Pinnen met SNS wereldpas

Hi, met t risico dat deze vraag al eerder gesteld is: heeft iemand ervaring met pinnen in China met een wereldpas van SNS? Ik ga in maart 2010 16 dagen op rondreis en t zou niet echt fun zijn om zonder geld te komen zitten. Ik wil een kleine hoeveelheid cashgeld meenemen; zijn euro’s makkelijk te wisselen of is het slimmer USD mee te nemen? Alvast bedankt voor jullie reacties!!!

Ik heb geen specifiek ervaring met een SNS-pas, maar vermoedelijk is dat ook gewoon een Cirrus-kaart? Dan zal pinnen in China geen probleem moeten zijn. Bij de Bank of China (die kom je ook het meest tegen) kan je normaal gesproken dan altijd pinnen, bij andere banken soms wel, soms niet.

hmmm-dit hierboven is wat optimisties. PINnen met een BUITENLANDSE pas-welke dan ook, kan in China een heel wat grotere opgave zijn als veel mensen denken. Kan enkel bij Bank of China ATMs (dat is makkelijk-dat is de oude staatsbank, die overal zit) EN alleen als die ATM is aangepast voor buitenlanders=gwailo. En dat zijn ze dus lang niet allemaal. Wel wat meer in de typische toeristenstreken/steden.
Geld wisselen-ook vrijwel alleen bij BoC. Kan soms heel lang duren, nog langer en soms onmogelijk voor travel-cheques. EUr of USD maakt niks uit-Austr $$ mag ook, Japanse yen nog liever. Maar al dat wisselen kost je elke keer geld, dus beperk dat.
Zelf ben ik de laatste 5 jaar 3 maal China beozcht-steeds hier in BKk geregeld (visum etc.) en heb-tegen gunstiger koers als daar-vanaf cash EUR-via THB bij een Chinees geldwisselkantoor vrij voordelig aan een stapel rode kwai met Mao (dat zijn de 100 yuan biljetten) erop gewisseld. En dat vond ik heel makkelijk.
Maar ik snap dat dat rechtstreeks invliegend vanaf NL wat moeilijker gaat.
Verder is natuurlijk jouw bank de eerste die jou zou moeten kunnen helpen bij een antw. op je vraag.

Ik heb toch echt enkele keren bij andere banken (Industrial Bank of China, de China Construction Bank en de Agricultural Bank of China) geld opgenomen, het vervelende alleen is dat het daar de ene keer wel werkt en de andere keer niet, en dat je dat niet aan de logo’s op de ATM kan afleiden. En die pin-automaten zijn niet altijd Engelstalig. Bij de BoC heb ik slechts één keer problemen gehad, maar bij diezelfde automaat kon ik eerder wel pinnen, dus vermoedelijk (er verschenen alleen een stel Chinese tekentjes op het scherm) een storing.

Met wisselen heb ik geen ervaring, ik heb wel gezien dat dat bij grotere hotels ook kan tegen redelijke koersen, maar dan vaak alleen US$ of inderdaad de Yen, maar geen Euro’s. Maar pinnen is sowieso voordeliger, dat is zeker waar.

Op het forum van Laos was laatst een topic over pinnen. Daar kwam naar voren dat de pinpassen van Rabobank en SNS soms problemen opleverde. Misschien kun je daar even kijken of er staat wat je zoekt, ik heb er overigens geen ervaring mee, mijn ING pas doet het altijd, en ieder land is natuurlijk anders.