pinnen en andere geldzaken

Dag allemaal,

Ik heb op dit forum wel wat oudere threads gelezen over pinnen e.d. maar zou graag een update willen. Wie helpt? Ik ben benieuwd naar het volgende:
[ul]
[li]is het nog altijd zo dat je dollars krijgt als je pint?[/li][li]zijn er verschillen in kosten die in rekening worden gebracht bij de verschillende automaten?[/li][li]hoe zit het met de wisselkoers van de dollar versus de riel? Nog altijd 1:4000?[/li][li]hoe is het met de wisselkoers van de dollar als je pint in vergelijking met hier in Nederland kopen van dollars (met als nadeel natuurlijk dat je cash meeneemt)?[/li][li]is meenemen van wat euro’s zinvol?[/li][/ul]

Bij voorbaat dank!

Ja, je krijgt dollars. (De laatste keer dat ik in Siem Reap pinde kreeg ik opvallend veel kleine coupures. Ik neem overigens voor het merendeel dollars mee en heb afsluitbare bagage. Lodging betaal ik regemaltig via Agoda/creditkaart.)
Automaten die op terrassen van restaurants/hotels staan rekenen sowieso minstens $5 opnamekosten. Dus mocht je pinnen, haal dan direct het maximum of in ieder geval niet een kleine hoeveelheid en vraag even rond bij welke bank je dat het beste kunt doen.
Koers is nog steeds in de buurt van 1:4000, op dit moment 1:3984
Klein wisselgeld krijg je terug in Riel, briefjes van 100 en 500 kun je doneren (bijvoorbeeld aan volwassen armen, niet aan kinderen of scammers). Het is heel gebruikelijk om met een briefje van 20.000 gelijkwaardig aan $5 te betalen.
Dollars kopen in Nederland kan het beste op het Damrak, vooral met een gunstige stand van de dollar. Niet bij GWK of NL-banken (provisiekosten en oplichterskoersen). Pinnen kan iets duurder zijn door een slechte koers die banken hanteren en eventuele opnamekosten. Ik heb dit niet onderzocht voor Cambodja.
Altijd ook euro’s meenemen, sowieso voor noodgevallen. Bijvoorbeeld wanneer je bankkaart of creditkaart niet werkt of is gestolen. Of om 20 a 50 euro te wisselen op een vliegveld bij een lange overstap voor wat eten, maar daar kun je ook vaak met een creditkaart betalen.

Johan
(Voorbeeldje terzijde: In Nepal heb ik een vergelijkingsonderzoekje gedaan en bleek dat briefjes van 50 euro wisselen in Boudhanath voordeliger was dan geld opnemen met mijn creditkaart bij een automaat van Standard Chartered. In zo’n geval zou euro’s meenemen dus wel goed uitpakken. Op andere plekken was de koers nota bene minder gunstig.)

1 like

Je kunt in Cambodja nog steeds gewoon dollars pinnen. Euro’s kan je wisselen in grote steden maar dollars is makkelijker.

Tip: pin in Cambodja bij de Canadian Bank! Deze bank is zeker in Phnom Penh en Siem Reap te vinden en deze bank vraagt geen extra pinkosten.

Geld opnemen doe je bij de Canadian Bank inderdaad. Geen extra pinkosten zoals andere banken dat wel berekenen. Ik heb het in Cambodja een paar keer meegemaakt dat mijn rabobankpas daar niet werkte. Ook ABN had een paar keer problemen. In Kampot konden we in eerste instantie nergens terecht met Rabo/ ABN/ Mastercard. Overal alleen toegankelijk met Visa. Na lang zoeken is het toch gelukt.