Travellers Cheques en pinnen in China

Hoi,

Nu hoor ik iedereen roepen dat je tegenwoordig overal kan pinnen. Nu ga ik naar China, Indonesië, Loas, Cambodja, Vietnam en Thailand en twijfel ik daar een beetje aan. Heeft iemand hier ervaring mee?

Is het handig om dure travellers cheques mee te nemen of kun je overal met pin/creditcard te recht?

Greets,
Gerard.

In China kun je pinnen, maar alleen bij de Bank of China. Even rekening mee houden dus, ik heb wel eens een halve dag door Kunming gerend omdat ik nergens een werkende pin kon vinden…

In Laos en Cambodja kun je in de grote steden pinnen.

In Vietnam, Thailand en Indonesie (Java, Bali, Lombok, enz) is pinnen geen probleem.

Iets van Traveller Cheques of wat contanten zijn handig als een pin het eens niet doet, of als je pasje gestolen/kwijt/kappot is.

Neem iig geen bergen dollars mee, ik heb er nog een stapel thuis liggen die met de dag minder waard worden ten gevolgen van de dalende koers…

Jenny

Bij andere banken lukt het vaak ook wel, maar soms ook niet. Zo hebben we vorig jaar diverse malen bij de Agricultural Bank of China gepint, geen enkel probleem. Maar net die ene keer dat we echt even dringend een hoop contanten nodig hadden (vanwege paspoorten en exit-visa voor 4 man) werkte het daar dus niet. Maar het is altijd een poging waard.

Overigens probeer ik het pinnen wel zoveel mogelijk te beperken tot automaten bij een bankfiliaal, niet alleen in China, maar in het buitenland eigenlijk altijd. In Frankrijk is ooit een keer zonder duidelijke reden m’n pas ingeslikt, ben toen naar binnen gelopen en heb met mijn gebrekkige Frans het probleem uitgelegd, een half uurtje later stond ik weer buiten met pas en geld. Ik moet er niet aan denken dat toen telefonisch te hebben moeten regelen…

Thanks, Ik hoor van veel mensen dat travellers cheques een beetje over zijn en eigenlijk in noodsituatie handig zijn. Dus misschien neem ik er een paar mee voor de zekerheid, maar zeker geen grote bedragen.

Nog een vraagje over het pinnen in China. Zijn die pin-automaten internationaal? Dus in het engels of moet je de karakters uit je hoofd leren?

Gewoon in het Engels, don’t worry :slight_smile:

Inderdaad kun je pinnen in China en alleen bij de bank of China. Andere banken zijn ook mogelijk, maar word afgeraden vanwege de grote hoeveelheden vals geld in de machines.
Ik had zelf ook Travelers Cheques bij me, omdat dit aangeraden werd, maar kon ze nergens inwisselen. Zelfs in de hotels was het lastig. Dus ik zou gewoon wat euros meenemen en op het vliegveld inruilen voor Chinees geld en daarna pinnen.

Ook bij de Bank of China kan er vals geld uit de automaat komen, zelf niet meegemaakt, maar één van m’n medereizigers vorig jaar wel. Bij m’n reis enkele weken geleden heeft zover ik weet niemand vals geld uit de muur gehaald, waarbij ikzelf ook diverse malen bij andere banken gepind heb. Het is wel altijd afwachten of het werkt, maar als de automaat van Bank of China leeg is moet je toch iets. Wel vreemd was dat een van m’n reisgenoten eerst bij een ‘vreemde’ automaat Engels selecteerde en ook gewoon Engels kreeg, toen ik direct daarna wilde pinnen en ook Engels selecteerde kreeg ik toch Chinees. Niet dat het veel uitmaakte, ik heb er toch geld uit gekregen…

Er had ook iemand traveller cheques bij zich, dat bleek niet zo’n succes, bij de hoofdvestiging van de Bank of China in Xi’an hadden ze eerst geen idee wat ze met die dingen moesten, pas na veel gedoe en een klein half uur wachten kreeg hij z’n geld.

ik heb er eerlijk gezegd niet opgelet, maar heb verschillende keren gepind in china, zowel in beijing als in lhasa

kon helaas wel alleen geld wisselen bij de bank of china en dat was een heel gedoe…
heb mn CC nog nergens gebruikt want ze vragen allemaal bergen commissie daarop, gebruik het ding alleen om een vlucht te boeken…

igg fijne reis
en ik raad je aan om igg 2 verschillende bankpassen mee te nemen, wordt je ene pasje ingeslikt of niet geaccepteerd, dan kun je altijd nog de andere pas gebruiken (ff geld overschrijven via internetbanking ofzo en klaar)