De 3 mooiste plekken van Frankrijk

Wat vind jij de 3 mooiste plekken van Frankrijk? Plaats ze hieronder!

3 likes
  1. De Pyreneeën
  2. Kasteel Carcasonne
  3. De Provence
2 likes
  1. Le fĂ´ret de Saou
  2. La Vallée des Fresques.
  3. le Parc naturel régional de la Brenne
  1. Silans la cascade
  2. Vallon pont D’arc
  3. Lac Sainte croix
1 like
  1. Monaco
  2. De brug bij Millau
  3. Het strand langs de Middellandse Zee:vak02:
  1. Kasteel Chambord in de Loire-vallei
  2. Céret (Pyrenées Occidentale) met Musée Moderne d’ Art en de platanenboulevard
  3. Place des Vosges in Parijs
  1. Carcassone
  2. Bezier, en dan met name de St. Nazaire Kathedral
  3. Collioure en de prachtige kustlijn daar.

Er zijn zoveel prachtige plekken in Frankrijk!
[URL=“Béziers Cathedral - Wikipedia”]

  1. Le parc de la Brenne
  2. het stadje Lavardin
  3. het Loiredal

Het natuurpark la Brenne is bijzonder mooi en ik kan het weten, want ik woon er vlakbij

Provence
Collioure
Alpen, Ardeche

en nog veel meer…

1 like

Op 1 (met stip) Cirque de Navacelles
2 Colioure
3 Gorge du Verdon

1 like
  1. Pyreneeën,
  2. Piereneejen,
  3. les Pyrénées:king:

De 3 mooiste plekken van Frankrijk x 3, x 3, x3, … zo los uit de hand : authentiek Frankrijk opgesplitst in enkele subplekken :

1) stilte plekken :

  • speling van licht en schaduw over de lavendelvelden in de Provence en de Ardèche
  • Auvergne, Dordogne en de Gers : plekken waar de stilte nog spreekt
  • de Baai vd Somme en de Baai d’Authie met de geur vd zee om je heen

2) steden/dorpen :

  • Parijs : charmeert in alle seizoenen.
  • Aigues Mortes minder gekend en minder imposant dan Carcassonne maar even interessant. Wandel op de vestingen en waan je in de tijd dat de zee nog tot daar reikte.
  • St Malo, Concarneau en Carnac (Bretagne): maar dat zijn er al 3 op zich.
  • les villages “perchĂ©s” vb Roc sur Pernes (Vaucluse) : in het dorpje boven is er niets dan enkele smalle straatjes met trappen en de huizen van zijn bewoners: geen auto kan erin. Je parkeert hem gewoon langs de weg die loopt tot het pleintje vh dorp.

3) zee/meren/kanalen :

  • verdwalen op weinig bezochte wegen tussen de Ă©tangs vd Camargue en op plekken tussen de Grote en de Kleine RhĂ´ne (Gps of kompas brengt je wel thuis)
  • Le Canal du Midi en ook de Lot
  • de kust tussen Le Canet en de Spaanse grens (Oostelijke PyreneeĂ«n): heel verschillend lange zandstranden gevolgd door een prachtige rotskust.
  • de kust van Bretagne : waar de zee geeft maar ook neemt.

4) Bergregio’s :

  • Oostelijke PyreneeĂ«n in de lente : de bloesem vd fruitbomen met op de achtergrond de smeltende sneeuw op de Pic du Canigou
  • Les Alpes de Haute Provence (Barcelonette)
  • les Gorges de Galamus
  • l’Alsace

5) Cultuurplekken :

  • Kastelen vd Loire (natuur en cultuur) : o.a. Chambord en Chenonceau
  • Kasteel van Versailles
  • Toulouse, de rose stad langs de Garonne en het Canal du Midi

6) “primaire” behoeften :

  • de druivenoogst
  • lavendeloogst, alhoewel machinaal
  • rijstoogst in de Camargue (machinaal)
  • het terugkomen vd vissersboten met hun vangst

7) Echte Tradities en Folklore :

  • de Transhumance,
  • de jaarlijkse steekspelen vanop boten op de kanalen in Sète, het VenetiĂ« vd Languedoc
  • NormandiĂ« herdenking D-day : opdat de volgende generaties niet vergeten wat ooit is geweest
  • de fierheid vd Catalaan om Catalaan te zijn komt vooral tot uitdrukking bij hun jaarlijks weerkerende feesten
  • Bretagne kent talrijke feesten door het samengaan van geschiedenis, traditie en legendes. vb. Keltische festivals.

Frankrijk zo oneindig veelzijdig mooi en interessant !

5 likes

Frankrijk is in zijn geheel prachtig maar zal toch mijn 3 favorieten hier neerzetten.

  1. Les Saintes Maries de la mer
  2. Aigues Mortes
  3. Chateau Bonaguil bij Fumel en daar de hele omgeving van.

PS. en als ik nog een vierde zou mogen toevoegen zou dat het plaatsje Nyons in de DrĂ´me zijn. :zon02:

1 like

Camargue
Lac de Sainte Croix
Gorges du Verdon:

3 likes

bormes les mimosas
cap d’antibes
gorges du verdon

voor mij de 3 plaatsen bij uitstek maar eigenlijk zijn er ontelbare mooie plekjes in dit schitterend land !!

1 like

Wat zijn de mooiste plekjes? …3 is weinig inderdaad.
In de Camargue brachten we 42 jaar geleden onze huwelijksreis door…In Les Saintes Maries de la Mer
Wij bezochten het versterkte kerkje en…elke jonge vrouw die een kerk bezoekt voor het eerst, mag een intieme wens doen…welke die was ? …op 25 Mei het daar daarop werd ons eerste kind geboren.
25 Mei is een speciale dag !
Zij die meer weten over Les Stes Maries…zullen allicht de ogen fronsen nu !

Voor het overige zijn er enorm mooie plekken in La Douce France.
Ik hou ook van de woeste Cévennes…van de Auvergne.
enz enz.

Pavlos

  1. Bretagne: Roze Granietkust, ForĂŞt de Broceliande, Pointe du Raz, Belle-Ile
  2. Provence: Lavendelvelden
  3. Dordogne

ik vind de Tarn erg mooi le chateau de montrimal en l`isle sur Tarn , leuk dorpje in de Tarn op zondag met mooi weer. Weet iemand ook leuke huisjes te huur vooral aan de kust? Dank je voor je reaktie!

Les Combrailles; het echte Auvergne en dan Montaigut, een 3-regio punt met verschillende landschappen.
De somme voor het getijde verschil, echt spectaculair!
Zuid Vendee; met enorme golven zodat je je altijd jong voelt

Voor ons zijn de mooiste plekken van Frankrijk waar heel weinig toerisme is buiten het seizoen om.
En dat is de plek waar wij wonen.
Wij wonen in Port Manech de mooiste baai van Bretagne.
Pont-Aven als cultuurdorp en verder genieten van de fantastische routes die hier tussen liggen.
Als goede 2e staat voor ons Pointe du Raz.
Vooral in het slechweer seizoen met veelharde wind.
Alleen de fanaten zie je dan hier, weinig of geen toerist te bespeuren.
Als tussenstop even Quimper meenemen.
En dan als derde Normandië met de prachtige stad Rouen, zijn heerlijke Normandische keuken en nog veel meer.
De schitterende kalksteenrotsen tussen Fecamp en Etretat zijn voor iedereen imposant,
Dit gedeelte van Frankrijk is vaak niet zo in trek bij de toeristenindustrie, daarom is het gelukkig nog zo puur.

2 likes