Prijsvraag: Win de reisgids Languedoc van Dominicus

Wereldwijzer.nl Reisforums geeft 5x de Dominicus reisgids Languedoc weg! Altijd nog naar deze zuidoosthoek van Frankrijk willen gaan? Of lijkt dit je een leuk (kerst)kado voor een bekende? Doe dan mee! Het enige dat je ervoor hoeft te doen is hieronder te laten weten wat jou aantrekt in Frankrijk. Doe dit voor 21 december; na deze datum maken we de vijf winnaars bekend!

Languedoc, Cevennen en Tarn

Deze zuidoosthoek van Frankrijk heeft veel meer te bieden dan alleen de Côte d’Azur. Veel Nederlanders en Vlamingen brengen daar jaarlijks hun strandvakantie door. Dit stuk Middellandse Zeekust tussen de Pyreneeën en de Rhône is vrijwel één langgerekt strand, dat overal gemakkelijk toegankelijk is. De zee is er veilig voor kinderen en er heerst eem prettig klimaat. Het minder bekende achterland is echter ook zeer de moeite waard. Hier is zoveel te zien dat zelfs de meeste verwende reiziger versteld zal staan, en het is, in tegenstelling tot het drukbezochte kustgebied, veel minder druk en stukken goedkoper.

In deze gids neemt Hans Pijnenburg de lezer mee langs oude, authentieke steden, prachtige natuurgebieden en een verrassend gevarieerd landschap.
Naast de kust met zijn brede stranden, wilde paarden en roze flamingo’s trekt ook de Tarn steeds meer bezoekers, die zich verbazen over de spectaculaire natuur van de Gorges du Tarn. En niet te vergeten: de ruige Cevennen, de katharenkastelen, het Canal du Midi, het grootste wijngebied ter wereld én het nieuwste wereldwonder dat zich in Frankrijk bevindt: het immense viaduct van Milau. Door deze unieke combinatie van natuur, cultuur, historie en ontspanning vormen de Languedoc, Cevennen en Tarn het ideale gebied om met het gezin op vakantie te gaan. In deze Dominicusgids krijgen attracties die geschikt zijn voor kinderen daarom bijzondere aandacht.

Hans Pijnenburg is al een leven lang verslingerd aan Frankrijk. Hij studeerde Frans in Amsterdam en promoveerde op een taalkundig onderwerp. Via onderzoek, tekstredactie en lesgeven is hij terechtgekomen bij de internetafdeling van een bedrijf in de toeristenbranche. Zijn grote passie, Frankrijk, leeft hij vooral uit in zijn reishandboeken over Frankrijk. Pijnenburg reist veel door dit land en heeft er een uitgebreid contactennetwerk. Van zijn hand verscheen eerder in de Dominicusreeks Pyreneeën en, samen met Angela Heetveld, Noordoost-Frankrijk.

Frankrijk? Natuurlijk de wijn, de heerlijke kazen de zon (althans in het zuiden :D)

De uitgestrekte lavendel en zonnebloem velden. De geur, kleur en rust die ze uitstralen verheft me tot de zevende hemel!

Frankrijk begint al met de F van Fantastisch land. Enorm lieve en vriendelijke mensen met een neus voor heerlijke eten en drinken. De geur van de olijfolie met het versgebakken stokbrood komt je tegemoet wanneer je het land intrekt en de dorpjes doorloopt. Het temprament wat de vrouwen en mannen daar bijgebracht is, het zit waarschijnlijk in de genen, is om jaloers op te zijn. Niets is ze teveel en iedere dag lachen ze de zonsopkomst tegemoet. Ze genieten, van elkaar, van het leven. Deze mensen zijn rijk.
Het hele land, met alles wat het bied, is Fantastisch Rijk.

Dat is wat mooi is aan Frankrijk.

Rust,uitzicht en natuur gecombineerd met vriendelijke bewoners en goed eten en drinken, dat is de Languedoc

Prachtig land ,multicultureel , rijk aan historie, lekker eten , heerlijke wijnen en zalig shoppen. In een woord een geweldig land.

