Hallo,
Wij vertrekken bijna op wereldreis voor een jaar. De landen die wij aandoen zijn: India, Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja, via Singapore naar Australië, Nieuw-Zeeland, Argentinië, Bolivia, Peru, Ecuador en Brazilië.
Nu is mijn vraag: hoe regelen we de geldzaken? Er wordt vaak geadviseerd om een bedrag aan contante dollars mee te nemen, of kun je met onze eigen euro inmiddels ook overal terecht? Welk bedrag moeten we dan aan denken? En what about traveller’s cheques? Moeten we die nog meenemen of is dat inmiddels achterhaald? Wij hebben ieder een pinpas en een creditcard (Master en Visa).
Alvast bedankt!
Mara en Jeroen
Hallo,
Ik kan alleen voor Zuid-Amerika spreken en pinnen hier is geen probleem. Wel is het zo dat de meeste kleinere dorpen geen automaat hebben, dus wel even goed plannen voordat je voor langere tijd naar de rimboe gaat…
Dollars kan je hier ook gemakkelijk wisselen en Euros ook maar waarschijnlijk heeft de dollar in de meeste landen die jullie aandoen wel een klein koersvoordeel ten opzichte van de Euro.
Ik geloof zelfs dat ze in Ecuador de amerikaanse dollar gebruiken als munteenheid.
Geen flauw idee hoe dat zit met travellers-cheques, ik wist niet eens dat ze die nog steeds verkochten :redface:
Groeten,
Grietzen
Voor Azie is een pinpas en creditcard ook voldoende.
US dollars is overigens geen overbodige luxe om bij je te hebben!
Travellers cheques zijn idd achterhaald.
In Cambodja wordt bijna alleen maar met US dollars betaald.
Een visum wordt vaak ook in US dollars betaald. Zelf had ik voor een half jaar 150 US dollars bij me en die zijn allemaal op gegaan. Onderweg kun je altijd nog bijhalen.
Overigens is het niet voordelig om in euro’s of US dollars te betalen, dus ik zou je euro’s maar thuis laten en alleen wat US dollars voor noodgevallen meenemen.
Je schijnt tegenwoordig ook een soort pinpas te hebben die net werkt als travellers cheques. Je kunt er geld mee pinnen en als je hem kwijt raakt, wordt ie vervangen. Dus daar zul je wel extra kosten voor betalen. Maar is misschien een beetje kort dag om nog te regelen, als jullie al bijna gaan??
Het is in ieder geval wel handig om thuis iemand te machtigen op je bankrekening, mocht er iets niet goed gaan, kan diegene vanuit Nederland wellicht makkelijker dingen regelen met jouw bank dan jij vanuit Laos of Peru.
In Laos kun je maar ongeveer 70 euro per keer uit een pin-automaat halen. Ik las laatst wel ergens dat je dan twee of meer keer achter elkaar kunt opnemen maar dat heb ik niet geprobeerd en ik weet niet of dat waar is. Maar 70 euro is in ieder geval vrij snel weer op en kleinere plaatsjes hebben geen pinautomaat. Ook zitten er elke keer transactiekosten aan vast, afhankelijk van je bank.
Maar in kleinere plaatsen kun je wel cash US$ wisselen als er een soort bank is.
50 dollar voor noodgevallen is voldoende. Als je aankomt op een vliegveld kun je altijd plaatselijke valuta pinnen. Als je zolang weg gaat zou ik wel adviseren om van allebei de rekeningen een tweede pinpas aan te vragen. Het komt regelmatig voor dat je pinpas breekt. En neem maar van mij aan dat dat erg lastig is als je een nieuwe pas moet laten opsturen vanuit NL.
Travelercheques zijn inderdaad een beetje achterhaald. Niet doen dus.
Een creditcard zou ik wel aanschaffen.
Vergeet niet om een goede verzekering af te sluiten. De meeste nederlandse reisverzekeringen gelden niet langer als 6 maanden. ook je ziektekosten moet je niet vergeten te verzekeren. Elvia of de Europeesche zijn goed alternatieven.