Kosten, uyuni en lake titicaca

Hallo,

Ik ben op zoek naar wat practische info over reizen naar Peru en Bolivia. Ik vroeg me af of je best zoveel mogelijk geld cash mee neemt en zo ja neem je dan best US dollars mee of toch boliviano’s en sol’s gaan wisselen?

Ik lees hier overal dat je met 20-25 euro per dag gemakkelijk toekomt in Bolivia, geldt dat ook voor Peru? En is dat eerder ruim of eerder krap gerekend?

Ik heb voor de reis een visa kaart aangevraagd, maar is het makkelijk daar mee te betalen of blijft dat beperkt tot de grote steden en/of toeristische organisaties?

Dan vroeg ik me ook af hoeveel je zo moet rekenen voor een bustrip in Peru en Bolivië… We zouden de bus van Puno (Peru) naar La Paz, van La Paz naar Uyuni, van Uyuni naar Potosi en van Potosi naar Sucre moeten nemen. Of raden jullie misschien andere vervoersmiddelen aan (beperkt budget!!! :wink: ).

Zo, dat waren heel wat vragen. Ik hoop dat iemand me wat verder kan helpen!

Hoi,

Op al deze vragen kun je antwoorden vinden in een Lonely Planet of andere reisgids.

Je kunt daar in de steden prima pinnen. Wat cash dollars kunnen wel handig zijn als je een keer in een dorpje vast zit waar de pin-automaat het niet doet of er geen is. Het lokale geld kun je alleen daar kopen of pinnen, niet in Nederland. Ik heb meestal een paar honderd US$ in cash bij me (300 ofzo als ik een maand ga, verstopt over meerdere plekken).

Creditcard heb ik nooit gebruikt, had ik alleen bij me voor noodgevallen.
Zorg dat je ook altijd wat kleingeld hebt (wissel desnoods grote biljetten bij een bank voor kleinere biljetten, want ze hebben haast nergens wisselgeld), voor de kleine uitgaven in winkels, taxi’s, op de markt etc.

Prijzen en tijden van bussen vind je in de betere reisgidsen. Bussen zijn natuurlijk veel goedkoper dan vliegtuigen. Vooral vliegen over de landsgrens is erg duur, binnen het land zelf kan nog best meevallen (maar wel tig keer zo duur als een bus). Er zijn veel bussen vooral in de toeristische gebieden, dus keus genoeg. Gebruik betrouwbare maatschappijen (in Peru bv. Linea, Civa, Cruz del Sur, Ormeño… vraag desnoods een Peruaan welke maatschappij je beter kunt vermijden).
Treinen zijn er bijna niet, zijn duurder, de rit duurt langer dan met een bus (dus anders dan in NL), en gaan maar een paar keer per week en moet je dagen (of weken) van tevoren boeken.

Budget per dag (voor beide landen) ligt heel erg aan je reisstijl en luxe, en het aantal georganiseerde lokale tourtjes dat je boekt. Ik kon het prima redden in Peru voor ongeveer US$20-25 per dag. Met veel lokale tours, of luxere hotels wordt het natuurlijk wel duurder, of als je de hele tijd alleen maar in toeristische restaurants eet. En ik deed ongeveer 2 tot 3x per week een lange busrit, als je dat vaker doet wordt het natuurlijk ook ietsje duurder.

Kleine tip (ik weet niet hoeveel tijd je hebt): Sorata in Bolivia is ook erg leuk, maar wordt door de meeste toeristen overgeslagen… Een klein groen dorpje met een mooi dorpsplein, 5 uur met de bus van La Paz. Het ligt lager dan La Paz dus even bijkomen van het zuurstofgebrek. Hotel Sorata is super (met mooie bibliotheek met uitzicht op het plein, en mooie bloementuin), en je kunt er mooie wandelingen maken in de buurt (zelfs helemaal naar gletsjers, meerdaagse wandelingen… je kunt in Sorata een gids regelen). Er zijn ook prettige relaxte restaurantjes en een beetje een kleinschalige art scene.

Veel plezier,
Cécile