Wij maken over een tijdje een cruise op de Nijl en haken daar een weekje strandvakantie in Hurghada aan vast. Wij horen van vrienden en kennissen allerlei alarmerende geruchten over (bijna niet te voorkomen ) diarree, te wijten aan drinkwater en voedsel.
Is het echt zo erg en wat kunnen we doen om dat verschijnsel te voorkomen/eventueel te genezen ??
je hebt diarree remmers en ORS:
hier meer info:
Vorig jaar hebben wij 2 weken een rondreis (en o.a. nijlcruise) gemaakt en nergens last van gehad. Dit jaar zijn we 3 weken geweest en hebben we wel te maken gehad met dit probleem.
De diarreeremmers uit Nederland (loperamide, norit) helpen nagenoeg niet.
Koop in Egypte een doosje Antinal of Entocid (kost tussen de 5 en 20 pond, (0,60 eurocent/2,40 euro, afhankelijk van je kunst van afdingen). Dat heb ik ook gedaan en ik heb verder bijna alles gegeten wat los en vast zit
Zorg wel dat je je laat inenten tegen hepatitis voordat je vertrekt
Heel veel plezier, ben jaloers op je (zou wel in Egypte willen wonen!)
De meeste diarree in Egypte wordt verzoorzaakt omdat mensen te weinig drinken. Je hebt echt liters vocht per dag nodig. Drink geen water uit de kraan, maar koop water in een supermarkt. Was je handen meerdere keren per dag. Mocht je toch aan de diarree raken dan helpt Antinal goed. Medicijnen uit Nederland werken niet.
Indien je toch diaree of “de vloek van de Farao” zou krijgen. Het beste middel is turkse koffie met citroen. Diaree stopt onmiddellijk.
grtjs.gamela
Antinal werkt idd goed. Ik ben 2x in Egypte geweest en nooit ergens last van gehad en alles gegeten. Goed erom denken dat je niet te koud drinken drinkt in die hitte. Stel je voor wat je lichaam te verduren heeft als het 40 graden is en je er een drankje van een grad of 5-7 in gooit!!
Hoi, Antinal, Buscopan… die zijn inderdaad de medicijnen die je moet nemen tegen de diaree die je hier krijgt. alle middelen vanuit Europa helpen niet, geloof me maar. het is beter maar niet genezen.
maar de dag van vandaag het je minder gevallen van diaree. waar het wel aan ligt, en dat vergeten vele… is het ijs in je softdrink. dat ijs wordt van kraanwater gemaakt door de machine… dus elke ijsblok die smelt in je glas is kraanwater van Egypte die je drinkt… hoe meer ijs je drinkt, hoe meer kans je hebt op diaree. zo simpel is het. Ook op de boten gebeurt het veel, water voor thee of koffie… jongens, wees voorzichtig, somminge boten gebruiken gewoon het water dat ze opvullen aan de marina in hun tanks… moet ik nog meer verletten???
Gelukkig is er Antinal en buscopan. help zeer snel.
Antinal bij lichte diaree zonder krampen, juist wat gerommel in de darmen… 3 per dag
Buscopan: bij echte diaree met krampen in maag en darmen… 2stuks direct en elke 4 uur terug 2 gedurende 2 dagen, alles weg zware kost maar krachtig en kompleet verdwenen voor heel verlof. minder kan ook, maar dan heb je de kans dat het terug komt, zeker als het “de vloek” is…
De Hotels zijn verplicht om ijsblokjes te maken van water uit flessen. Ook de groente wassen ze met water uit flessen.
Bettina heeft gelijk. Heel kort gezegd: de meeste diarree wordt veroorzaakt doordat mensen heel erg koud water of cola drinken.
Hoe verklaart men ook anders dat mensen die alles doen om bijv. kraanwater te mijden, salades, ijsblokjes, handen wassen, etc etc, TOCH diarree krijgen?
Juist,** je darmen schrikken zich de vlektyfus als ze ineens ijskoud drinkwater (uit een fles!!) de verwerken krijgen**. Ik weet dat het minder lekker is in die hitte, maar probeer maar gewoon lauw water te drinken. 100 keer gezonder (in Nederland is het trouwens ook erg slecht om heel erg koud te drinken, maar hier is het temperatuursverschil minder en daarbij drinken we ook nog eens minder heel koud water).
