Roadtrip Franse kust

Hoi wij willen graag met de auto een roadtrip langs de Franse kust maken. Hebben jullie nog nuttige tips voor ons? Of wellicht “must see” plekjes?

Ikzelf wil dit ook gaan doen maar heb geen idee hoeveel het gaat kosten/waar onderweg te slapen/waar te blijven/waar iets te gaan bezichtigen, waarschijnlijk moet ik zelf iets gaan plannen.

Wanneer wil jij vertrekken/eindigen, en welke landen ga je bezoeken?

Laat maar weten,

MvG

Stefan

Hallo. Ik neem aan dat jullie de Middellandse kustroute willen volgen. Er is daar ontzettend veel te zien, van piepkleine dorpjes tot grote steden zoals Nice en Cannes. De route naar St. Tropez vanaf Fréjus is mooi, alleen in het seizoen bizar druk.
Wil je wat uitgebreidere info, mail me maar.

Groetjes

hallo! Ik ben deze zomer ook van plan een roadtrip door Frankrijk te maken… 'k Vraag mij enkel af of het handig is dat met een tentje te doen? Ik denk dat alle dagen het op- en afbreken wel eens “vervelend” zou kunnen worden?

En mag ik eens vragen of jullie een idee hebben van het kostenplaatje?

Hallo Kelly

Als je iedere dag verder wil trekken ben je waarschijnlijk beter af met een B&B, wat de kosten hiervan zijn weet ik niet, maar misschien dat je dat hier kunt vinden.
Wil je een wat langere tijd op een bepaalde plek blijven kun je het beste kiezen voor een ‘camping municipal’, eenvoudig maar goed.
Ik heb nog wat info voor je vonden:
Alle campings Frankrijk
Campings Frankrijk

Alvast veel plezier met het voorbereiden met je vakantie

Groetjes

Bloempje

hoi Kelly,
Ik heb vorig jaar een “9 landen trip” gemaakt in 7 dagen. Belgie, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland, Italie, Liegtenstein, Oostenrijk, Duitsland en Nederland. eerste en laatste nacht een hotelletje de rest op campings in een pub tentje. Zoveel mogelijk autowegen en tolwegen vermijden. Schitterende vakantie gehad. Kosten ongeveer 500 euro met z’n tweeen.
Dit jaar wil ik t zelfde doen langs de franse kust, vandaar dat ik hier op dit forum zit.
groetjes

Hey bedankt voor de info!

@Bloempje1221: B&B valt wel mee qua prijs, maar zal toch duurder zijn dan campings…

@luckyman: wat is een pub tentje? We hebben eigenlijk al een tent, maar dat is we een behoorlijk grote, dus denk niet dat het handig is die alle dagen op te zetten en af te breken.

Een andere mogelijkheid is dan natuurlijk ook gewoon de reis opdelen in 3 of 4 delen… en telkens meerdere dagen het tentje te laten staan :slight_smile:

Groetjes, Kelly

Hoi,

een pub tent is een klein tentje wat geschikt is om mee te trekken, je hebt ze in 2, 3 of 4 persoons. Voorin kun je meestal nog wat bagage kwijt maar je kunt er niet staan of op een stoel zitten. Hoofdzakelijk om te slapen dus. Makkelijk op te zetten en af te breken ze worden ook wel trekkers tent genoemd.
Ik wil dit jaar wat meer tijd uittrekken om wat langer op een plaats te blijven dan zou een grotere tent wel een optie zijn.
groetjes

Dag Lucky man,

Dit klinkt geweldig. Ik ben erg geinteresseerd in de details van deze trip en hoe je het hebt voorbereid. Zou jij mij hier meer info over kunnen geven?

B.v.d. Patrick

Hey ,

Wij plannen nu ook een road trip van hier(Brugge) uit richting spanje, provence …
Ik zou ook wel graag wat meer details krijgen over de reis van lucky man indien mogelijk ?

Ik vraag me vooral af hoeveel km je ongeveer kunt rekenen per dag ?

Alvast bedankt :slight_smile:

Wat betreft het aantal per dag te rijden kms hangt af wat jullie optie is :
-zo vlug mogelijk via de snelweg naar het Zuiden (tolgeld) ?
-zo vlug mogelijk via de Nationale Routes naar het Zuiden ?
-een roadtrip aan een rustiger ritme met een paar overnachtingen onderweg ?
-hoeveel dagen vakantie heb je voor de roadtrip gepland ?
-binnen of buiten het hoogseizoen ?

