Geld wisselen cash en of plastic???

Hallo allemaal.
Ook voor mij wordt het de 1e keer dat ik naar Cambodja ga.
Dus vragen genoeg, maar het eerste wat bij me opkomt, zijn de financien.
Wat is beter, hier wisselen of in Cambodja wisselen?
Wisselen met euro-s, wat krijg je terug, Dollars of ???
PLastic>>> pinnen in de automaat. Wat komt eruit, dollars of ???
Moet nog een heleboel lezen, maar dit wilde ik alvast weten.
Wie helpt??? Met dank.

Dollar is het toverwoord in Cambodja.

Ik haal altijd US$ op het Damrak, bij hogere bedragen geen provisiekosten en veel betere koers dan oplichters zoals GWK of banken/Schiphol.
Helaas is de euro op dit moment niet zo sterk.

ATM’s in Cambodja geven dollars, ook kleine coupures.
Maybank rekent geen kosten voor kasopnames. Heeft o.a. een ATM op het vliegveld van Phnom Penh en in het hart van het centrum van Siem Reap.
ATM’s op het terras van een restaurant of supermarkt rekenen $4 of $5 opnamekosten.
Probeer steeds het maximum op te nemen, en dat verschilt per ATM.

PP en Sihanoukville hebben een reputatie van berovingen, dus zeker daar niet met veel geld rondlopen.
Vaak hebben hotels kluisjes.

Overigens boek ik regelmatig hotels via Agoda en betaal dan online. Is ietsjes duurder dan ter plekke, maar minder geld meesjorren.

Klein wisselgeld krijg je vaak terug in Riel. 4000 Riel is circa 1 dollar. Maar briefjes van 20.000 ($5) zijn ook heel gebruikelijk.

Euro’s zou ik alleen meenemen voor nood en eventueel wisselen op een transfer-vliegveld. Maar daar kun je vaak ook alles per bankpas/creditkaart betalen.

Indicatie van prijzen:
Een dagje Angkor-tempels per tuk tuk kost $12-15, met verder gelegen tempels $20-25.
Entree tempels $20 voor 1 dag, meer voor meerdaagse passen.
Ritje van het busstation in PP naar je hotel in de buurt van de boulevard mag niet meer dan $1 kosten. In Siem Reap $2, en Capitol stop in het centrum dus veel op loopafstand.
Pick-up van het vliegveld van PP is $7 per tuk tuk, in Siem Reap $4. Per auto iets duurder.
Soms is de pick-up inbegrepen in de hotelprijs.
Eten hoeft niet meer dan $5 p.p. te zijn.
Een goed hotel/guesthouses gemiddeld rond $15 incl. ontbijt en airco. Met zwembad en buffet ben je meer kwijt. Dorms in hostels zijn uiteraard goedkoper.
Meestal hebben ze prijslijsten voor excursies en transportkosten.
Minibus van stad naar stad is $10 p.p. en grote bus $5-$7 inclusief pick-up van het hotel/guesthouse/hostel.

Johan

2 likes