Wat mij zo aantrekt aan Frankrijk is de grote diversiteit van het land. In de zomervakantie kun je naar een van de vele fantastische stranden gaan die het land rijk is. Er is voor ieder wat. Heb je kleine kinderen of ben je al wat op leeftijd, naar de Middellandse Zee waar het witte zand en helderblauwe zee je kunnen verblinden van schoonheid. Ben je wat ruiger ingesteld en wil je bijvoorbeeld surfen, dan is de Westkust het paradeis. Maar vind je dat zand maar niks en wil je toch lekker kunnen afkoelen zonder onder het chloor te zitten, dan zijn er nog genoeg idyllische meren waar je weer helemaal tot rust kunt komen.
s’ Winters kan je heerlijk gaan skien in de grootste en mooiste skiegebieden die Europa heeft. Of het nou La Plagne, Val d’Isere of Tignes is, je hebt het er altijd naar je zin.
En dan zijn er natuurlijk alle gebieden waar je je in kunt verdiepen. Hou je van geschiedenis, ga naar Bretagne of Normandie. Hou je van citytrippen, dan zijn Parijs, Bourdaux of Marseille perfecte steden om op vakantie te gaan en ga zo maar door.
Kortom, er is genoeg te beleven in misschien wel het mooiste land van Europa, en dan heb ik het nog niet eens gehad over de cultuur of de Franse keuken.
jens

RELAX, hiervoor doen we het !
Leven als God in Frankrijk !

frankrijk.
Als kind ging ik elk jaar een andere streek bezoeken met het gezin.
De lucht lijkt blauwer dan Belgisch blauw. Het gras dat zachter en groener is dan bij ons. Maar wat me het meest aantrekt is zijn de streken die zo verschillend zijn. Gaande van dorpjes van een paddestoel groot tot echte steden met charmante klassevolle huizen. De kastelen zijn er hemels. En dit alles gecombineerd met een lekker wijntje, dat doet geen mens slecht.

Nugats, wijn, amandelnoten, lavendel, de seine, provence (met kruiden), waterpompen, brugjes, maar geen foie gras asjeblief

http://www.wereldwijzer.nl/images/icons/icon9.gif

Het koppige Franse volk.

Als “moniteur” (jeugdleider) van een vakantiekolonie in Bretagne heb ik in de zestiger jaren, toen ik 18 en 19 jaar oud was, kennis gemaakt met la douce France. Ik moest leiding geven aan zo’n 10 tot 12 kinderen in de leeftijd van ca. 10 jaar (moyens genoemd). Zij kwamen uit de banlieue (omgeving) van Parijs De kinderen spraken mij aan met chef Albert. Het was een geweldige ervaring.

Na vele jaren eindelijk het ware vakantie gevoel gevonden, en jawel in FRANKRIJK dus. Zo vrij als GOD in Frankrijk heefd voor ons een aparte betekenis gekregen toen wij zelf Frankrijk hebben ervaren en er nu elk jaar vele weken doorbrengen met onze camper zowel in het voorjaar als in het najaar.
Frankrijk is voor ons helemaal top.

Een grandioos land om kennis mee te maken en dat hebben we gedaan ook. Aanvankelijk met de tent ,later met de caravan. Mijn eerste Vakantie in Frejus en maakte daar de eerste bosbrand mee. Juist even van de camping af waande je echt wel in het zuiden en langs de boulevard de mooie palmbomen dat voor de eerste keer geweldig was. Aan de Dordogne vlak bij het water en later ook in het oosten bij het Lac du Chalain waren er ontspannings momenten te over. Deze tour reizen met de caravan laten heel speciale indrukken achter , je kunt natuurlijk niet alles in je opnemen, maar als ik naar televisie kijk zie ik maar al te vaak situaties die ik nog herken. De eilandjes voor de kust bij Frejus, of de lavendel velden waar ik na 18.00 uur doorheen reed met de auto. De barbeelen die gevangen werden in de Dordogne.
En op een simpele camping langs de Loire, we hebben daarvan echt genoten.
Elke reis werden ook heerlijke flessen wijn aangesproken, die in de naaste omgeving altijd te koop waren. Het is altijd top om daar te zijn en hoop nog vele malen terug te komen.

Frankrijk heeft alles wat je voor een vakantie kunt wensen binnen zijn grenzen: vele stranden (o.a. Côte d’Azur, West-Kust), bergen (o.a. Alpen, Pyreneeën), natuur (o.a. Vanoise, Les Ecrins), cultuur (o.a. Louvre, Bretagne). Daarnaast natuurlijk de vermaarde Franse keuken en het lekkere weer. Verder wordt hier natuurlijk 1 van de geweldigste evenementen ter wereld georganiseerd: de Tour de France!

Maar het mooiste is natuurlijk met je steenkolen-Frans bij het campingwinkeltje een versgebakken stokbroodje met een goede frommage halen voor het ontbijt.