Hierna volgen enkele WWZ-Topics met een verscheidenheid aan Frankrijk-info. Ivm. sommige Topics zijn er een aantal berichten waar je kan doorklikken naar andere links waar nuttige tips te sprokkelen zijn :

Hulp bij eerste keer rondreizen Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk
Vakantie met camper (Traag door Frankrijk) Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk
Gezocht rustige kleine camping in Frankrijk Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk
Saint-Tropez Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk
Het Frankrijk Reiscafé archief (de Sitemap Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk

Groepswebsites met campings in Frankrijk:
http://www.campingfrankrijk.com/

http://www.kleinecampingsinfrankrijk.nl/nl/index.htm
http://www.rustigecampings.com/

Vragen ivm reizen in Spanje stel je misschien beter op het Spanje Forum :

Het Spanje Archief (de Sitemap)

(Wat betreft je vraag aan luckyman : hij was laatst online op 28/01/2010)

Nog specifieke vragen ? Stel ze op het passende WWZ Forum.

Het is vooral de bedoeling om het rustig aan te doen.
dus vaak stoppen, enzo
voorloppig is dit onze planning, haalbaar denk je ? :slight_smile:

Dag 1 = 638
Brugge - Amiens 211 km
Amiens - rouen 120 km
Rouen - Caen 128 km
(Caen - rennes 179 km)

Dag 2 = 250
Rennes - nantes 107 km
Nantes - la rochelle 143 km

Dag 3 - 4 = 432
La rochelle - bordeaux 186 km
bordeaux - toulouse 246 km

dag 5 - 6 = 245
Toulouse - Carcasonne 93 km
carcasonne - montpellier 152 km

Dag 7 - 8 = 220
montpellier - nimes 54
nimes - avignon 45
avignon - aix en provence 88
aix en provence - marseille 33 km

Dag 9 = 272
marseille - saint tropez 133 km
Sain tropez - cannes 57
cannes - nice 37 km
nice - grasse 45 km

Dag 10 = 401
grasse - grenoble 289 km
grenoble - lyon 112 km

Dag 11 = 150
lyon - geneve 150 km

Dag 12 = 272
geneve - besancon 176 km
besancon - dijon 96 km

Dag 13 = 369
Dijon - nancy 213 km
nancy - strasbourg 156

Dag 14 = 257
Strasbourg - diekirch 257 km

Dag 15 = 323
Diekirch - Brugge 323 km
(+ eventueel Reims)

Gelet op uw vorige post in dit Topic had ik het vermoeden dat je op campings zou overnachten. Volgens je vraag op http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?p=839937#post839937 worden het dus Chambres d’hôtes.
Info:
Groepswebsites voor het vinden ve Gastenkamer in Frankrijk :
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=88995

@Bananan: Wat bij een 1ste indruk opvalt bij Dag 1 - totaal 638km langs gewone wegen is geen probleem maar daarbij zowel Amiens, Rouen en Caen bezoeken lijkt erg veel.
Amiens en Rouen kan je misschien overwegen later vanaf Brugge als weekendtrip te organiseren. Anderzijds ben je na 211km rijden wel aan een beetje rust toe en is Amiens dan mooi meegenomen.
Rouen, stad van Jeanne d’Arc, is best interessant.
De ring rond Caen is erg druk.

Volgens schema reis je elke dag weer verder zonder ergens een rustpunt in te bouwen, na 12 dagen is dat best vermoeiend.

Om verder te reageren op je bericht, volgnr. #12 van 14/03/2012, zal ik je vraag en schema eens rustig doornemen. Intussen ben je wel ff zoet met het uitpluizen van alle gegeven info in een vorig bericht, hiermee kan je al een eind op weg.

Veel leesplezier !

Die eerste dag is inderdaad erg veel.
Maar het doel van onze reis is net wel echt ontspannen, we zijn niet van plan veel musea of kerken en dergelijke te bezoeken, we willen vooral op het gemak rijden en liefst het meeste tijd spenderen in het zuiden, daar dit onze enigste “zonvakantie” is voor 2012.

Die steden zijn eerder aanknopingspunten die we eventueel wel willen aandoen maar het gaat ons vooral om de kleinere dorpjes tussenin & de franse sfeer :slight_smile:

Tja, met deze benadering wordt het dan duidelijker wat je voorkeur is.
Steden zijn bijkomstig, kleine stadjes/dorpjes/franse sfeer/de Zuidkust en zonvakantie blijken de prioriteiten.

Het voorgestelde schema is Frankrijk rond in 12 dagen, hierbij ga je niet erg veel genieten van de Zuidkust.
Beter het schema splitsen en dan zal het sowieso nog meer dan druk genoeg worden.

Kies ofwel voor :

  1. de West-kust en huiswaarts langs nationale/departementale routes of de trip in omgekeerde richting maken.
    West-kust : september wellicht minder warm dan aan de Zuidkusten. Er zijn wel grote stranden. De Zuid-Westkust is best mooi, alleen het hinterland de “Landes” is nogal eentonig met veel bomen/bossen.

