*Voor 3165fjp: “Ik zag net dat jullie ook met Fox op reis gaan. Wij gaan 14 mei de Wuivend Bamboe doen.”
*
Nee wij gaan NIET met Fox, maar met een andere organisatie. Neemt niet weg dat ik op de div. forums van div. reisorganisaties recente aan het vergaren ben. En aangezien ING met verschillende uitlatingen komt die niet kloppen, vind ik het belangrijk dat andere reizigers hiervan op de hoogte zijn en zonodig aktie kunnen ondernemen voor ze richting China vertrekken. Het is dat ik niet veel tijd heb, anders zou ik het bij Kassa gaan aankaarten.
De ING kwam vandaag met de volgende belangrijke mededeling:
Belangrijk: Betaalpas buitenland
De ING zet vanaf 21 april 2013 de Betaalpassen van de meeste klanten standaard uit voor gebruik buiten Europa.
Je kon vandaag via Mijn ING al kijken waarop je eigen bankpas staat en het dan ook al veranderen. Ik dus meteen gekeken. En mijn pas stond op “Europa”. Nu weet ik niet hoelang de ING mijn pas al op Europa heeft staan. Maar het zou kunnen verklaren waarom ik in januari jl. niet kon pinnen in China. Bij de Bank of China kreeg ik toen namelijk een mededeling op het scherm met daarin het woord “prohibited”. Verboden dus. Ik weet niet of dit betekent dat als je je ING pas nu op “wereld” zet, of je dan weer gewoon kunt pinnen in China. Want ik blijf het vreemd vinden. In september 2012 (en de jaren daarvoor) kon ik zonder problemen met mijn ING pasje in China pinnen en in januari 2013 met precies het zelfde pasje opeens niet meer. Ben benieuwd naar ervaringen van reizigers, die de komende tijd naar China gaan. Ik plan zelf pas weer in september a.s. te gaan en heb dus even de tijd om ervaringen van andere reizigers op dit punt af te wachten.
Voorheen bestond het nog niet dat je alleen voor Europa was geautoriseerd.
Dat is pas sinds vandaag.
Zo heb mijn bankpas gewijzigd! Ben benieuwd of het nu lukt in China!
Laat even weten of het is gelukt en zo ja waar.
Wanneer ga je?
14 mei en jullie?
Dat duurt nog een paar maanden.
Dan zijn jullie allang terug en kun je mooi verslag uitbrengen hoe het bij jullie is gegaan.
Zal ik dan zeker doen!
De ING maakt nu reclame over de betaalpasinstellingen die standaard op Europa stan ter beveiliging van skimming dat buiten Europa wordt opgenomen. Wanneer je buiten Europa met vakantie gaat dan kan je deze instellingen zelf handmatig wijzigen naar Wereld. Dat zou het probleem moeten oplossen. Ik hoop het, wanneer ik in September in China ga rondreizen :-).
Ik plan in september weer die kant op te gaan. Ik hoor dus graag als jullie terug zijn jullie ervaringen met het pinnen met de ING pas.
Wanneer je zeker wil zijn is ICBC de beste oplossing, kan alleen niet rood staan op je betaalrekening, dus zorg voor voldoende saldo.
Overigens is de rente op je betaalrekening beduidend hoger dan bij ING.
Dat pasjes het ineens wel weer zouden doen nadat je je pasjeop ‘aan’ hebt gezet, werkt ook niet. Dit bleek uit onderstaande reactie op hetforum van Gele Draak: http://www.geledraak.nl/html/forum/index.php
Vr Mrt 29, 2013 2:17 pm:
***Al stel je de ING card in op gebruik buiten EU, in Chinawerkt het dus nog steeds niet. Afgelopen maandag in Amsterdam rekeningen etcgeopend bij ICBC en direct pasjes mee, vandaag in Zhuhai na aankomst snelbootuit HongKong kunnen pinnen met de ICBC pas bij de Bank of Communications, enigeATM in de buurt van de port. *
**Dank voor de tip!
Kun je met een ICBC pas ook pinnen bij andere banken in China, zoals bij de Bank of China?
