Moet ik hier eerst Euro's naar dollars omwisselen voor we naar Peru vertrekken?

Hallo,
Begin juli vertrekken wij met een groep vrienden naar Peru. Is het nodig dat wij hier onze euro’s eerst omwisselen naar US Dollars, of wordt de Euro in Peru ook algemeen aanvaard ?
Dank en groeten,

Hallo
Breng wat dollars mee om je internationale luchthaventax en excursies te betalen , voor de rest het gewone leven is in Sol , daarvoor kan je best je euros omzetten in Peru in Sol

En als je nog meer dollars nodig denkt te hebben dan kun je ook terecht bij de ATM’s. Veel van deze pinautomaten zijn uitgerust met Sol en Dollar, dus je kan kiezen.

Frank

Ja er zijn genoeg pinautomaten dus het grootste gedeelte van je geld kun je daar pinnen. (Ik heb gewoon Soles gepind telkens, niet dollars). Let op: je krijgt eerst het geld en dan pas je pasje terug! Dus vergeet je pas niet! Dat overkwam mij per ongeluk een keer, echt heel dom!.. gelukkig kwam een hele lieve vrouw hem achter me aan brengen, ik kon haar wel zoenen. Anders was ik er misschien pas in de volgende stad achter gekomen en had ik echt een probleem gehad.

Meestal krijg je uit die automaten grote biljetten die je in de praktijk bijna nergens kwijt kan want ze hebben bijna nergens genoeg wisselgeld. Dus na het pinnen ging ik meestal de bank binnen om te wisselen voor kleinere denominaties (briefjes van 10 Soles ofzo). En daarna meestal direct naar mijn hotel met een taxi of mototaxi om niet met veel geld op straat te lopen.

Daarnaast spaarde ik ook munten op om in taxi’s te kunnen betalen, die zeggen ook altijd dat ze geen wisselgeld hebben. Dan is een rit eigenlijk 2 sol en wil je met een briefje van 10 betalen, en gaan ze moeilijk zitten doen in de hoop dat je zegt: laat maar zitten.

Hoe goed euro’s geaccepteerd worden weet ik eigenlijk niet, ik heb altijd dollars meegebracht (om daar weer te wisselen in Soles).

Briefjes van 100 soles zijn idd irritant. Ik was continu bezig om die “stuk te maken” zo gauw ik ergens de mogelijkheid had. Een voorraadje dollars is wel handig. Sommige hostels hebben prijzen in dollars, en de wat duurdere excursies hebben dat ook. Als de prijzen is dollars zijn, dan is het vaak iets gunstiger om ook echt met dollars te betalen ivm wisselkoersen die ze hanteren. Maar dollars pinnen in Peru is waarschijnlijk gunstiger dan in NL te wisselen bij de bank.

Van dat pinnen was ik op de hoogte. Maar daarvoor (buiten Europa) rekent je bank toch enkele procenten kosten aan ?

Niet als je gratis binnen buiten Europa hebt (zoals Postbank Betaal en Royaal pakketten). Je krijgt dan middenkoers met 0,8% opslag ofzo. Geen kosten per transactie.

Je kan hier idd makkelijk pinnen…dollars of soles…en…nu krijg je ook kleinere briefkes dan alleen die van 100…bij de automaten van BCPbank…zelfs briefkes van 20 !
Je kan euro’s hier ook omwisselen hoor…en die staat opt moment weer hoog…maar het beste is pinnen denk ik…want de prijs officieel is nog hoger…je krijgt meer soles !maar je moet mss rekening houden met eventuele pinkosten !

Mocht je naar het noorden gaan, hou er dan rekening mee dat er minder mogelijkheden zijn om euros om te wisselen.
Waar ik woon (Celendín) is het zelfs vaak lastig om dollars om te wisselen. Zorg daar dus voornamelijk voor soles. In de grotere steden kun je pinnen, maar bij ons bijvoorbeeld alleen maar met Visa en daar komen toeristen dus wel eens voor een vervelende verrassing te staan, omdat veel mensen er van uitgaan dat pinnen overal kan. Het kan wel bijna overal… maar nog net niet overal.

Allemaal van harte dank voor jullie reacties en goede raad. Intussen zijn we terug van onze juli-reis naar Peru en weet ik dus ook wat de beste betalingsmogelijkheden zijn in Peru en laat ik dat graag aan alle geïnteresseerden weten:

  • Heel wat handelaars aanvaarden enkel Soles. Sommige ook dollars. Euro’s worden NIET algemeen geaccepteerd, ook niet in de (vele) wisselkantoren en zelfs niet in vele bankkantoren. Dus best wel dollars voor enkele dagen meenemen.
  • In de steden staan op vele straathoeken mensen die dollars wisselen. Zij geven meestal betere koersen dan de banken.
  • Overal staan geldautomaten, niet alleen bij banken, ook in vele winkels.
  • Het is voordeliger om geld af te halen aan een automaat bij een bank. De machines in de winkels rekenen een vaste kost aan van 6,50 Soles bij elke afhaling. Bovendien kan je daar maximaal 400 Soles afhalen zodat dit een extra kost betekent van min. 1,63%.
  • Wanneer het geld van je rekening gaat (in België in mijn geval) worden nog eens ca 6% (!!) kosten aangerekend. De wisselkoers van de bank is wel ca 5% voordeliger dan diegene die in Peru op straat of bij de wisselkantoren wordt gehanteerd zodat het niet echt nodig is om veel cash geld mee te nemen (risico).
  • Alle Peruanen bekijken en betasten de bankbiljetten argwanend. Er zal dus wellicht veel vals geld in omloop zijn. Zelf zijn we er evenwel nooit mee geconfronteerd (en we waren daar met 9 gedurende 25 dagen).

