Nog wat ongevraagd advies…
wissel geen geld bij wisselaars op straat, maar bij een officiële casa de cambio of een bank. Die wisselaars op straat kunnen je vreselijk oplichten met het tellen, of je vals geld geven, of er opeens een nep (of corrupte) politie-agent bij halen die zegt dat jouw dollars vals zijn en dat hij ze moet innemen… dat soort praktijken. Dus ga voor safety en kies de wat lagere koersen van een casa de cambio of een bank.
Na het pinnen (ik pin altijd gewoon soles, geen dollars), ga ik altijd meteen de bank binnen om om kleinere briefjes te vragen. Met grote briefjes (50 Soles ofzo) kun je haast nergens betalen. Ik probeer te pinnen op een onopvallende plek, liefst binnen in een bankgebouw ofzo (of in een vliegveld als ik daar ben, daar zijn ook minder rondhangende schooiers dan op straat), niet midden in een drukke winkelstraat.
En ik spaar daarnaast ook altijd de munten op van 1 sol, om taxi’s mee te kunnen betalen (vaak 2 soles voor een ritje). Want taxichauffeurs zeggen altijd dat ze geen wisselgeld hebben (als je bv. met 10 soles probeert te betalen), en hopen dan dat je zegt ‘laat maar zitten’.
Overigens kom ik het ook in Nederland telkens vaker tegen dat ik in een winkel niet mag/kan betalen met 50 euro omdat ze geen wisselgeld hebben. In Peru gaan de winkeliers dan tenminste nog proberen bij de buren wisselgeld te regelen voor je; in Nederland mag je het lekker zelf uitzoeken, lekker klantvriendelijk… 
Oh ja, aan Bolivianos heb je in geen enkel ander land nog wat geloof ik, dus opmaken of op tijd terugwisselen. Aan de grens kun je ze ook wel wisselen voor soles maar ik weet niet of je dan een redelijk exchange rate krijgt.
Als je in Nederland dollars koopt, let er dan even op dat er niet met pen op geschreven is en geen scheurtjes in zitten. Daar kunnen ze in Peru moeilijk over doen.
M’n grote geld verstop ik op verschillende plekken onder mijn kleren (als ik op reis ben) of in het hotel (maar dat is een keuze, kan ook daar gejat worden natuurlijk… ik probeer ‘gekke’ plekken te kiezen voor het verstoppen, bijvoorbeeld tussen mijn vuile was of in verstopte ritsvakjes in mijn backpack, dat met een wokkelslot (buiten 't zicht) vast zit aan een meubelstuk). En daarnaast heb ik altijd wat kleingeld makkelijk bij de hand om even wat eten, drinken of een souvenirtje te kopen. Zodat je niet voor elke aankoop je moneybelt onder je broek vandaan moet halen. 
Suerte,
Cécile