Dit komt met Rabo passen ook in andere landen voor in Azie. Terwijl ik kon pinnen, konden twee andere met Rabo passen dat niet. Het lijkt erop dat Rabo in Azie niet veel samenwerkingsverbanden heeft met Aziatische banken… iets wat je wel zou verwachten!
Ik heb zelf ING (toen nog Postbank, 2007) en heb in Luang Prabang kunnen pinnen. Het was wel even zoeken naar een juiste ATM. De bank in Luang Prabang was wel erg vaak dicht! Ze nemen de ambtenaren uren in Laos erg ruim Houdt hier rekening mee!
Hallo,
Ik heb in Azie nog nooit problemen gehad met rabobank pinnen. Alleen in Laos konden we niet pinnen verder overal. Ik heb het ook nog nooit om me heen gehoord dat mensen niet konden pinnen met een rabobank pinpas. Ik heb inmiddels 2.5 jaar ervaring achter elkaar met pinnen in Azie en dat met dezelfde passen.
ik heb verder ook nog nooit zelf last gehad in andere landen
of van andere gehoord
alleen dus in Laos
ook ik heb alleen maar problemen in Laos ondervonden met mijn rabo pas verder kon ik overal gewoon pinnen
Hoi,
Dit heeft te maken met de nieuwe EMV technologie. Voor het pinnen wordt hierbij gebruik gemaakt van de chip op de bankpas (debit card) en credit card, in plaats van de magneetstrip. Banken hebben dit ingevoerd om pasfraude tegen te gaan. Echter de ene bank is strenger dan de andere. Blijkbaar heeft Rabo op hun passen ingesteld dat de geldautomaten (ATM’s) compatible moeten zijn met de nieuwe EMV technologie. In landen in Europa is dat geen probleem, want daar hebben alle banken hun geldautomaten al lang aangepast. Echter in sommige arme landen als Laos is het begrijpelijk dat banken daar geen prioriteit aaneven. Het hangt dus van de bank af, het zou dus best kunnen dat het bij een grote Thaise bank in Vientiane wel lukt.
Het verbaast me overigens dat je met je credit card goedkoop geld kan opnemen in Laos. Waarschijnlijk word je bij thuiskomst op je afschrift nog verrast met extra kosten. ABN AMRO rekent bijvoorbeeld 4% met een minimum van € 4,50 per transactie plus 1,95 % valutakoersopslag. Voor opname met een normale betaalpas is dat bij ABN AMRO € 2,25 en 1,2% valutakoersopslag.
Groet,
Robert
Wat handig, al deze tips! Wij gaan naar Laos en Cabodja in december dit jaar en ik ben alvast aan het “inlezen” op internet.
We nemen gelukkig altijd 2 passen mee, Rabo en ABN AMRO en ook 2 creditcards, master en visa, dus dat moet het toch goedgaan?
Maar ik heb wel een paar vragen over geldzaken:
-
Kan iemand mij zeggen hoe het in Cambodja gesteld is (Phnom Penh en Siem Reps) voor wat betreft geld pinnen? Doet de Rabopas het daar wel?!
-
En wat ik me ook afvraag, aangezien heel veel hotels in Laos en Cambodja in USD willen afrekenen en het met creditcard altijd +3% is, kun je ook in Cambodja of Laos direct USD pinnen?
-
Hebben mensen trouwens ook nog ervaring met travelercheques (in euros of dollars?), om eventueel nog achter de hand te hebben?? Of is dat niet meer nodig in deze tijden?
Alvast bedankt!
in Cambodja
kan je alleen maar $ pinnen als ik me goed herinner we moesten dit in de bank dan weer omwisselen
maar bijna niemand wacht op de lokale valuta
alleen als je op de markt koopt
nergens problemen gehad met onze Rabo pas in dit land
Hallo,
Je kunt maximaal 500 USD per keer pinnen in Cambodja. Je betaald gewoon met US dollar overal en dan krijg je het wisselgeld als het klein is dus alles onder 1 US dollar terug in Riel 4000 riel is 1 USD.
Ze doen bijna niets met hun eigen geld.
de Riel is nl niet zo waardevast
daarom willen ze liever dollars hebben
je kan er wel veel zwart wisselen
iedere sigarettenboer heeft er hele pakken Riels liggen in de toonbank
afhankelijk van wat je gaat doen
kan het interessant zijn om wat zwart te wisselen
maar dan moet je wel weer goed opletten welke koers dat ze je bieden
en welke koers er gerekend wordt in het hotel waar je wil betalen !
4000 per $ wordt op straat gebruikt maar om te wisselen ,worden de koersen wel aangescherpt
sucses
Ik heb ook diverse keren problemen gehad met het pinnen in Laos met mijn Rabobank bankpas. Erg vervelend. In Mongolië heb ik dit probleem ook eens gehad. In China, Thailand, Maleisië, Vietnam en Cambodja niet.
Hmm… toch vreemd. Ik was in 2007 in Laos en ik kon gewoon pinnen met mn rabopas in Vientiane , VV en Luang Prabang.
Wij hebben het in 2008 ook met de rabobankpas geprobeerd en lukte nooit dus toen zijn we in Vientieane geld gaan opnemen bij de Thaise siam bank daar konden we dan 20.000 bath krijgen die we daarna omgewisseld hebben naar Kip.
Het is dus duidelijk de ene keer wel en de andere keer niet. Erg vreemd. Ik heb het bij Rabobank ook eens nagevraagd maar die weten het ook niet…
Hallo mensen,
ik zie dat er al een tijd niet gereageerd is op dit onderwerp, maar toen ik v/d week op het punt stond om van Vietnam naar Laos te gaan begon ik toch te twijfelen. Ik ben met mijn vriendin de grens Lao Bao/Dansavanh overgegaan. Toen we de visa van Laos hadden afgerekend hebben we onze Vietnam Dong gewisseld voor kip. Naast het wisselkantoor staat een pinautomaat en wij hebben beide met onze Rabo passen kunnen pinnen. Ik geloof dat het de Phonsavan bank heet. Nu in Savannakhet hebben we wederom kunnen pinnen. We zijn nu net pas in Laos dus, dus ik weet niet hoe het verder gaat. Maar ik ben in ieder geval blij dat het lukt.
groeten Jeroen
de bedragen zullen wel niet hoog zijn of valt het mee?
Goed om te lezen dat het gelukt is. Hopelijk gaat het bij mij ook weer goed. Want dat is toch wel erg makkelijk…
Hoe gaat het inmiddels met pinnen met rabobank passen in Laos. iemand daar info over?
Begin deze maand hebben wij in Huay xai,Luang namtha en Luang prabang geprobeerd te pinnen met rabobankpas,maar lukte het helaas niet.
Hallo mensen,
Wij hebben in Savannaket, Pakse en de grensovergang van Vietnam/Laos bij Lao Bao met onze Rabopassen goed kunnen pinnen. We hebben daar gelijk goed ingeslagen om een buffer op te bouwen.
In LuangPrabang hadden we ook problemen, maar hier hebben we met onze creditcard van de Rabo gepind.
Succes iedereen en een fijne jaarwisseling toegewenst
Ik kon in Laos niet pinnen met mijn Rabo Wereldpas, ook niet met mijn Mastercard. Pas in Vientiane heb ik met mijn mastercard 1x kunnen pinnen en dat was bij een pinautomaat bij de Vredespoort. Gelukkig had ik contant euro’s bij me en het omwisselen daarvan was geen enkel probleem. Overal zitten wisselkantoren.