Geld in Peru en Bolivia

Hallo allemaal,

25 oktober vertrek ik met een vriendin eerst naar Midden-Amerika voor 7 weken en daarna vertrekken we naar Peru en Bolivia, ook voor 7 weken.
Nu vroeg ik me af hoe het zit met geld. We nemen natuurlijk onze pinpasjes mee en ik heb en creditcard aangevraagd. Maar hoeveel contante dollars is verstandig om mee te nemen? En traveller cheques, is dat ook slim om mee te nemen en zo ja hoeveel?

Alvast bedankt!

met pinpas en creditcard krijg je overal geld, geen zorgen dus.
Ik zal altijd dollars achter de hand houden, je weet nooit. 100 dollar pp.
geen travelcheques.

In Peru kun je meestal zowel Soles als US Dollars uit de pinautomaat trekken.
De trein naar Macchu Picchu moet in US Dollars worden betaald. (maar de pinautomaat staat ook daar naast de ticketverkoop…

Voor de tijd die jullie gaan zou ik persoonlijk ongeveer 300 - 400 dollars in cash meenemen, verstopt en verspreid op verschillende plekken. Maar dat is persoonlijk, zoals je ziet zou Martin maar 100 doen.
Ik heb lange tijd ook een deel in travellers cheques meegenomen en nooit zoveel problemen gehad die in te wisselen; andere mensen klagen daar echter altijd over. Ik zelf vind het wel een veiliger gevoel.
Pinnen gaat inderdaad prima, al hoor je wel eens problemen met automaten die passen inslikken. Vandaar dat ik wat meer cash meeneem als back-up. Oh en sowieso even opletten, bijvoorbeeld in Peru krijg je EERST je geld en DAN PAS je pasje terug, dus andersom dan in NL. Ik ben een keer heel dom weggelopen met het geld en zonder mijn pasje. Gelukkig kwam een heel aardige mevrouw die achter me aan brengen, ik kon haar wel zoenen!

Heel veel plezier! Klinkt als een mooie reis. In Bolivia raad ik van harte het dorpje Sorata aan, 5 uur van La Paz. Een relaxed dorpje met heel groene omgeving, leuk voor korte en lange wandelingen. Het dorpjes zelf heeft een fijne sfeer en lekkere restaurantjes. Hotel Sorata is heel tof met een mooie bloementuin, en oude bibliotheek en uitzicht op het pleintje met palmbomen.
En natuurlijk de Salar de Uyuni.
In Peru ook veel mooie dingen te zien. Voor inspiratie en tips: kijk effe op mijn website en foto’s (Bolivia en Peru 1997-1998; Peru 2006).

Suerte,
Cécile

Bedankt voor de reacties!
Ik ben besloten om 200 dollar mee te nemen. En eventueel daar extra dollars bij te pinnen, mocht dat nodig zijn. Daarnaast een creditcard, 2 pinpasjes (verschillende banken). Mocht er dan iets ingelikt worden, tja dan heb ik nog wat achter de hand.
Traveller cheques laat ik dus achterwege. Ik heb er in Guatemala (2005) ook vaak geld mee gehaald en in sommige hotels ook mee betaald. Maar ik hoor idd dat het steeds minder gebruikt wordt.

Nogmaals bedankt!! Altijd handig om advies te krijgen.

Nog wat ongevraagd advies…
wissel geen geld bij wisselaars op straat, maar bij een officiële casa de cambio of een bank. Die wisselaars op straat kunnen je vreselijk oplichten met het tellen, of je vals geld geven, of er opeens een nep (of corrupte) politie-agent bij halen die zegt dat jouw dollars vals zijn en dat hij ze moet innemen… dat soort praktijken. Dus ga voor safety en kies de wat lagere koersen van een casa de cambio of een bank.

Na het pinnen (ik pin altijd gewoon soles, geen dollars), ga ik altijd meteen de bank binnen om om kleinere briefjes te vragen. Met grote briefjes (50 Soles ofzo) kun je haast nergens betalen. Ik probeer te pinnen op een onopvallende plek, liefst binnen in een bankgebouw ofzo (of in een vliegveld als ik daar ben, daar zijn ook minder rondhangende schooiers dan op straat), niet midden in een drukke winkelstraat.

En ik spaar daarnaast ook altijd de munten op van 1 sol, om taxi’s mee te kunnen betalen (vaak 2 soles voor een ritje). Want taxichauffeurs zeggen altijd dat ze geen wisselgeld hebben (als je bv. met 10 soles probeert te betalen), en hopen dan dat je zegt ‘laat maar zitten’.

Overigens kom ik het ook in Nederland telkens vaker tegen dat ik in een winkel niet mag/kan betalen met 50 euro omdat ze geen wisselgeld hebben. In Peru gaan de winkeliers dan tenminste nog proberen bij de buren wisselgeld te regelen voor je; in Nederland mag je het lekker zelf uitzoeken, lekker klantvriendelijk… :frowning:

Oh ja, aan Bolivianos heb je in geen enkel ander land nog wat geloof ik, dus opmaken of op tijd terugwisselen. Aan de grens kun je ze ook wel wisselen voor soles maar ik weet niet of je dan een redelijk exchange rate krijgt.

