hier maar even een opmerking plaatsen over het pingebeuren ( ATM )
onze Rabo passen werken niet in Laos ook van andere Nederlanders gehoord
opmerkingen van de Rabobank om goed naar het logo te kijken ( meastro)
is dus gewoon onzin ,ze hebben gewoon geen of op zijn minst erg slechte service in Laos
dit was bij ons en andere van te voren niet bekend !
een misser van ons ?
of gewoon slechte info van de bank ?
Dat is vervelend! Om zoektochten te voorkomen heb ik altijd twee typen creditcards mee om te pinnen, te weten: Mastercard en VISA. Een ATM met Maestro ben ik in mijn korte tijd in Laos niet tegengekomen. In andere Aziatische landen was het voor mij ook vaak zoeken naar ATM’s met debetsystemen als Maestro (hoewel ik er een paar heb gezien), meeste ATM’s in Azië gaan via de creditsystemen Mastercard, Visa, American Express e.d. Overigens, heb in Azië mensen zien pinnen in winkels en dat gaat dan ook via de creditcard. Maar goed, misschien heeft iemand andere ervaringen.
Dat klopt inderdaad je kunt niet pinnen in Laos. Ja het kan wel met een creditcard. Wij hebben zelf 500 US dollar meegenomen aan contacten het land in en omgewisseld. Verder daarnaast zijn wij een grote bank in gelopen in dit geval de Siam Bank in Vientiane dat is een Thaise bank. Daar hebben wij met onze creditcard 25.000 bath kunnen krijgen. Dit was in zo’n 10 minuten geregeld. Dat hebben we weer omgewisseld voor Kip. Verder alle hotels daar betaald met creditcard. Deze ervaring van mij is van juni 2009.
Ohja als je pint met je creditcard krijg je maar maximaal 70 USD dus dat schiet niet echt op. Grote banken in Vientiane kunnen je op deze manier dus ook helpen.
er zijn zeker automaten van maestro in laos. wij hebben in meerdere plaatsen kunnen pinnen. van noord naar zuid.
wel heb ik toen ook mensen met rabopas gezien die niet konden pinnen. die hadden een nieuw systeem ofzo erin zitten.
Maestro en master zijn vrijwel een en hetzelfde. Maestro (waarvan het er naar uitziet dat het de EU/EURO standaard zal worden) is gewoon de debit-versie van wat anders master-cred.card is. Maar het is wat naief te denken dat in een land als Laos-waar zo’n 2-3 jaar geleden nog geen enkele ATM was, alles meteen op world-standard is
De Rabopas werkt bij de meeste ATM’s (met Maestrologo) in Laos niet! Dit hebben wij afgelopen maand ondervonden. Alleen bij de ANZV in Vietiane konden we pinnen. Ook de SNS-kaart geeft soms problemen. Het is dus verstandig om euro’s/dollars en/of creditcard (kan bijna overal mee gepind worden) mee te nemen.
ik heb in 2006 in laos gewoon kunnen pinnen met mijn ING (toen: postbank) pas. al werkte het niet overal…
met een creditkaart heb je meer kans om aan geld te komen, maar pinnen met een creditkaart is best duur. handig dus voor noodgevallen, maar je kan dus beter US$ of bath meenemen. (die eerste komen in cambodja uit de muur, die tweede in thailand ;))
Behalve als je dus een Thaise bank binnen gaat in Vietieane dan is het makkelijk en die rekenen niet zo heel veel extra. Je hoeft niet te pinnen je loopt naar binnen en daar word al het papierwerk geregeld en krijg je je geld. Dit zijn dus Bath en die kun je weer wisselen naar KIP.
moch je in Vientiane zijn is er natuutljk meer mogelijk
maar als je eigen bank je niet de juiste anrwoorden geeft ga je niet eerst dat soort toeren uit halen
gelukkig had ik ook nog een ING kaart bij me voor noodgevallen
maar je verwacht niet dat zo’n grote bank als de Rabo bank daar dus geen werking heeft !
zeker niet als ze zelf zeggen dat je in heel Azie zonder prbleem kan pinnen
Bangkok is volgens mij geen Laos we hadden het toch over Laos lijkt me logisch dat je in Bangkok kunt pinnen. Je kunt met de rabobank ook gewoon in Bangkok pinnen.
Dat advies ‘relax’ kun je beter op jezelf toepassen. Vrijwel iedereen die Laos bezoekt, komt aan in Bangkok en vertrekt ook weer daar. Dus wat maakt het nou uit dat dat ik dat erbij vermeld? Jouw reactie leek me nogal overbodig, echt muggenziften op iemand die gewoon behulpzaam probeert te zijn.
Maar als je daarvan houdt, heb ik er ook nog wel eentje voor jou: ‘vernoemd’ moet zijn ‘vernoemt’.
waarom ik ben vrij relax moet ik zeggen. Jij begint te schreeuwen iets in hoofdletters zetten is namelijk schreeuwen. Ik bedoelde er niets mee maar blijkbaar ben je nogals snel op de kast gejaagd. Ik vroeg me gewoon af waarom je Bangkok erbij had gezet maar goed blijkbaar omdat je dat aangaf omdat iedereen vanuit Bangkok naar Laos gaat wat ook niet klopt er komen ook veel mensen vanuit Vietnam en Cambodja Laos binnen.
Maar goed maakt ook niet uit ik vroeg het me af waarom het er bij stond en jij maakt gelijk van een mug een olifant en bent op de kast gejaagd prima. Kunnen we dan nu weer terug op de topic over niet pinnen in Laos want daar ging het volgens mij over.
Zit nu op een terrasje naast een ATM van de BCL Bank in Luang Prabang. Helaas kunnen mensen met RABO-pas niet pinnen, maar mensen met een ABN AMRO pas is geen probleem. ABN AMRO klanten kunnen maximaal KIP 700.000,- uit dat apparaat trekken, komt nog wel KIP 20.000,- (ongeveer eur 2,50) aan kosten bij. Heel vreemd van die RABO passen, zelfde Maestro logo, maar ze werken gewoon niet in Laos.
Het verschilt toch ook weer per persoon. Wij hadden bij de pinautomaat in Luang Prabang een kleine meeting met een aantal Nederlanders over het pinnen daar. Ik heb met mijn ING pas geen problemen gehad. Mijn reisgenoot had met haar Rabobank pas ook nergens problemen. 4 andere Nederlanders met Rabo pas konden gewoon helemaal niet pinnen.
Dat max. bedrag van 700.000 kip per keer pinnen, geldt voor heel Laos en heeft niets te maken met de bank.
wel beste M dan heeft je reisgenoot een electronisch mazzeltje gehad
wij hebben het zelf meerdere malen geprobeert met onze Rabo passen op verschillende plaatsen in Laos ,waar het ons nergens lukte
we hebben alleen maar Nederlanders gevonden die het ook niet lukte
werkelijk niemand gevonden die het wel lukte met zijn Rabo pas
terwijl al die automaten wel het Maestro logo hebben