Geld zaken

Hi
Ik ga voor 3 maanden als backpacker door Cambodja Vietnam Laos en misschien Birma trekken.
Kan iemand mij adviseren hoe ik mijn geldzaken moet regelen, b.v. euro´s of dollars meenemen of travelcheques? Is het ook mogelijkom om in deze landen te pinnen?
Bij voorbaat dank voor reacties.
Jo

Cambodja en Vietnam kun je gewoon uit de muur pinnen. Laos heeft wel pinautomaten maar je kunt maar iets van 70 USD per keer pinnen. Ik zou voor Laos geld meenemen uit Cambodja of Vietnam en daar het omwisselen naar KIP. Neem geen Kip het land uit want je kunt het niet meer wisselen en je hebt er niets aan. Je kunt ook in USD in Laos betalen maar je krijgt hele slechte wisselkoers.

Ik zou ook wat travellerscheques meenemen, als backup, de kans dat je spullen worden gestolen is zeer klein, maar gebeurt dat toch, is de waarde van de cheques in ieder geval gedekt, en kun je na korte tijd beschikken over in ieder geval dat geld. Cambodja 's riel is (een soort van)gekoppeld aan de dollar Men rekent: 4000 riel is een dollar.

Ik weet bijna zeker dat het verblijf in Cambodja het goedkoopst is, om budgettaire redenen loont het daar wat langer te blijven. Voor 5 dollar per nacht kun je slapen met eigen douche en toilet, in de andere landen lukt dat niet.

Tevens nog een tip: Maak je visum Vietnam rond in Phnom Penh, kost de helft van wat het hier kost, het kost je wel 1-2 uurtjes wachttijd, de bediening in het consulaat is uitermate vriendelijk. Het mooie is ook: de keuze met bijbehorende kosten voor Vietnam hoef je ter plekke pas te maken. Misschien vind je Cambodja wel zo leuk dat je Vietnam overslaat.

Hans.

Ik heb deze 4 landen al bezocht en qua geldzaken vind ik Cambodja het gemakkelijkste . Je haalt dollars af in de geldautomaten . je betaalt ermee en als je klein wisselgeld in riel krijg dan geef je die best uit voorda je land verlaat . Of geef je aan wa vrienden daar .
Laos was ook nog vrij simpel om te pinnen maar zoals geschreven maar lage bedragen per keer .
Vietnam is pinnen ook vrij gemakkelijk , best bij New zealand bank .

Over Birma (myanmar) dan maar : dit is een heel gedoe . Je kunt er enkel met crispy clean dollarbiljetten betalen en pinautomaten zijn er gewoon weg niet .
Dus best uitrekenen wat voor je hele reis nodig heb en al cash bij hebben voorda je in Birma komt .
Daar aangekomen kun je in hotels of op zwarte markt een deel van je dollars wisselen in Kyat (plaatselijke biljetten) De koers kan redelijk verschillend zijn , afhankelijk hoeveel je wil en welke dollarbiljetten da je wil wisselen . De kyat biljetten zijn meestal nie in goede staat vooral de vorige versie biljetten . Infomeer je nog eens goe via internet .

bye

Hallo,

Je bedoelt waarschijnlijk de ANZ bank dat is Australia en New Zealand Bank.

[quote=“mikegoesasia, post:4, topic:95514”]

Ik heb deze 4 landen al bezocht en qua
Laos was ook nog vrij simpel om te pinnen maar zoals geschreven maar lage bedragen per keer .
Vietnam is pinnen ook vrij gemakkelijk , best bij New zealand bank .