Ik vlieg op 10 januari naar Zuid amerika om daar door Ecuador, Peru en Bolivia te trekken. Ik wil ongeveer zes maanden blijven, en een beetje spaanse les nemen en wat vrijwilligerswerk doen. Maar wat ik wilde vragen; is het verstandig om een credit card te regelen voor daar?
Ik heb een rabobank pinpas, is het te doen om daarmee te pinnen of heb je eigenlijk wel iets als een credit card nodig voor sommige plaatsen? En travellers cheques? Zijn die handig?
Thanx alvast!
Een creditcard is niet noodzakelijk, maar kan wel een goede reserve zijn. Stel je voor dat er iets met je Rabobankpas gebeurd! Ik zal wel kiezen voor een Visa, die word meer geaccepteerd dan een Mastercard.
Een travellers cheque heeft het grote voordeel verzekerd te zijn, maar is wat moeilijker te gebruiken. Zou ik dus zelf niet aan beginnen.
Traveller Cheques worden steeds moeilijker in te wisselen in heel zuid amerika. (Buiten de toeristische gebieden dan). Inderdaad handig om achter de hand te hebben voor het geval dat… Maar in eerste instantie zou ik een pinpas, wat contante Dollars en een creditcard aanraden.
Inderdaad, vergeet Trav.Cheques en neem VISA, geen MAster want die levert te vaak te veel problemen op.
In ecuador krijg je sowieso dollars uit de pinautomaat want dat is de valuta daar. En ook in veel andere landen in zuid amerika kun je de optie nemen om dollars te pinnen ipv de lokale munt, want een paar dollars op zak is altijd makkelijk. Dus koop geen dollars in NL waar de koersen veel te slecht zijn (Erg groot verschil tussen aan- en verkoop en hoge commissie)
Ik sluit me aan bij het bovenstaande, maar wil nog even toevoegen dat het handig is om als je naar kleinere plaatsen gaat in elk geval ook voldoende contant geld mee te nemen (Peruaanse soles of dollars, die je in de grotere plaatsen gewoon kunt pinnen), omdat niet alle geldautomaten buitenlandse passen accepteren, maar soms alleen die van de betreffende bank zelf.
Ik woon in Celendín, een klein stadje in Noordperu (www.celendinperu.com) en daar is dus wel een bank, én een geldautomaat, maar met buitenlandse pasjes (inclusief credit card) is het nog niet mogelijk om daar te pinnen, en regelmatig komen toeristen hier dus voor verrassingen te staan. Travellerscheques kent men hier helemaal niet trouwens.