Wij hebben afgelopen donderdag onze pasjes opgehaald bij ICBC A’dam geweest. We werden uiterst correct ontvangen en kregen ook nog koffie. Je mag inderdaad zelf je 6-cijferige bepalen voor je pasje. We kregen op de pc ter plekke duidelijke uitleg hoe het internetbankieren bij ICBC globaal werkt. Ook de pasjes kregen we gelijk mee. Nog nergens bij een bank meegemaakt dat er zoveel tijd aan ons werd besteed. Voor alsnog alleen maar een pluim!
Op het pasje staat een Union Pay logo. Voor zover ik heb begrepen kunnen we bij alle banken pinnen die zo’n logo hebben. Ik heb zelfs begrepen dat je er mee in de supermarkt kunt betalen, daar moet je dan alleen een handtekening op het bonnetje zetten. Zelfs ziekenhuis (dit laatste hopelijk niet nodig natuurlijk).
Dan lijkt me zo’n ICBC pasje een goede oplossing als alternatief voor de ING pas, die het in China momenteel niet doet. Moet je daarvoor twee keer naar Amsterdam? Eerst voor het aanvragen van een rekening bij de ICBC en daarna voor het ophalen van het pasje?
Nee slecht 1 keer om je pasje op te halen en de uitleg te krijgen. Op de site kun je de aanvraagformulieren al downloaden: http://www.icbc.com.cn/icbc/%e6%b5%b7%e5%a4%96%e5%88%86%e8%a1%8c/%e9%98%bf%e5%a7%86%e6%96%af%e7%89%b9%e4%b8%b9%e7%bd%91%e7%ab%99/du/productenendiensten/bankierenvoorparticulieren/debitkaart/default.htm Dat scheelt je weer tijd. Ik weet niethoe ver jij moet reizen, anders zou ik even bellen/mailen met ICBC voor een afspraak, dan weet je zeker dat er iemand op dat moment is die jou goed kan helpen in het Nederlands. Dit zijn de gegevens:
INDUSTRIAL AND COMMERCIAL BANK OF CHINA (Europe)S.A.Amsterdam Branch
Adres: Johannes Vermeerstraat 7-9, 1071 DK Amsterdam
Postbus: Postbus 59587, 1040 LB Amsterdam
Openingstijden: Maandag – Vrijdag 09:30 - 17:30
Email: [EMAIL=“icbcamsterdam@nl.icbc.com.cn”]icbcamsterdam@nl.icbc.com.cn
Website: www.icbc.co.nl
Telefoonnummer: 0031(0) 20 570 6666 / 0800 – 9995588
Op het forum van Gele Draak schreef ene Jeroen (hij zal daar ook nog wel reageren op jouw vraag):
*“ICBC is prima, heb ik al sinds 2009 een rekening bij lopen.
Je kan er inderdaad overal mee betalen in China. Er zijn ook veel ICBC filialen te vinden als je wilt pinnen. ATM toont ook alles in het Engels, moet je wel direct voordat je je pincode in toetst al voor kiezen.
Ook handig buiten China overigens. Heb al paar keer meegemaakt dat Mastercard niet werd geaccepteerd maar Unionpay wel.” *
Ok. Bedankt voor de info. Ik woon in de buurt van Groningen en dus is het handig van te voren een afspraak te maken.
Wij wonen dus in Friesland en hebben er gelijk een leuk weekendje aan gekoppeld.
Je krijgt overigens zelfs een beschrijving hoe je bij de bank kunt parkeren. Dit hebben wij uiteindelijk niet gedaan. We hebben de auto op de parkeerplaats Sloterdijk gezet. Hier vandaan met de trein naar Centr. Station gegaan. Van daaruit naar Madame Tussauds gegaan en vervolgens aan het shoppen geslagen. ![]()
Wij hebben de rekening ook al geopend bij ICBC. Ging vrij vlot en netjes. Map met papieren thuisgestuurd en een kaartje voor een contactpersoon. Van de week gaan we langs voor een pasje. Hebben wel de rekening op 1 naam gezet. Dan kan je ook internet bankieren. Anders kon dit niet. Tot nu toe alleen maar positief over ICBC en kunnen de Nederlandse banken er nog wat van leren. ICBC is voor ons op fietsafstand dus dat scheelt weer ![]()
Vermoedde trouwens ook dat het niets uitmaakte dat je het ING pasje nu ‘aan’ kan zetten voor buiten EU pinnen. Dat blijkt dan ook wel weer.