Volgende maand vertrekken we naar Peru.
Ik lees nogal wat tegenstrijdige berichten over betalen in Peru. Bepaalde bronnen zeggen dat je plaatselijk met USD-biljetten kan betalen, andere zeggen dat enkele Peruviaanse sols worden aanvaard. Wie is recent in Peru geweest en kan ons meer informatie geven?
Ik ben elk jaar een half jaar in Peru. Alle dagelijkse uitgaven doe ik in soles.
Grotere aankopen, zoals vliegbiljetten, huizen , koelkasten, auto’s, dure hotels, worden vrijwel altijd afgerekend in US$. Dat neemt niet weg, dat je regelmatig ook kleinere zaken met dollars zou kunnen betalen, als je bereid bent, een zeer ongunstige wisselkoers te accepteren. Wie zou dat weigeren? Als je voor een taxirit van 8 sol bereid bent US$8 te betalen, dan zullen vele taxichauffeurs daarmee tevreden zijn, maar je betaalt dan wel bijna drie keer zoveel.
Ja, gewoon zorgen dat je soles op zak hebt, liefst in kleine briefjes (en munten) zodat je niet zo afhankelijk bent van wisselgeld. Spaar munten van 1 sol op zodat je taxi’s makkelijk gepast kunt betalen (vaak 2 soles per rit, althans in Cusco).
Na het pinnen ging ik vaak direct de bank binnen om de grote biljetten (50 soles) om te wisselen voor kleinere (10 soles enzo).
Je kunt geen soles kopen in Nederland dus gewoon ter plaatse pinnen (en/of je euro’s omwisselen bij een wisselkantoor of bank… ik weet niet of 't zin heeft om eerst met commissie en koersverlies dollars te kopen en die daar weer met koersverlies om te wisselen). Na het pinnen nam ik meestal direct een taxi of mototaxi naar m’n hotel om daar het grootste deel te verstoppen, en daarna weer de straat op met alleen wat ik nodig had voor die dag + een beetje extra voor noodgevallen.
(Ik heb twee keer in Peru gereisd, 1997-1998 en 2006).
Een vriend van mij is in Australie geweest en die betaalde voornamelijk met een credit card en raadde mij dit ook aan. Is dit ook mogelijk of niet aan te raden?
Nou er zijn vast wel dure luxe hotels waar je met credit card kan betalen, en tour operators, en her en der een restaurant.
Maar in de gemiddelde winkel niet. En op de markt en in de taxi uiteraard ook niet.
Kijk even wat de Lonely Planet gids of een Rough Guide of Peru Handbook hierover zegt. In sommige landen worden alleen bepaalde merken van credit cards geaccepteerd (áls ze al geaccepteerd worden).
Peru is een ontwikkelingsland waar de meeste mensen rondkomen van een paar dollar per dag. De infrastructuur is dus helemaal niet gericht op creditcards enzo.
Ja, in IJsland betalen mensen ook elk los biertje aan de bar met hun creditcard. Maar dat is IJsland en heeft net zo weinig met Peru te maken als Australië.
Als dit je eerste reis is naar een ontwikkelingsland, lees dan ook van tevoren wat over cultuurschok.
Lees dan ook mijn gratis reistips (zie handtekening), en koop eventueel een boekje bij de ANWB, ik zag dat ze nu een boekje hebben over verre reizen met allerlei handige tips (bv. ook welke vaccinaties je nodig hebt enzo).
In een reisgids staan ook veel leuke en handige tips (bijvoorbeeld over hoe je het beste kunt betalen in een land!), dingen over de geschiedenis, hoe je van A naar B komt, de gevaren, plattegrondjes van steden, aangeraden hotels en restaurants, etc. etc.
Nog even een kleine opmerking over de dollars… ik woon in Celendín, een klein stadje in Noord-Peru en ik denk dat mensen hier soms niet eens dollars accepteren, zelfs niet als er voor 1 sol 1 dollar betaald zou worden, omdat dollars hier soms lastig om te wisselen zijn en al helemaal van die kleine bedragen. Men kan er hier dus niet zo veel mee. Zoals al gezegd, probeer in elk geval altijd kleingeld in Soles bij je te hebben.
Wij zijn juist een week terug van 3 weken Peru. Inderdaad het meeste betaal je in soles. Zelfs de toegang voor Macchu Picchu en de bolletta touristico in Cusco moet je nu verplicht met soles betalen. Stond in onze resigids dat je in dollars kon betalen maar dit kon niet meer.
Langs de andere kant hebben wij ook regelmatig met credit card betaald in hotels en restaurants. Ze aanvaarden daar VISA, Mastercard, AM etc.
Hebben daar nooit geen problemen mee gehad.
Hoi…
Tis geen probleem om in de grote steden in de grotere winkels met je bankkaart te betalen…maar eenmaal daarbuiten …hmmmm is dat heel moeilijk…en de dollars das goed zoals eerder gezegd grote spullen en tickets ofzo te kopen.tis nooit slecht om wat dollars in reserve te hebben maar om de dagdagelijkse kosten te betalen doe je da het beste gewoon met soles!