En die staan ook bekend om hun wisseltrucs (heel snel in het Spaans tellen om je flink een poot uit te draaien: 10, 20, 30, 400, 500, etc.); en om het handelen in vals geld; of op andere manier bedriegen.
Maarja als je het risico wilt nemen…

Sommige mensen zullen het ook nooit leren, willen ook op die laatste cent verschil met de banken nog geld uitsparen. De hele dag zijn ze bezig om zo goedkoop mogelijk te leven en daarbij het risico lopend dat ze in de maling genomen worden. Ga gewoon naar een bank/ATM en haal daar je geld.

Frank

De Euro staat nu heel hoog t.o.v. de soles en de dollar …dus maak je maar geen zorgen…gewoon pinnen is ook al voordelig nu.

Het heeft geen enkele zin om in Peru in dollars te betalen. Het is idd zo dat tourorganisators en duurdere hotels hun prijzen in dollars afficheren. Vermenigvuldig die dollars met 3 en betaal in Soles. Banken kennen wel de Euro, maar hun gouden regel om om te zetten naar Soles is de weg over de dollar. Dus zij zetten in hun berekeningen eerst de Euro om naar dollar en dan naar Soles, zo verdienen ze twee maal wiselkoersen. Overigens als je vanuit Europa dollars meeneemt heb je hier ook al eens wisselkoerskosten betaald tussen Euro en dollar.

Dus: neem gewoon je Maestro bankkaart mee en pin Soles uit de muur. De kosten die je in je bank betaalt, wegen niet af tegen de dubbele wisselkoersen die je in Peru betaalt… reken het maar even na wanneer je terug thuis bent. Ik heb ook enkele testen gedaan met straatwisselaars die afficheren in Dollar en Euro. Ook zij rekenen de Euro eerst over de dollar en dan mag hun eindresultaat ietsje beter liggen dan de banken, idd het risico op vals geld (vnl 20 soles-biljetten) is relatief groot. Overigens is het handig om even van een lokale handelaar te leren hoe je vals van echt geld onderscheidt, overigens totaal niet moeilijk want het vals geld heeft geen reliëfdruk… daar ligt het grootste verschil.

Dat Peru via haar banken beide munten (Soles en Dollar) verdeelt via hun ATM’s heeft te maken met hun grootste toerismestroom, nl Amerikanen… maar de dollar is in feite geen officieel betaalmiddel, maar wordt gebruikt om in meestal ronde getallen veel Soles binnen te rijven.

Edit : Zelf heb ik ook problemen ondervonden met betalingen met Mastercard. Vaak werd ze geweigerd. Visa is veel meer geïntroduceerd dan Mastercard en dan soms ook de enige aanvaardde creditcard, vaak ook American Express.

Ik ben hier al op veel plaatsen geweest…ook buiten de trekpleisters en mastercard werkt heel goed…visa ook…geen probleem ,euro’s omwisselen gaat ook vlot…al is dat geen goed idee om de hele reis met een hoop euro’s opzak rond te lopen…gisteren stond de euro 4.09 bij de bank hier !
Op straat bij de gasten met hun groen fluo vestje in Miraflores is het wel safe !Maar het beste is bij officieele wisselkantoren …en daar staat de euro met zijn waarde duidelijk geafficieerd !

Ik ga binnenkort naar Peru. Dus ik kan het beste wat dollars meenemen, en daar gewoon soles uit de muur trekken??? Of is gewoon een volle bankpas genoeg, en hoef ik dus ook niet per se dollars mee te nemen?

Ik zou niet al je geld op 1 paard inzetten. Je weet nooit of je ergens in een plaatsje terecht komt waar de enige geldautomaat het niet doet. Of waar de automaat je pasje inslikt en niet meer terug geeft. Of je pas kan kwijt raken, gestolen worden, breken.
Dus het beste kun je ook nog een of meer reserve opties hebben. Bij mij was dat vroeger dollars en travellers cheques, tegenwoordig meestal dollars en een credit card (naast normale bankpas).
Die dollars verstop ik op verschillende plekken zodat ik ze ook niet allemaal kwijt ben mocht er iets gebeuren.

Suerte,
Cécile

Zoals Cecilia het al zegt , zonder enige vorm van cash moet je nu ook weer niet rondhollen he…! Op de meeste toeristiche plaatsen ist allemaal best ok…maar er zijn plaatsen waar het allemaal wat …euh minder is…dan is baar geld toch wel ff handig !

Zoals Cecilia het al zegt , zonder enige vorm van cash moet je nu ook weer niet rondhollen he…! Op de meeste toeristiche plaatsen ist allemaal best ok…maar er zijn plaatsen waar het allemaal wat …euh minder is…dan is baar geld toch wel ff handig !

Okee bedankt voor de tips :slight_smile:
Over de traveller cheques: zijn deze nog “nodig” tegenwoordig of meer iets van vroeger? Is de creditcard zoiets als de vervanger van de traveller cheque dus?
groetjes ietie