ik zit nu in vv en ook hier lukt het me niet om geld te krijgen. in de bank zeggen ze dat mijn limiet te laag is maar dat is onmogelijk. gelukkig heb ik hier een maatje die voor mij pint. ik maak het dan over via internetbankieren. dit is volgens mij ook een goede oplossing.
maar vervelend blijft het.
ik ben er weg van want de tub staat op me te wachten
Robert heeft gelijk, ik loop er ook tegenaan, in mijn woonplaats Beijing nota bene, toch de hoofdstad van een technologisch zeer vooroplopend land als China. Pinnen met Rabopas was nooit een probleem, maar inmiddels - net een nieuwe pas gekregen met die nieuwe EMV-chip - is er geen enkele bank meer in mijn gehele buurt waar pinnen lukt. Met een ING-pas nog wel, maar die heeft dan ook de oude chip en die vervalt begin 2014ā¦
Overigens lijkt er wel iets meer aan de hand, want ook met mijn oude bankpas (oude chip) vielen langzaam alle banken in de buurt af als pinoptie, tot er nog maar een over was - en dat is nu dus ook geen optie meer.
Ik wacht het antwoord van Rabobank af, heb ze inmiddels gemaildā¦
Hallo Maweike,
Het is al een oud onderwerp, maar misschien toch even een toevoeging: bijna alle Nederlandse banken (in ieder geval ING, ABN AMRO en Rabo) hebben inmiddels een blokkade toegevoegd op hun bankpassen voor pinnen buiten de EU. Je moet nu als klant deze blokkade expliciet uitzetten via de website van de bank voor de periode dat je op vakantie bent buiten de EU. Ook dit is weer ter voorkoming van pasfraude en is overigens zeer effectief. Zover ik weet is het ook mogelijk om de blokkade permanent uit te laten zetten, handig voor Nederlanders die in het buitenland wonen, zoals jij.
Ik weet niet of deze blokkade ook voor jou nu van toepassing is, raadpleeg anders even de website van de Rabo.
Dank voor je mail Robert, al is dit voor mij het issue niet. Ik heb werelddekking op mijn pas, had ik voor de zekerheid ook nog even gecontroleerd. Maar voor anderen goed om op te letten.
Is het nu nog steeds zo dat je niet of heel lastig kunt pinnen met je Rabobank pas in Laos?
Ik lees hier dat dit voor ING begin 2014 ook lastig wordt. Hoe zit dit met andere banken?
Ik ga in augustus 2014 naar Laos. Wat kan ik het beste doen? Rekening openen bij andere bank ( heeft dit zin?) Andere opties?
Hoe is dit met een credit card? Ik heb begrepen dat dit ook nog wel in de kosten kan oplopen?
Ik zit er namelijk niet op te wachten om daar met lege zakken te staan, zonder geld te kunnen opnemen :tssk:
Iemand gouden tips?
Thanks alvast!
neem twee pasjes mee van verschillende Nederlandse banken (als de een niet werkt, dan toch wel de ander);
zet buitenlandbetalen aan voor beide pasjes en doe dit vóórdat je op reis gaat;
neem 50 euro contant mee voor noodgevallen;
neem een creditcard mee voor noodgevallen (bij voorkeur met pin voor opname in geldautomaat);
in uiterste nood kan je via Western Union Money Transfer geld laten overmaken.
Verder kon ik me herinneren dat het maximaal bedrag dat je kon pinnen in een geldautomaat in Laos erg laag was en per bank verschilde en dat ook de transactiekosten per bank ook wat verschilde. Goed om voor vertrek even te googlen op de forums om te achterhalen welke bank in Laos het hoogste opnamebedrag heeft tegen de laagste transactiekosten.
Vanwege de berichten over problemen met het pinnen heb ik afgelopen november redelijk wat cash meegenomen en twee bankpassen. In Luang Prabang kun je heel makkelijk geld wisselen, afhankelijk van de kosten die je bank rekent voor geldopname kan dit ook goedkoper zijn dan pinnen. Neem wel 50-euro biljetten mee, die geven een betere koers dan kleinere biljetten. Biljetten moeten er ook netjes uitzien. In Vang Vieng heb ik gepind met de rabopas en in Vientiane met Abnamro (de rabo niet geprobeerd). Ik vind 50 euro cash als reserve erg weinig, ik neem meestal ca 300 euro mee, deels in dollars.