  2. de Zuid-Oostkust: via nationale wegen, traag maar niet teveel stops om nog te genieten aan de Zuid-Oostkusten en het hinterland.
    Hierbij kan je dan nog verder opdelen in : Côte d’Azur/Provence ofwel regio Languedoc/Roussillon/Oostelijke-Pyreneeën. Huiswaarts via nationale/departementale routes.

Zo los uit de hand :

  • De Provence kent onnoemelijk veel kleine dorpen/stadjes : L’Isle-sur-la Sorgue (het Venetië van de Provence), Fontaine de Vaucluse (de plaats waar de bron ontspringt werd nooit gevonden), Gordes, Ménerbes, Bonnieux, …

  • De Côte d’Azur heeft kleine stranden, altijd heel druk op de route langs de kust, St Tropez is duur. De route langs Grasse is mooi maar traag, ook mooi onder Marseille tussen Cassis en Six-Fours-les Plages, Camargue vb. Grau du Roi met grotere stranden en Aigues Mortes;wandel op de vestingen en waan je in de tijd dat de zee nog tot daar reikte (omwalde stad maar kleiner dan Carcassonne), Les Salins du Midi (zoutwinning), Béziers met "les 9 écluses de Fonserannes, Sète(Venetië vd Languedoc).

  • Oostelijke-Pyreneeën lange diepe fijne zandstranden tussen Le Canet Plage en Argelès-sur-Mer, vanaf Collioure tot Spaanse grens is het rotskust).

In de Provence kan de Mistral hevig waaien, in de Languedoc/Roussillon waait soms de Tramontana.
Aan de Côte d’Azur heb je wel “Les Corniches” als dekking wanneer de wind van land komt, dat heb je niet in de Roussillon.

In het binnenland zijn er wel erg veel mooie plekjes te ontdekken, vb. regio Lot is prachtig vooral waar de Lot diep in het dal kronkelt met dorpjes als Rocamadour, Saint Cirq La Popie (je kan er met de auto niet in, verderop is parking), Cordes-sur-Ciel, Cahors met zijn Pont de Valentré, …
Frankrijk oneindig veelzijdig, teveel om hier neer te pennen.

Wil je je vooral steeds verplaatsen of wil je ook nog wat relaxen en een paar dagen op een vaste plek blijven ? Bepaal je uiteindelijke keuze en richting, dan kan er eventueel verder gesleuteld worden.

ik denk dat onze voorkeur eerder ligt bij de westkust,
we willen zeker niet de drukte opzoeken en etc aan de cote d’azur ( Nice, cannes, St Tropez)

Maar als we dan toch in de buurt zijn willen we er wel eens doorrijden als het ons op dat moment uitkomt.
Het is niet echt de bedoeling om meerdere dagen op 1 plaats te blijven, enkel halfweg mss ergens een dag of 2 , 3 rond marseille, montpellier, zoiets …

Uw keuze is dus om een echte roadtrip non-stop te maken van de West- naar de Oostkust waarbij de grote lijnen werden uitgetekend. Ik weet niet wat je zijdelings van de routes wil bezoeken. Het is zeker een druk schema. Denk erom het is september de dagen korten. [COLOR=blue]In het blauw heb ik enkele suggesties vermeld. Hou er rekening mee dat de aangegeven kms berekend met een routeplanner altijd vermeld worden voor een rijtijd in optimale condities. [/COLOR]

Het is jullie 1ste roadtrip : ondanks GPS, eens de definitieve route afgerond is, markeer de route en de plekken die jullie absoluut gaan bezoeken in fluo op een landkaart dat geeft een direct en duidelijk overzicht.

Heb je een laptop mee : zoek bij voorbaat een aantal Chambres d’hôtes kopieer de gegevens in Word Doc of PDF… of print ze gewoon. Het kan zijn dat je ze niet eens nodig hebt want heel veel gastenkamers hebben een internetpunt ter beschikking van hun gasten. Op de bonnefooi zonder enig adres op zak lukt ook wel.