Als je in Nederland dollars koopt, let er dan even op dat er niet met pen op geschreven is en geen scheurtjes in zitten. Daar kunnen ze in Peru moeilijk over doen.

M’n grote geld verstop ik op verschillende plekken onder mijn kleren (als ik op reis ben) of in het hotel (maar dat is een keuze, kan ook daar gejat worden natuurlijk… ik probeer ‘gekke’ plekken te kiezen voor het verstoppen, bijvoorbeeld tussen mijn vuile was of in verstopte ritsvakjes in mijn backpack, dat met een wokkelslot (buiten 't zicht) vast zit aan een meubelstuk). En daarnaast heb ik altijd wat kleingeld makkelijk bij de hand om even wat eten, drinken of een souvenirtje te kopen. Zodat je niet voor elke aankoop je moneybelt onder je broek vandaan moet halen. :slight_smile:

Suerte,
Cécile

Allemaal goede tips hierboven! Wij hadden inderdaad ook een dollarbiljet met een piepklein scheurtje en niemand daar die het wilde hebben.
Bij betalen in winkels, restaurants e.d. kun je het best met lokaal geld betalen. Ze presteren het soms om hetzelfde bedrag in dollars te berekenen als je in dollars betaald. Dat die Amerikanen zo gek zijn om dat te doen, moeten zij weten, maar wij weten wel beter!

Ze presteren het soms om hetzelfde bedrag in dollars te berekenen als je in dollars betaald.

Zou ik ook doen als ik een winkel had en een buitenlander wil met zijn eigen geld betalen. :slight_smile:

Echt super bedankt voor de tips, hier heb ik zeker wat aan!
Het is nog 3 weken en ik heb er ontzettend veel zin in. Wel spannend, zie enorm op tegen de lange busreizen, maar dat hoort erbij.

Groetjes Marieke

Ik zie de busreizen tegenwoordig juist als één lange gratis documentaire. Ik geniet echt van het uitzicht (ook al is het op sommige stukken niet heel afwisselend). Ik blijf het geweldig vinden om te zien hoe de mensen daar wonen en leven.
Verder: zorgen dat je niet hoeft te plassen (ik drink op een dag van een busreis eigenlijk ‘te weinig’ en drink dat de volgende dag weer bij), letten op je waardevolle spullen (dus als je een tukkie doet, gebruik je dagtas dan als kussen), een gezellig muziekje mee… of in sommige bussen spelen ze zelfs bingo (vind ik vreselijk, laat mij maar met rust, maar goed veel mensen vinden het geweldig) of vertonen ze ontzettend slechte B-films à la Jean Claude van Damme of Dumb & Dumber. Met hard geluid, dus niet een stoel helemaal voorin nemen. :slight_smile:

Oh ja en in nachtbussen voldoende warme kleding en een muts mee.

Hoi…
Ge kunt gewoon euros meenemen hoor…die worden met veel plezier gewisselt…pinnen gaat perfect in de steden…maar in sommige gebieden staan er dan niet echt veel he en dan is het wel leuk dat ge een paar honderd soles op zak hebt he…!over drie weken vertrek ik ook terug naar peru …het wordt er stilaan zomer …lekker. veel plezier ginder…ciao.

Veel bussen zijn hartstikke luxe, dus dat scheelt. En ik zou juist wel voldoende blijven drinken, anders krijg je koppijn. Doe je ook een nachtbus vanuit Uyuni?

Nogmaals bedankt voor alle reacties. Voldoende drinken lijkt mij idd ook belangrijk. Liever geen hoofdpijn. Maar de busreizen lijken me nog steeds geen pretje…maar dat hoort bij het reizen!!

Het is ook heus niet zo dat ik omkom van de dorst, maar als ik een busrit moet maken van 7 uur, drink ik een paar uur van tevoren zo min mogelijk, en tijdens de rit misschien een halve liter. De bussen die ik meestal tegenkom (in de wat afgelegener gebieden) hebben geen toilet aan boord en dan moet je het dus hebben van die ene stop halverwege, bij een schamel restaurantje met een smerige plee.
Ik weet niet wat erger is, een beetje hoofdpijn (wat ik overigens nog nooit heb gehad, althans niet samenhangend met een keer een paar uurtjes wat minder drinken), of verschrikkelijk nodig naar de wc moeten in een hobbelende bus terwijl je de komende uren niet naar een toilet kunt (wat ik wél een paar keer heb meegemaakt, vandaar mijn aangepaste tactiek ;-)).

Na aankomst drink ik uiteraard weer gewoon normaal (of zelfs wat extra vooral op grote hoogte, lekker veel coca thee enzo). Je lichaam kan heus wel een paar uur met wat minder, je hebt toch gewoon reserves.