Hoe doe ik dat met het geld?

Hallo medereizigers,

In september vertrek ik voor 5,5 maand naar Azië.
Met de Trans Mongolië Express ga ik naar China en van daaruit naar Bangkok.
Ik wil graag naar Cambodja, Vietnam, Singapore en Maleisië.
Hoe doe ik dat met het geld?
Waar kan ik pinnen en waar niet?
Hoeveel cash moet ik meenemen? Euro’s of dollars?

En weet iemand toevallig hoeveel geld ik ongeveer nodig heb in de Trans Mongolië Express en welke muntsoort?
Kan ik dollars pinnen in China of Thailand?
Zijn Travellercheques handig om mee te nemen?

In Cambodja kun je niet pinnen toen ik er was. Als ik het goed heb in vietnam alleen in de grote steden. Ik gebruikte zelf travellercheques, die kun je overal wel inwisselen, alleen moet je rekenen dat je geld verliest op het inwisselen. Voor landen zoals Cambodja en Vietnam (vooral Cambodja) moet je dollars hebben. In Cambodja wordt bijna alles in dollars gedaan. Dollars pinnen kan niet.

Hee bedankt, Driek!
Oke, ik kan geen dollars pinnen daar, maar kan ik mijn travellercheques wel inwisselen tegen dollars?

Pinnen kan in Thailand, Maleisie en Singapore zonder problemen, kon 10 jaar geleden al. China ook in grote steden echter in kleine steden altijd dollars wisselen en soms zelfs alleen cash dollars (en nog wel nieuwe serie en onbeschadigd) In weinig bezochte gebieden kun je soms niet wisselen houd hier rekening mee. Ik heb vorig jaar 10 dagen op doorreis niet kunnen wisselen (van Kaili tot Yangshou) Cambodja en Vietnam week ik niet

Voor Cambodja en Vietnam had ik cash dollars bij me. Ik heb wel travelchecks gewisseld en als ik het goed heb krijg je daar gewoon dollars voor terug, zeker in deze landen. Vietnam ligt qua mogelijkheden stukken voor op buurlanden, laos en cambodja. Hier kun je ook pinnen in de grote steden (geen dollars). Het is effe geleden maar durf bijna zeker te zeggen dat ik bij het inwisselen van mijn travelercheques in Vietnam dollars kreeg. Deze heb ik daarna wel weer voor een deel ingewisseld in Vietnamees geld, dubbel betalen dus.

Bedankt Tony en Driek, ik zal veel travellercheques meenemen. Die dingen zijn gelukkig verzekerd.