Dag 1 = 638
Zie hieromtrent aandachtspunt in één vd vorige berichten.
Brugge - Amiens 211 km
Amiens - rouen 120 km
Rouen - Caen 128 km
(Caen - rennes 179 km)

Dag 2 = 250
Rennes - nantes 107 km
Nantes - la rochelle 143 km

Dag 3 - 4 = 432
L’Ile de Ré en L’Ile d’Oléron !!
La rochelle - bordeaux 186 km
bordeaux - toulouse 246 km

dag 5 - 6 = 245
Toulouse, de rose stad: waar het Canal du Midi en de Garonne samenkomen.
Carcassonne : altijd heel druk. Bezoek je de stad, overnacht in de nabijheid van Carcassonne en zorg dat je voor de grote stroom toeristen aankomt je al in de Cité bent, dus voor 10u. Grote openlucht betalende parking nabij de Cité.
Noordelijk van Toulouse i.v.m. mooie dorpjes in “De Lot” : zie in de vorige berichten.
Toulouse - Carcasonne 93 km
carcasonne - montpellier 152 km

Dag 7 - 8 = 220
Avignon : bezoek aan Pausen kasteel is gratis na 20u en het is er dan niet druk (‘k weet niet of het nu nog zo is)
Remoulins “Pont du Gard” een Romeins aquaduct !!
Kleine dorpjes in de Vaucluse en Bouches-du-Rhône : zie in een vorig bericht
montpellier - nimes 54
nimes - avignon 45
avignon - aix en provence 88
aix en provence - marseille 33 km

Dag 9 = 272
De nationale route langs de kust is wel mooi, maar wordt altijd erg druk bereden. Ga je dit 300 km volhouden ? Eén rijvak heen en één terug, voorbijsteken is er niet evident.
Omgeving Marseille “Les Calanques”. Tussen Cassis en Six-Fours-les-Plages is het prachtig.
marseille - saint tropez 133 km
Sain tropez - cannes 57
cannes - nice 37 km
nice - grasse 45 km

Dag 10 = 401
Van Grasse tot Digne Les Bains (route Napoleon, mooi) rekening houden met véél
bochten.
Serre Poncon : mooie natuur, één vd grootste stuwmeren van Europa (rivieren Durance en Ubaye). Barcelonnette, o.a. met z’n Mexicaanse villa’s.
grasse - grenoble 289 km
grenoble - lyon 112 km

Dag 11 = 150
Dagen 10 en 11 als je naar Genève wil waarom maak je dan de hoek Grenoble Lyon en terug omhoog richting Genève ? Bekijk eens : Grenoble Chambéry Annexy Genève !
lyon - geneve 150 km

Dag 12 = 272
Persoonlijk zou ik niet via Dijon rijden maar van Besançon via Belfort (zie “Le Lion de Belfort) richting Guebwiller Colmar (Kaysersberg, Riquewihr, Ribeauvillé de mooie wijndorpjes van de Elzas) Sélestat naar Strasbourg : mooiere natuur.
geneve - besancon 176 km
besancon - dijon 96 km

Dag 13 = 369
Zoals je aangeeft: steden zijn maar een richtingspunt en wil je enigszins mijden. Tip: bezoek Nancy (Place Stanislas en zijn omgeving) en Strasbourg. ’S Avonds brengt de verlichting een feeëriek effect.
Dag 13 zou dan Strasbourg – Nancy kunnen worden.
Dijon - nancy 213 km
nancy - strasbourg 156

Dag 14 = 257
G.H.Luxemburg is best mooi vooral tussen Clervaux Vianden Echternacht en Wasserbillig langs de loop van de rivieren de Our Sure en Moezel. In de omgeving van Echternacht heb je de streek genaamd “La Petite Suisse”.
Om die rit te doen heb je meer tijd nodig en blijft niet bij 257km.
Een omweg maken alleen voor Diekirch : laat deze étappe vallen en reserveer deze dag voor iets anders: vb. ergens een dagje rustig blijven hangen.
Dag 14 Nancy Chalons-en-Champagne (wandelingetje langs de Marne) Reims (de Toeristische Dienst is links van de kathedraal, het “Musée de Thau” rechts vd kathedraal.
Strasbourg - diekirch 257 km

Dag 15 = 323
Reims – Brugge (ofwel de vorige dag reeds Reims Brugge ?)
Deze dag kan misschien worden ingepast voor een trip “regio Lot” zoals eerder al vermeld; dit zal niet ontgoochelen.
Diekirch - Brugge 323 km
(+ eventueel Reims)

Hebben jullie de vorige info al eens kunnen doornemen en er praktische zaken uitgepuurd ?
Ik durf hopen dat jullie met het geheel aan info al een eind op weg gezet werden om jullie roadtrip zo optimaal als mogelijk voor te bereiden.
Welke route wordt het uiteindelijk als ik vragen mag ?

Héél erg bedankt voor de tips,
We zullen het allemaal eens goed uitstippelen en eens goed bekijken.

Echter Diekirch staat al vast als eindpunt, ik heb er 15 jaar men jeugd doorgebracht op een camping en we willen ontzettend graag eens terug.

Lyon willen we graag gaan om eens een avond lekker te eten etc.
(we zijn nogal Bourgondiërs)

We twijfelen nog over Genève Maar we laten jullie zeker weten wat het is geworden.

bedankt!