Frankrijk is voor mij het ideale vakantie-land,het is mooi en de mensen zijn er vriendelijk . Wat ook zeer belangrijk is voor een geslaagde vakantie is de taal meester zijn . Ik ga naar Frankrijk en neem steeds Chambres d’ Hotes als verblijfplaats zodat we samen leven met de bewonners van de streek die we bezoeken . Vive la France.
Mvg. Jan-Steven&Linda.

De traditie wil, dat als we naar Frankrijk op reis gaan,
we steeds met een picknickmand met een Frans brood +
een Munsterkaas + een flesje pinot noir gaan picknikken
op Le Honneck, een berg met een zeer mooi uitzicht in de Vogezen/Elzas.

In de Languedoc zijn we nog nooit geweest, maar de interesse om het
eens te bezoeken is zeer groot.

De bergen, heerlijk er doorheen fietsen. De mooie stranden en heerlijke zee. De uitgestrekte wijngaarden, waar je soms een lekker druifje van kan proeven. En natuurlijk de leuke dorpjes :slight_smile:

Het heerlijk zonnige landschap gedompeld in lavendelgeur.

Wat mij aantrekt in Frankrijk…? Nou dat is geen moeilijke vraag:

Het meest bijzondere vind ik de Fransen, de mensen daar dus. Vaak wordt beweerd dat Fransen super-chauvinisten zijn en dat ze de buitenlander/toeristen geen licht gunnen, maar daar ben ik het totaal niet mee eens sterker nog de Fransen zijn het mooie aan Frankrijk. Wat ik daarin zo respecteer is juist de uitgesproken gastvrijheid en de trots op taal en cultuur. In tegenstelling tot ons slappe, asosiale, angstige Nederlanders die geen waarde meer hechten aan cultuur/geschiedenis/taal van het eigen land. Wij Nederlanders zijn niet meer of durven niet meer trots te zijn op wat we hebben en waarvoor onze voorouders hebben gestreden; de taal wordt verkwanseld, niemand weet meer wie Willem II was, wat we eigenlijk vieren op Goede Vrijdag of op 5 mei! Vraag een Fransman wat er gevierd wordt op 4 juli en hij zal het direct weten. Nationale trots… mooi is dat!

Mijn laatste vakantie in Frankrijk ben ik een eindje gaan fietsen door het, bij mij zeer geliefde, Franse landschap en kwam daarbij langs een boerderij waar een bordje buiten hing waar opstond:

A vendre:
Fromage de Chèvre

Dus ik van m’n fiets, spreek de echte Franse boer aan die op z’n land vlak bij zijn huis aan het werk is en vraag hem of ik eens mag zien hoe hij geitenkaas maakt. Nou dat heb ik geweten hoor… ik heb een rondleiding en demonstratie van een uur gehad en meneer stond heel gepassioneerd in geuren en kleuren te vertellen hoe ofdat het nu precies in zijn werk ging. Ik heb niet alles kunnen verstaan, maar het enthousiasme van die man vond ik zo bijzonder! Ik vertelde hem dat ik uit Nederland kwam en dat ik tijdelijk op een camping in de buurt werkte. Ook vertelde ik hoeveel ik van Frankrijk hield en kan genieten van de natuur, de mensen, de rust, de cultuur, de taal en de eigenaardigheidjes. Hij vond het prachtig dat een buitenlandse jongen zo geïntereseerd was in en geïnspireerd was door zijn land. En ik vond het prachtig dat die man zo belangenloos, gastvrij en vol enthousiasme stond te vertellen over ZIJN geitenkaasjes.

Dit soort ervaringen maken Frankrijk, voor mij althans, een heel bijzonder land. Dus niet cliché: het weer, de lavendel, het landschap en de stranden!

Greetz,
Wouter v. Kuijk

Voor mij is Frankrijk al meer dan 30 jaar het ultieme vakantieland,de sfeer,het lekkere eten natuurlijk maar ook de afwisselende natuur,als je er doorheen trekt kom je van alles tegen en altijd even mooi
We hebben het land al heel wat doorkruist maar zijn er nog lang niet op uitgekeken
door omstandigheden zijn we er een aantal jaren niet geweest,dit jaar weer voor het eerst en het was alsof we thuskwamen…
De mensen zijn veel gastvrijer en vriendelijker geworden,in het verleden mankeerde daar wel eens wat aan,zeker als je geen Frans sprak ging het moeizaam,nu proberen ze je te begrijpen als de taal even niet lukt
Ook de prijzen in de horeca zijn ons ontzettend meegevallen,vergeleken bij Nederland zeker

BM Pronk