Betalen in Cambodja en Vietnam

Zowel op deze site als in Lonely Planet worden prijzen in Dollars aangegeven. Nu de Dollar zo laag staat is het verstandig om deze aan te schaffen en te gebruiken als betaalmiddel in Cambodja en Vietnam? Kan men ook in Dong en Riel betalen? Wat is verstandig?

Hallo Beestjes,

wij zijn net terug van Cambodja en Thailand en hebben in Cambodja “gewoon” dollars gepint. We hadden van vorig jaar nog wel wat dollars over en hebben hier een 100 dollar bijgekocht, maar pinnen blijft het goedkoopst. In Cambodja is het wisselgeld meestal in Riel, maar die zijn ook weer handig voor fooitjes etcetera. Ligt er natuurlijk wel aan waar je bent, want er zijn nog niet overal pinautomaten. Ik kon met mijn Rabopas niet overal pinnen, maar dan gebruikte ik m’n mastercard. Vaak pinnen hoeft sowieso niet, het is er megagoedkoop;)

Succes ermee!

Met de huidige stand van de dollar is het zeker verstandig om wat dollars mee te nemen :slight_smile:

Wat RobertS al aangaf: het leven is er erg goedkoop. Wij zijn een paar maanden terug naar Thailand en Cambodja geweest en hebben telkens met wat nattevingerwerk omgerekend.
En da’s best fijn, want als je thuiskomt blijk je nog geld over te hebben :smiley:

hallo azie-gangers,
kan iemand zeggen hoeveel je ongeveer aan cash geld (en welke coupures dan?) en traveller checks mee moeten nemen voor 2 maanden low budget door thailand, laos, cambodja en vietnam? ik heb geen creditcard, slechts een pinpas. Bedankt!

in thailand kan je low budget goed rond komen van 20 euro per dag hier hoef je niet veel mee naar toe te nemen want er zijn voldoende pin automaten ATM van de andere landen weet ik het niet maar ik denk niet dat het daar duurder hoeft te zijn eerder goedkoper denk ik*
*

Ik zou niet al te veel traveler cheques meenemen, maar een paar 100 euro is altijd goed ‘voor het geval dat’… (Pinpas kapot/kwijt o.i.d.)

Zelf heb ik er twee jaar geleden voor gekozen om traveler ceques in dollars aan te vragen. Dacht dat het handig was, omdat in Azie de dollar vaak net iets gebruikelijker is. Gezien de koersdaling van de afgelopen tijd heb ik er nu natuurlijk spijt van dat het geen euro’s zijn :frowning:

In Vietnam is pinnen vrijwel overal goed mogelijk. Vooral in de wat grotere plaatsen zijn er wel ATM’s. Je krijgt dan uiteraard gewoon dongetjes. In NL dollars kopen kost sowieso geld. GWK’s rekenen commissie. Ik heb zelf bij aankomst op de luchthaven van Hanoi kunnen pinnen. Lokale reisbureaus’s vragen wel eens dollars, maar zijn toch ook verplicht om de dong aan te nemen. Het is toch de landelijke valuta!

In Vietnam kon ik ook zeer goed rondkomen van EUR 20. Dat is zelfs misschien wel aan de hoge kant!

weet iemand of traveller checks in euro’s net zo gemakkelijk bij de bank zijn te wisselen als traveller checks in dollars? in noodgevallen niet kunnen omwisselen is ook niet zo handig, dan liever wat meer erop verliezen.

in thailand en maleisie is dat geen probleem. ik heb gehoord van anderen dat dat in cambodja, vietnam en laos niet altijd lukt in euro’s.

Let erop, dat je in Cambodja eigenlijk nergens kunt pinnen.
“Roberts” moet ergens in Phnom Penh hebben gepint, ik hoor graag waar.
De Thaise baht wordt zeker in West-Cambodja en ook in PP wel
geaccepteerd, dus als je een bepaalde basis aan Travellers cheques meeneemt,
en voldoende Thai baht bijpint, is er geen probleem. Let er ook op dat
NIEMAND kan teruggeven van 100 of 50 dollar, dus vraag de bank om 10
of hooguit 20 dollar bills.

Hans.

Ik heb in PP helemaal niet gepint, maar in Siem Reap. Hier was op 1 kruispunt, vlakbij de central markt, een concentratie van 3 tot 4 pinautomaten :nod: Schijnt de laatste tijd best een toename van pinautomaten te zijn.

Ik ben vorig jaar in Phnom Penh geweest en meteen bij binnenkomst op het vliegveld kun je dollars pinnen gewoon met je pinpas.
In Phnom Penh zelf heb je aan de riverside een paar ATM,s waar je ook dollars kunt pinnen.
Ook in Siem Reap staan er verschillende ATM,s en daar kun je met je pinpas ook dollars pinnen.
Travellers cheques zijn veilig maar je betaald er dan ook een stuk meer voor.
Provisie bij het kopen en bij het inwisselen bij de bank of wisselkantoor in Cambodja.

Groet Patrick39