Geld

Binnenkort gaan we naar Peru. We willen bij aankomst op de luchthaven geld pinnen. Of kunnen we beter wachten en bij een ATM van Banco de Crédito het geld pinnen. Ik las namelijk dat die geen provisie rekenen.
Of maar geld wisselen op de luchthaven?
Iemand een tip?

Ik zou de eerste keer gewoon op het vliegveld pinnen. Je hebt dan een kleine voorraad, ook handig voor de taxi naar je hotel.

BCP heeft veel geldautomaten en rekenen ook geen provisie, op het vliegveld staan automaten van GlobalNet en die vragen een fikse vergoeding. Daarnaast krijg ik met mijn ABN-passen (zowel pinpas als creditcard) nooit geld uit die krengen, geen idee waarom niet.

Maar misschien nog handiger: www.azimo.com. Heb ik ontdekt tijdens mijn trip naar Peru, je maakt een login aan, maakt geld over naar een “ontvanger” (dat kan je dus zelf zijn), geeft aan waar die het geld wil ontvangen (bijvoorbeeld bij de filialen van Interbank) en ik kon de volgende ochtend steeds direct geld ophalen. Voor mij was het zinvol om dat in Dollars te ontvangen en dat was nooit een probleem (maximum is 800 euro per transactie naar Peru, dus ik kon meerdere transacties doen en zo flink wat dollars inslaan).

Mijn vrijwilligers nemen meestal dollars mee en wisselen die op de luchthaven, die wisselkoers is niet slecht!
De automaten in de luchthaven pikken echt belachelijk veel geld in, dus probeer dat zeker te vermijden!

Groetjes,
Stefanie

Dank je.

• Updated - - -

Hoeveel geld kun je per dag met een Nederlandse pinpas pinnen?

Is dat niet afhankelijk van je eigen bank? Ik kan dit in mijn bank zelf kiezen, je moet daar eens naar vragen.

Bij de ING is het maximaal 500 euro of maximaal 3 keer per dag.

Dit misschien te verhogen (nooit opgezocht), maar als je handig plant is dit meer dan genoeg.

• Updated - - -

O ja, vergeet je pas niet voor vertrek op ‘wereldwijd pinnen’ te zetten.

Ik heb mijn pas al op “wereldwijd” gezet voor de periode dat we op reis gaan.
dakt.

Casa Lena: Het komt bij mij wat vreemd over dat je vrijwilligers US$ meenemen om die dan op de luchthaven van Lima om te wisselen in soles. Tenzij je al US$ hebt, zou je dus eerst in Nederland of België € naar $ moeten wisselen, en dan in Lima $ naar soles. Dus twee maal wisselen. Dan kan je toch beter op de luchthaven van Lima gewoon € naar soles wisselen?
Wat anders is dat reizigers wat $ biljetten meenemen om tijdens de reis achter de hand te houden voor noodgevallen. Maar dat kunnen tegenwoordig ook € biljetten zijn. Zorg er wel voor dat ze onbeschadigd en schoon zijn, bij voorkeur nieuw. Want daar kunnen Peruanen erg moeilijk over doen.
http://www.hostellima.nl/

Ik kreeg overigens bij de geldautomaten dit keer (in april was het anders) de mogelijkheid om maximaal 700 soles op te nemen. Was ook geen “ander bedrag” optie bij en lag bij mijn weten ook niet aan mijn NL bank. Erg irritant, vandaar dat ik al snel bij azimo.com terecht kwam.

Hoi Hendrik,
Ik bedoelde inderdaad euros ipv dollars!
Sorry daarvoor!

groetjes!