Lonely Planet zegt altijd: cook it, peel it, or forget it.
Dus het moet heet genoeg gekookt/ gebakken zijn (daarom zijn eettentjes op straat juist wél goed: je ziet wat ze doen!), of je moet fruit zelf schillen met schoon mesje en schone handen.
Ik ben vreselijk hier vanaf geweken en heb volop fruitsapjes gedronken in Thailand en Laos, soms met ijs. Heerlijk, en niet ziek van geworden. Maar als je geen risico wilt lopen, vermijd het dan.
Overigens krijgen mijn darmen soms juist problemen van heel pittig gekruid eten… Dus wat hierboven werd aangeraden (heel pittig eten) gaat ook niet voor iedereen op.
Sommige mensen krijgen het ook gewoon van het klimaat.
Mocht je toch de racekak hebben, dan ben je er snel vanaf door een appel te kopen, die met schone handen en schoon mesje in heel dunne schijfjes te snijden, die even te laten liggen en bruin laten worden en dan op te eten. Binnen een dag ofzo en je er dan vanaf, als het goed is.
Fransjes, wil dat zeggen dat jouw lekkerste eten halfgaar en lauw opgediend wordt?
Smaken verschillen natuurlijk, maar als iemand mij een pad-kapauw voorschotelt die tegen het kouwe aanligt, dan gaat hij terug. En dan niet voor het mogelijke gevaar van bacterien, maar gewoonweg omdat het niet te ‘vreten’ is.
Stoofvlees? Volgens mij noemen we dat in Nederland draadjesvlees (in ieder geval boven de rivieren) . Eten wij veelal met rode kool, geloof ik. Maar wel lekker, inderdaad. Al tien jaar niet gegeten…
Wanneer je van europa naar de tropen gaat moet je lichaam wennen aan het klimaat.
Vooral met drankjes en dan bedoel ik het aantal,moet je rustig aan doen.
De boosdoener bij mij was overmatig drinken van limonade de eerste dagen. cola/fanta etc.
Mijn tip: doe de 1e 2 dagen rustig aan en neem een fles water mee.
en drink vooral niet teveel.
en qua eten,hygiene in restaurants is prima.
Bij stalletjes opletten waar de thai zelf gaan eten,dan is het vaak goed.
Nou Jeroen, je moet juist wél voldoende drinken in die hitte volgens mij, maar dan inderdaad flessenwater. Je moet juist oppassen dat je niet uitdroogt doordat je meer zweet dan je in de gaten hebt. Ook voldoende zout eten want ook dat zweet je uit en anders kun je last krijgen van hoofdpijn, spierkramp of andere dingen.
Als je minder vaak hoeft te plassen dan normaal, of als je plas donkergeel is en sterk ruikt, zijn dat tekenen van uitdroging en moet je meer water of kruidenthee drinken.
Vergeet niet dat je juist EXTRA uitdroogt van bier en koffie.
Ik denk dat Jeroen het heeft over mensen die juist doorslaan in het drinken. Er is een groot verschil tussen voldoende drinken en gewoon te veel. Er zijn altijd mensen die 3 liter ijskoude cola per dag drinken. Daar krijg je in nederland al last van.
Gewoon regelmatig drinken en niet te koud. Met het eten krijg je al vocht binnen, daarnaast moet je ongeveer 1,5 liter drinken. Bij hoge temperaturen 2 liter. (volgens het voedingscentrum)
Let wel op bij kraampjes waar jouw bordje vandaan komt. Dan kan het eten nog zo vers zijn klaargemaakt, maar als jouw bordje uit een afwasteil komt wat al de hele dag in de zon staat en waar het water niet ververst wordt etc, dan heb je alsnog kans op een rennen naar de wc momentje
Ja da’s waar hi hi… maar bij een kraampje kan je dat tenminste nog zien! In een restaurant niet.
(Overigens wil je ook niet weten hoe het er in keukens van Nederlandse restaurants soms aan toe gaat… )
Klopt. Hier meer info: Oraal rehydratiemiddel - Wikipedia
Het is behoorlijk smerig (zout water drinken!), dus ik zoek altijd de variant met toegevoegd smaakje (citroen of sinaas), of ik gooi er zelf een hoop siroop bij.
zelfs met sinaassmaak is het een ware gruwel om te drinken…lol2
Maar 't werkt wel goed, zit standaard in onze rugzak en staat (zeker de eerste week) elke ochtend en avond op onze menu.
Ja inderdaad, die extra smaakjes helpen niet veel tegen de vieze smaak van ORS. Ik drink het meestal met minder water dan voorgeschreven, dus sterke dosering. En dan drink ik daarna nog al dat extra water, los. Om de vieze smaak ook weg te spoelen! En dan tanden poetsen.
Ik drink het idd preventief, althans de eerste week. Naar mijn gevoel went m’n lichaam dan sneller aan de locale omstandigheden.
Preventief helpt het bij mij ook goed tegen een kater. Voor het slapengaan een ORS en een liter water: 's morgens fris als een hoentje (of toch bijna )