag en darmen veel sneller wennen aan deze omschakeling en zal dit de kans op “racekak” of “diami” (1 toontje dunner dan diarree) aanzienlijk verkleinen

:chin:is gewoon niet 100%:mad: te voorkomen als je het over komt gewoon wat vast voedsel eten des noods een keer een hollandse maaltijd brood met beleg of gewoon een gekookt aardappeltje
als je er wel lang last van blijft houden toch even een arts bezoeken:THAILAND::cambodia:

:chin:dan kan je net zo goed thuis blijven als je deze raad op volgd dan mis je gewoon het lekkerste eten.:thailand::cambodia:
sorry joepattaya

hahahaha leuke topic. Eten op straat gaat prima, kies drukke plekken waar veel mensen eten. Ik heb in zes weken nergens last van gehad, maar eet geen vlees dat scheelt mogelijk, maar weer wel salades gegeten waarvan ik wist risico, maar is allemaal goed gegaan.

ik heb gewoon schijt aan de schijterij

Ben zelf nog niet in Thailand geweest, maar andere delen van Azië.

Neem alleen water uit flessen, controleer ook of de dop nog dicht zit. Vooral bij kleinere stalletjes.

Zorg dat je gevarieerd blijft eten. Dus niet meerdere dagen bij het zelfde restaurantje en verschillende gerechten. Stel dat er een ingrediënt in zit waar je maag/darmen niet goed tegen kunnen, dan weet je zeker dat je het nooit vaker hebt gehad.

Melk en melkproducten bederven bij hogere temperaturen snel.

Het zelfde geld voor kip, bij grotere stukken kip word het binnenste vlees 45 - 50 graden. Zitten daar (te veel) bacteriën in door niet koud genoeg bewaren dan koken die echt niet allemaal dood.

Ookal ben je in een ver land, je mag best regelmatig een keer iets “continantal” bestellen.

Toen mijn ex 2 ticketjes bestelde van Chiangmai naar Udon was er in de bus geen toilet aanwezig.
Om de 4 a 5 uur stopt de bus ergens aan een bushalte voor 20 minuten.(phitsanulok)
Had een thaise gerechtje (rijst +groenten+vlees) binnengespeeld in de rapte.
Een 15 tal minuten later toen we aan het rijden waren begon de miserie,hevige buikkrampen en moest dringend naar het toilet,maar in de bus zoals ik het tervoren al heb gezegd was er geen toilet aanwezig.
Nou heb dan aan de buschauffeur ff gevraagd om halte te houden,ik kreeg een rol dunne toiletpapier me ben dan aan de kant gaan zitten om mijn behoefte te doen.
Dacht nadien dat ik er van af was,maar nog geen 30 minuten later begon mijn buik weeral te knorren.(Dacht zal weer niet waar zijn zeker)
Heb me in alle bochten gewringd om het zo lang mogelijk op te houden,maar op een bepaald moment ging het niet meer.
Terug naar voor om de buschaffeur te vragen te stoppen,nou het volk was al aan het morren geslagen.
Dit heeft zo’n 4 keer geweest dat de bus moest stoppen voor mij!
Dus altijd belangrijk vergeet nooit een rol toiletpapier mee te nemen ,als je met de bus lange afstanden doet zonder toilet aan boord.
Geen thaise gerechten eten tijdens je busreis !

En een pilletje Loperamide. Voor de uiterste noodgevallen!

@george, zit net te lunchen getver;)

Je bent toch geen stoofvlees aan het eten hoop ik?lol2

hou op een patatje stoofvlees daar zou ik een moord voor doen op het moment

hahahaha allemaal hartelijk dank voor de waardevolle en leuke bijdragen! Ik weet bijna zeker dat ik de komende weken geen diarree zal hebben! :smiley:

Thaitanic, leuk gedichtje!