Ik ga over 4 weken voor 5 maanden naar China (HangZhou) en ik vroeg me af hoe het daar zit met een creditcard. Kun je bijvoorbeeld ook geld uit de automaat of bank halen? Ik wil iets extras achter de hand hebben mocht mijn bankpas stuk gaan of gestolen worden. Of zijn er andere tips die ik kan gebruiken? Dit is namelijk mn eerste verre reis en ik wil goed voorbereid naar China gaan.
Groetjes Sijtje
Beste Sijtje, informeer heel erg goed bij je bank hoe en wat. Ik zit op het moment in China en heb nog 27 dagen te gaan. We hebben nog maar 137 euro aan yuang en we kunnen niet pinnen met zowel maestro of mastercard. Ook al geven de banken aan dat deze kaarten wel geaccepteerd worden.
We hebben 1 mastercard van Abnamro en 2 maestro kaarten van abn amro en rabo bank.
We hebben onze banken gebeld wat een fortuin kost vanuit China en het enige wat we te horen krijgen is dat onze kaarten beschadigd zijn. Alle 3
Met vriendelijke groet,
Quinten
Gezeik met je passen wil je niet hebben in het buitenland. Althans onze ervaring. Tijdens ons 9 maanden backpacken konden we de op de terugweg van 30 uur opeens niet meer pinnen en ook geen creditcards gebruiken. Gelukkig hadden we genoeg cash bij.
In China zelf hadden we geen problemen met pinnen (SNS-bankpassen), maar ik begrijp dat de banken per juni 2012 de regels gewijzigd hebben (zie post: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=151575). Wij waren met 2-en op reis, hadden 2 creditcards en 3 bankpassen bij en zorgden voor altijd genoeg cash, zodat je een tijdje door kunt. Omdat je zelf een lange tijd gaat, zou ik goed informeren bij je bank zoals Quinten hierboven ook al zegt en zeker ook alle gegevens van de bank vooraf uitzoeken hoe je je passen moet aanvragen bij beschadigen, passen moet laten deblokkeren, tel nrs voor vragen, etc… Zorg in ieder geval dat je een bankpas en Creditcard bij je hebt (en ook altijd genoeg reserve cash als je opeens niet meer kunt pinnen).
Bedankt voor de tips. Ik ga maandag naar mijn bank toe om te bespreken wat mijn mogelijkheden zijn. Waarschijnlijk neem ik een creditcard en een extra bankrekening waar ik reservegeld opzet zodat ik altijd iets achter de hand heb.
Groetjes Sijtje
Ik heb geleerd op dit forum dat 4 cijferige pincodes vaak niet geaccepteerd worden in China aangezien ze hier 6 cijferige pincodes hebben. Als je straks in China bent en je kan niet pinnen, let dan even op of dat wordt aangegeven.
Ook krijg je een keuzemenu als je inlogt op het geldautomaat. Er wordt gevraagd naar wat voor rekening je hebt.
Zowel voor mastercard en maestro(dus gewoon je normale bankpas) geld dat je een Credit Account hebt. Dit is ook wel handig om te weten.
Met vriendelijke groet,
Quinten
1 like
Ik heb onlangs gratis een betaalpas aangevraagd bij ICBC in Amsterdam. Inderdaad met 6 cijferige pincode. Met deze kaart schijn je overal in China te kunnen betalen omdat de pas een unionpay logo heeft. Alleen opnemen kost 10 yuan maar dat is omgerekend nog altijd minder dan de nederlandse banken berekenen. Daarnaast is de euro de laatste tijd flink duurder geworden dus ik heb via hun internet bankieren alvast wat yuans aangeschaft. Volgens de bankmedewerker kan je ook je geld in euro’s laten staan en dan wordt het automatisch verrekend als er geen yuans meer op de rekening staan. Tot nu toe heeft deze bank alles wat ze beloofd hebben waargemaakt, dus ik hoop dat het met de pas allemaal goed gaat, maar mocht er toch een kink in de kabel komen dan kan ik altijd binnen een dag het geld terug boeken naar mijn nederlandse bank en op die pas verder gaan. Dus het koste me tot nu toe hoogstens een uurtje bij de bank en ik kreeg de betaalpas gelijk mee.
2 likes
Mijn advies: verdiep je een beetje in het verhaal van ChinaAddict aangezien hier alle banken unionpay accepteren en dit je gewoon een hoop stress kan doen voorkomen.
Neen contant mee en open een chinese rekening en je kunt overal in china net als hier met je chinese rekening betalen.Ik ben nu in China en heb een ABC rekening(soort Rabo bank) en koop via internet, in de winkels en pin als ik contanten nodig heb. Pinautomaten (ATM) hebben hier een 6 cijfer code en meestal een toets voor engels. Een rekening openen is eenvoudig en snel gedaan, wel je pas meenemen. Wat ook belangrijk is , je rekening thuis is veilig.
Hallo allemaal,
Voordat ik naar China ging ben ik naar de bank geweest voor informatie. Zo heb ik een creditcard aangevraagd en genoeg RMB voor 2 weken. Daar hebben ze ook voor mij mijn Rabobankpas in ‘Azie’ gezet. Wel moest ik er opletten dat ik niet bij elke bank kon pinnen, alleen bij de Bank of China en Construction Bank of China want die accepteren alleen Maestro. En heb een Chinese bankrekening geopend zodat ik mijn creditcard en nederlandse bankpas veilig in mijn appartement kan laten. Ben nu al bijna 3 maanden in China en heb nog geen enkel probleem gehad met bankpassen en alles. Geeft weer een goed gevoel.
Bedankt voor alles tips en ervaringen…
Groetjes
Hallo,China verandert reuze snel, zo ook het bankgebeuren, mijn bank,hier in China, de ABC bank, een soort Rabobank accepteert ook gewoon Maestro en zo zijn er steeds meer !Het prettige is dat ik in holland niets heb gedaan en hier binnen een kwartier alles strak had.Het wordt wat dat betreft hier(in China) steeds makkelijker ! Groetjes, Alipapa 阿里爸爸