Ben pas in Peru geweest.Je kan idd veel betalen met dollars, maar let erop dat je gave biljetten hebt ,gescheurde worden niet geaksepteerd.Dit geldt overigens ook voor de biljetten van de soles.Je kan in de steden gewoon pinnen met je europas met maestro of cirrus teken.Traveler checks waren niet overal in te wisselen en beter was de europas.Wij hebben geen enkel probleem ondervonden. Niet ieder bankautomaat aksepteerd iedere pas, dus als het niet lukt probeer dan bij een andere bank.
Is het niet slimmer om gewoon dollars mee te nemen? En daar te wisselen?
Pinnen betaal je toch altijd weer geld aan je bank, ik meen 1% van de koers bij mijn bank.
Ik kreeg gisteren de tip van iemand die daar woont om dollars mee te nemen en die daar bij de lokale wissel"buro’s" om te wisselen voor bijna geen commissie.
Wat je meeneemt kan gestolen worden of kwijtraken.Vooral als je langere tijd gaat ıs het meestal een groot bedrag.Ik speel liever op safe en neem op wat ık nodıg heb voor een aantal dagen of een week. Extra kosten neem ik op de koop toe!
Als je voor een langere tijd naar Peru reist heb je toch wel wat dollars mee te nemen…ge kunt hier dollars pinnen ook he…op dit moment is de dollar weer hoog in Peru…3.15 soles voor ene dollar en de euro daar gaven ze voor de bankcrisis ook veel voor, maar nu veel minder dan het officiele tarief ,wat je op de sites in belgie vindt:( ik zou een 2 of 3 tal rekeningen openen thuis en daar pinpasjes voor vragen met maestro functie dan ben je gerust! euh …als er geld opstaat natuurlijk:idea:
Als ik ongeveer 4 weken op vakantie ga, neem ik zo’n 300-400 USD cash mee (verspreid over meerdere verstopplekken, bv. een deel in de leren riem die er van buiten normaal uitziet, maar van binnen een rits heeft), de rest pin ik ter plaatse. Je gaat toch niet met duizend dollars cash of meer rondlopen? Dat kan inderdaad maar gestolen worden of kwijt raken (ik heb in een jaar drie moneybelts vol geld en paspoorten gevonden van domme toeristen).
Die cash dollars heb ik vooral bij me voor noodgevallen wanneer een dorpje geen pinautomaat heeft of de pinautomaten niet werken ofzo. (Of erger: als een automaat je pasje inslikt.)
Ik heb ook een creditcard bij me als backup voor als er zoiets gebeurt (pinpasje kwijt). Die neem ik nooit mee op straat, alleen als ik echt met al mijn spullen van A naar B reis.
Trouwens als je thuis dollars koopt, betaal je ook commissie en betaal je een hogere koers dan wanneer je ze verkoopt, dus kosten heb je linksom of rechtsom toch wel. En als je de dollars in Peru weer verkoopt voor Soles, betaal je opnieuw commissie en krijg je een lagere koers dan de koers voor kopen.
Loop ook altijd een paar banken en betrouwbare geldwisselkantoortjes af om hun koersen en commissies te vergelijken. En wat je ook doet, nooit op straat wisselen. Ik heb al zoveel verhalen gehoord over teltrucs waarmee ze je neppen (10-20-30-400-500 heel snel in het Spaans), vals geld, of (nep) politie die er opeens bij komt en al je geld opeist omdat het nep zou zijn. Dus ga gewoon naar een betrouwbare Casa de Cambio of een bank.
De kosten voor pinnen vind ik meestal hartstikke meevallen; ik hoor wel van Britten en Amerikanen dat die er bizar veel voor moeten betalen. Check desnoods even van tevoren bij je bank hoeveel die kosten zijn.
Je zou ook nog kunnen denken aan travellers cheques (NAAST de andere middelen). Andere mensen klagen altijd dat ze het moeilijk vinden om plekken te vinden om die om te wisselen, maar ik heb daar nog nooit problemen mee gehad. Gewoon zorgen dat je in de grote steden een bank vindt of een hotel dat ze wisselt. Ook hier betaal je extra, maar het is wel extra veilig want als ze gestolen worden krijg je ze vergoed. Travellers cheques vind ik vooral handig voor een reis van langer dan twee maanden ofzo.
Kortom, het beste is om een mix van geld(bronnen) te hebben en die ook verspreid te verstoppen, zodat je nooit alles in 1x kwijt bent als er iets mis gaat.
Ik moet zeggen dat dat stelen wel meevalt…maar ge moet wel een beetje opletten he en net als Cecilia zegt niet alles in een tasje steken …:idea:wat je vooral niet moet doen is als je een terrasje doet je spullen op tafel leggen!tis snel meegeritst :mad:heb ik al es ondervonden met mijn gsm.
Tis ook wel handig als je een kleurecopie van je paspoort maakt …kun je die echte op je hotelkamer laten …als je eens een stapke in de wereld zet…met 100 soles en dat copietje ben je al een heel eind zoet savonds.:drugged:…je wil echt je echt paspoort niet verliezen .:dag:
Wij zijn aan het rondreizen door Zuid-Amerika en hebben een maand geleden Peru aangedaan. Geen problemen met betalen, overal pinautomaten en Soles zijn zeer gunstig t.o.v. de dollar. Dus gewoon Soles gebruiken ja!