- Het bedekken van je hoofd en nek zorgt er ook voor dat de controle van vitale levensfuncties (je autonome zenuwstelsel) wordt beschermd, die vooral in je hersenstam (nek) zitten. Oververhitting door de zon kan naast een zonnesteek ook voor o.a. een ontregelde spijsvertering zorgen -
Nog iets: ruik eens aan het kraanwater in het Nijldal (waar ook salades en ijsblokjes van gemaakt worden). Het ruikt naar chloor, naar zwembadwater. Waarom? Omdat er heel veel chloor in zit. Er leeft niets in en is dus ook niet ongezond omdat er zogenaamd bacterieen in zitten. Het is alleen erg vies (fleswater is lekkerder). Maar het is veel gezonder lauw kraanwater te drinken dan koud flessenwater.
Zie Rick80: in de hotels en bij de McDonald’s etc. is het ijs gewoon flessenwater, en geven mensen dat alsnog de schuld (ijsblokjes in mijn drinken). Klopt: de ijsblokjes koelden je drinken en dus jouw lichaam teveel af, maar verontreinigden niet je drankje.
Maar voordat iemand toch iets kouds drinkt, dan diarree krijgt en dan zegt dat IK aanbeveelde om kraanwater te drinken, zeg ik: drink **lauw **flessenwater en mijd voor de zekerheid maar het kraanwater, als er alternatieven zijn.
Antinal is het beroemde geel/lauwe antibioticum paardenmiddel van twaalf tabletten die je gegarandeerd ook van de schijt af helpen. Alleen daar te koop, in een van de talloze pharmacies. Kosten: ongeveer 7 LE (minder dan een euro).
For the record: Ik heb een half jaar in Luxor gewoond, en ben de eerste week overgestapt op kraanwater met het idee ‘dan bouw ik de weerstand op en dan kan ik later overal tegen’. Ik werd uiteraard niet ziek hiervan, tot mijn verbazing (kraanwater is lauw). Wel maanden later in de hitte van teveel koude drankjes (weer een week aan de schijt, hupsa)
Robwessels volgens mij heb je helemaal gelijk met koud water drinken als reden voor de diarree.
Ik gebruik altijd de vergelijking:
Pak een glas warm water, en laat daar een ijsklontje in vallen. Je hoort vaak het ijsklontje “knappen”, je ziet het soms zelfs uit elkaar spatten.
Vervang in de vergelijking het warme water door een warm lichaam, het ijsklontje door ijskoud water. Dan snap jezelf ook wel dat dat niet goed kan zijn voor je lichaam.
Ik blijf diarree wijten aan groenten die niet klaargemaakt zijn ( sla , tomaat enz) en open fruit en ijsjes . Toen wij in Egypte waren zei onze reisbegeleiding dat het compleet veilig was om groenten en fruit enzo te eten , al het water werd gereinigd . We zijn al enkele keren ver op reis geweest en we weten wat het gevaar kan zijn van dat te eten dus besloten we ook toen de rauwkost aan de kant te laten staan . Onze medereisigers daarintegen aten alles, en de laatste twee dagen van de vakantie waren al die mensen dan ook ziek behalve wij . Maar dit geldt niet alleen voor Egypte , voor zowat elk land buiten Europa .
ik houd het ook op groente en fruit en niet op koud water…
Hoi.probeer geen sla te eten die is gewassen met kraan water,voraal tomaat niet,uieraard geen kraan water.als jij buiten fruit gaat kopen goed wassen voor dat jij gaat eten je weet niet wie heeft die aangerakt wl met water uit de fles.ik ben er drie keer geweest en nooit geburd.als jij naar macdonalds gaat of uit eten en je vraag voor cola vraag zonder ijs,ijsklontjes zijn namelijk ook van kran water gemaakt.neem paracetamol mee diarre remmers. prettige vacantie al fast
Hallo. Ik heb eind januari ook een nijlcruise gedaan in Egypte en nergens last van gehad. Iemand uit onze groep wel een beetje. Er bestaat speciale medicatie en ik had van de apotheek ook iets preventief gekregen. Ik weet wel niet meer hoe het noemt, de capsules zaten in een glazen flesje. Ik zou mij er niet te veel zorgen over maken. Gewoon steeds water uit flessen drinken die afgesloten zijn (maar ze verkopen aan de toeristen niks anders heb ik gezien) en rauwe groenten en ongescheld fruit vermijden. alhoewel ik op de boot ook rauwe groenten heb gegeten. Ik denk dat het ook een beetje van persoon tot persoon afhankelijk is, of je er teer aan bent of niet. Prettige reis!
Sowieso geen drinkwater drinken. Als je een bezoek brengt aan bazars enz. geen geschilt fruit eten, alleen ongeschilt en mocht het dan toch gebeuren (heb het daar zelf ook gehad) water uit een fles koken en een schijfje verse (!) limoen erin doen… Werkt als een trein, tenminste bij mij wel.Verder heb je nog ORS (Oral Rehydration Solution) die je moet nemen bij diarree. Groetjes!
