Prijsvraag: Win de reisgids Languedoc van Dominicus

De taal spreekt mij enorm aan. Ik versta er geen bal van en dat vind ik juist fijn van vakantie in frankrijk. Je ergert je aan niemand en bent lekker op je eigen gezin aangewezen. Daar komt natuurlijk de zon, de wijn en het vakantiegevoel bij en dan is het plaatje compleet.

Frankrijk. Zo dichtbij, zoveel verschillende “landen” in één land. Zoveel “verschillende” mensen, met evenzoveel verschillende gebruiken, ingredienten en geuren. En ondanks mijn 4 voor Frans, blijft de Fransman doen alsof hij mij verstaat of biedt hij aan verder te praten in zijn en mijn gebrekkige Engels. Waardoor we op een gelijk nivo praten en lachen. Frankrijk is voor mij het land met mensen die mij, drie weken, opgevangen en verzorgt hebben na een ernstig moterongeluk. Frankrijk is voor mij het land van mensen die belangeloos mijn moter hebben geborgen en hebben opgeknapt (zonder kosten) zodat ik na vertrek uit het ziekenhuis weer terug naar huis kon rijden.

Ceci pas une pays c’est un art de vivre
Deze zin zegt genoeg lijkt mij

groetjes Marc en Sonja

De steekwoorden voor Frankrijk zijn: natuur, wijn, sfeer, cultuur en jezelf kunnen zijn.

Groetjes,
Harm

Al deze verhalen kan ik beamen. Als eigenaar van een huisje in de languedoc (Colombieres s/Orb) ben ik in de gelegenheid om daar regelmatig naartoe te trekken. De zon, wijn, olijfolie, kazen enz…brengen je direkt in een andere sfeer. Een bezoek aan deze streek kan ik iedereen aanraden.

Om met een cliché te beginnen, betekent Frankrijk voor mij heerlijke wijnen, magret de canard, jeu de boules en wat dies meer zij. Maar Frankrijk kenmerkt zich bij mij ook als een land vol tegenstrijdigheden. Niet alleen wat bijvoorbeeld het klimaat betreft (Frankrijk is voor mij een geweldig land omdat het verschillende klimaten heeft en daarom voor elk wat wils iets te bieden heeft). Zo is Frankrijk bijvoorbeeld een sociaal land, maar Frankrijk komt de laatste tijd negatief in het nieuws door opstanden van ‘allochtone’ Fransen. Frankrijk, en met name Parijs, hebben een geweldig metronetwerk, maar door ontevredenheid onder de werknemers wordt er de laatste veel gestaakt. Het hele land is hierdoor in rep en roer. Deze sociale tegenstrijdigheden maken Frankrijk een fantastisch object van onderzoek! Frankrijk is dynamisch en autonoom (denk aan het standpunt over de oorlog in Irak), sociaal en bewogen en dat maakt Frankrijk in één woord FABULEUX!!

P.S. De Franse taal is de mooiste taal die er is!

Frankrijk heeft vele beziens- en- bewonderenswaardigheden net als veel andere landen, La France heeft echter één bijzondere eigenschap wat geen enkel ander land heeft; dit land roept bij mij sterke nostalgische gevoelens op, herinneringen aan mijn kindertijd. Met name de eerste keer dat ik weer in een franse supermarkt sta.
Dan koop ik de Yop fraise, franse paté, brie, van die ronde flesjes orangina, pinot noir en kronenbourg bier (herinneringen van latere tijd) en dan natuurlijk nog ff langs de bakker voor een baquette. Veel produkten die natuurlijk ook in Nederland te krijgen zijn maar in Frankrijk nemen ze me mee terug naar mn kindertijd. Het aardige is dat er nog steeds nieuwe produkten op het boodschappenlijstje van herinneringen bijkomen. Zo heb ik vorig jaar in de Bourgogne ‘pastis’ toegevoegd wat dan in de loop van de avond steevast ‘pistache’ werd. Vive La France eternelle.

Beste francofielen,

Nou vertel vertel… Wie zijn de gelukkigen? Ik heb het idee dat het onderwerp zonder de publicatie van de uitslag niet afgesloten is. Alsof het een vergeten onderwerp is zeg maar.

Au revoir,
Wouter v. Kuijk

Vreemd, dat er helemaal niet gereageerd wordt. Ik heb de redactie in een mail ook al gevraagd hoe het zit met de winnaars, maar ook daar komt helemaal geen antwoord op. :angry: Als er winnaars zijn, zou je verwachten dat dat bekend gemaakt wordt.

Donna… Ik ben het met je eens. Het is ronduit vreemd. Ik snap er ook niets van, wat dit is helemaal niet de stijl van Wereldwijzer zoals ik die altijd heb ervaren. Ik ga ervan uit dat het een misverstand is en dat er snel een reactie komt. Merkwaardig… ik zal ook eens een bericht sturen naar de redactie.

Groetz,
Wouter v. Kuijk