We hebben geboekt! En dachten dat het misschien wel handig was alvast wat geld op zak te hebben voorde eerste behoeften
Bij de bagagebanden op het vliegveld staat een pinautomaat, wel zo makkelijk.
Pinnen lijkt mij ook het handigste maar niet het veiligste aangezien dieven, die vaak opereren als taxi chauffeur, ook rondstruinen op het vliegveld. Mocht je pinnen dan zou ik wel een veilige taxi nemen.
Zelf werken wij altijd met Taxi Green voor al onze klanten en nooit klachten gehad. Die hebben een balie op het vliegveld en rekenen naar Miraflores 60 soles, dat is iets meer dan 20 USD. Persoonlijk zou ik dus een X bedrag in USD meenemen met ook kleinere biljetten van 20 USD en 5 en/of 1 USD en dan als je naar buiten loopt wel een officiële taxi nemen. Voor 20 USD (52 soles, actuele koers) moet het best te doen zijn om een taxi te vinden naar Miraflores. Wel goed de prijs afspreken, soms willen ze toeristen nog wel eens verrassen bij aankomst en meer rekenen.
**
Wat betreft geld:**
Hier in Peru gebruiken ze twee muntsoorten de nationale Nuevo Sol en de USD. De dollar wordt vrijwel overal geaccepteerd, zeker in grotere winkelketens maar ze geven (vrijwel) altijd Soles terug als wisselgeld. In kleine winkeltjes en zeker in provincie geven ze je een slechtere koers als je in dollars betaalt, je krijgt dus relatief minder wisselgeld terug.
Het voordeligste is dollars meenemen of dollars pinnen en dan omwisselen in Soles bij wisselkantoortjes (Casa de Cambio). Als je direct soles pint uit de automaat krijg je een minder gunstige koers dan eerst dollars pinnen. Dat scheelt vaak 8 tot 10%. Euros meenemen en dan hier omwisselen is geen goed idee dan krijg je een hele slechte koers.
Het beste kun je dan pinnen bij Banco de Credito Peru (BCP) dat is de grootste bank in Peru en ook de voordeligste, die rekenen geen extra kosten om te pinnen, andere banken wel. Wel betaal je bij je bank in Nederland 2 euro per opname ongeacht het bedrag dat je pint dus het voordeligste is om meteen het maximum te pinnen wat 200 USD is. Per 24 uur kun je 3 x pinnen dus maximaal 600 USD per 24 uur
CuscoPeru.NL
Taxichauffeurs hebben geen toegang tot de bagagehal. Of je nu met dollars of nuevos soles rondloopt, het is altijd aan te raden een veilige taxi te nemen.
Mijn eigen ervaring is ook dat pinnen bij BCP het voordeligste is omdat zij geen transactiekosten in rekening brengen. Wat je in Nederland betaalt is afhankelijk van je eigen bank. Bij mijn bank worden geen € 2 opnamekosten in rekening gebracht, maar wordt er een percentage op de wisselkoers ingehouden. Het is dan ook niet nodig om het maximum te pinnen en dus met veel geld rond te lopen. Maar dat is dus afhankelijk van de voorwaarden die je bank hanteert voor buitenlandse geld opname.
Mijn ervaring is verder dat die wisselkoers van de bank beter is dan bij wisselkantoortjes; ik pin dus altijd nuevos soles ipv dollars. Bijkomend voordeel van soles direct uit de automaat is dat het risico dat je valse biljetten krijgt minder groot is.
@MYtz: Welke bank rekent er een percentage i.p.v. opnamekosten?
En moet ik nu dollars pinnen of nuevos soles?
Ik zit bij de Rabobank. Ik weet niet of het per type rekening nog verschilt, maar dat kun je op de website van de bank nakijken. Bij de meeste PIN-automaten in Peru kun je kiezen tussen dollars en soles. Ik kies zelf altijd voor soles en niet voor dollars.
In mijn ervaring kun je ook beter Soles opnemen, over het algemeen is de koers beter dan bij de wisselkantoortjes. Ik heb zelf een rekening bij ING en kan kostenloos geld opennemen bij BCP (Banco de Credito) en Scotiabank. Volgens mij rekenen alle banken een kleine opslag op de interbankaire wisselkoers, dus dat zal niet veel uitmaken. Verder is de wisselkoers voor Euros hier in Peru vaak erg slecht, als je contanten wilt meenemen dan is het beter om Dollars mee te nemen dan Euros. Ik kies dus meestal voor Soles tenzij ik iets in Dollars moet betalen.
De pin automaten op het vliegveld zijn overigens van GlobalNet en daar moet je iets van 7 soles per transactie betalen als je geld opneemt. Het maximum is dacht ik 500 soles per transactie, voldoende dus om even vooruit te kunnen totdat je een BCP of Scotiabank tegen komt.
De officiele taxi’s op het vliegveld kun je ook met Dollars betalen, maar voor de rest van de taxi’s in Lima zal de prijs in Dollars een stuk ongunstiger zijn dan in Soles. In de afgelopen jaren worden Dollars steeds minder gebruikt en zijn er steeds meer plaatsen waar geen Dollars geaccepteerd worden of dat de koers erg ongunstig is. Op toeristische locaties worden Dollars wel vaak geaccepteerd.
Ik heb nog 420 Soles over (ong 120 euro) dus als je nog steeds interesse hebt om geld op zak te hebben, kunnen we misschien wel wat regelen?!
ik heb interesse marcella. !! heb je ze nog?
Hoi, ik ben net terug uit Peru en heb nog 100 soles over. Ik wil het graag wisselen met je.
inovanderijt@hotmail.com
06-28843724
Vriendelijke groet,
Ino van de Rijt.