Hallo,
ik heb een nijlcruise gemaakt en daarna twee weken strandvakantie in Hurghada, nergens last van gehad, wel de hele excursiegroep ziek nadat we naar Cairo waren gegaan en in een locaal restaurant gegeten hadden, omdat we vanuit het hotel geen lunchbox hadden meegekregen. Inderdaad veel ongekoeld drinken en vooral tussendoor ook kopjes thee, ivm het temperatuurverschil, warme dranken lessen zelfs beter de dorst. Verder opletten met tandenpoetsen, gebruik daar ook een fles water voor en gooi je tandenborstel na de vakantie weg.
veel plezier op vakantie in Egypte
Ik zou gewoon een beetje oppassen met wat je eet & drinkt.
Verder ligt het er ook gewoon een beetje aan of je een zwakke maag hebt of niet heb ik het idee.
Ben nu 3x in Egypte geweest, nooit echt last gehad eigenlijk. Wel iets aan de diarree maar zeker niet ernstig dat ik er last van had o.i.d.
De laatste keer dat ik in Egypte was, heb ik ook gewoon dingen gegeten die de Egyptenaren daar ook eten en eigenlijk nergens last van gehad!
hoi :zon02:
Veel mensen die naar egypte gaan hebben geen last van de diarree, maar zoals eerder gezegd heb je der toch last van ondanks alle genomen voor zorgen.
Ga ff naar de ziekenboeg, hebben daar wel het plaatselijke middel tegen de diarree.
Wat ook goed zou zijn is dat je elke dag 1 blikje coca cola drinkt, zou inwerken op de bacterie die de diarree veroorzaakt.
Laat je niet verleiden als het jullie te warm wordt om pootje te baden in de Nijl.
Heb een volledig jaar in Egypte gewoond.
Wat zeker is is dat je stoelgang gaat veranderen doordat je andere voedingsmiddeen tot je neemt.
Veel plezier tijdens jullie verblijf in het lovely egypte
Wat ik zelf in Hurghada een jaar geleden heb gemerkt is dat Antinal erg goed werkte. Dezelfde avond nog had ik geen last meer van de diarree. Het werd ons aangeraden door de reisleiding en die legde ook meteen uit waar het door komt dat je diarree krijgt. Ten eerste inderdaad het te koude drinken dat je drinkt waardoor je darmen en maag gaan verkrampen. Maar vooral het feit dat er in Egypte bacteriën zitten die je als nederlander niet kent.
Nou is dat natuurlijk niet zo raar want overal zitten bacteriën, ook in Nederland, op je eigen deurknop, bank, tafel, aanrecht, douchekop, overal. Alleen zijn wij aan deze bacteriën gewend omdat we ze al ons hele leven kennen. In Egypte (of waar dan ook ter wereld) is het niet per definitie viezer dan in Nederland, alleen kennen we de bacteriën dus niet, en heeft ons lichaam er geen wapen tegen. Het enige wapen is ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk van de vreemde bacterie af bent en dan krijg je diarree.
Het beste dat je kunt doen is gewoon vaak je handen wassen. In dezelfde apotheek waar je je Antinal kunt halen hebben ze vaak ook Dettol-doekjes liggen, neem daar een pakje of 4 van mee want die gaan erg handig zijn. Als je iets hebt beetgepakt dat je niet vertrouwd, veeg je handen af met zo’n doekje.
Wat ook veel scheelt, raak met je handen niet te vaak je mond aan. Onbewust doe je dat vaker dan je denkt en zo komen de bacteriën je lichaam in, niet via het (vaak prima) kraanwater of gewassen sla o.i.d. Duw deuren open met de achterkant van je hand en je hebt al een hoop ellende ontweken.
Verder zou ik zeggen, laat het bacterieverhaal je vakantie niet te veel verpesten, Egypte is een prachtig land, en als je weet hoe je ermee moet omgaan kun je er echt van genieten!
Dolledolfijn: helemaal juist. Drink elke dag een blikje cola (niet te koud natuurlijk, hoewel dat erg verleidelijk is). Dat houdt ook de mineralen in balans in je lichaam. En pootje baden in de Nijl is erg gevaarlijk: zoek maar eens op wat ‘bilharzia’ is…
Maar salades ontwijken en dergelijke vind ik altijd zware onzin. Ze zijn met kraanwater schoongemaakt, dat door het chloor totaal ontsmet is. Ook de sla wordt dan door het chloor ontsmet.
Behoed je spijsvertering voor onderkoeling en verkramping (evenals dat je met airco in Egypte moet oppassen -> niet verkouden worden !!!), dan behoudt het spijsverteringkanaal zijn afweer en kan het heel wat hebben.
Succes