Voor volgend jaar staat in de planning om voor 8 maanden vrijwilligerswerk in Boliva te gaan. Daarna nog 2 a 3 maanden rondtrekken. Het complete budget voor deze 10 a 11 maanden is ongeveer 10.000 euro per persoon.
Zoals we het berekend hebben hebben we ongeveer 6700 euro voor Bolivia nodig. We kunnen iets huren wat ons in totaal 4000 euro per persoon gaat kosten. Voor de boodschappen en het andere eten hebben we 1500 euro gereserveerd. Dit komt ongeveer neer op 6/7 euro per dag per persoon. Daarnaast nog 1000 euro voor uitjes in Bolivia. We willen sowieso naar de zoutvlaktes en de jungle.
Daarna was het eerste plan om door te gaan naar Nieuw-Zeeland en daar een camper te huren. Nu lijkt het me eigenlijk veel logischer om gewoon Zuid-Amerika verder te verkennen, is waarschijnlijk ook goedkoper. Peru is dan een goede optie. Wat zou een logisch trekking door Peru kunnen zijn? We zaten eerst te denken om het via een organisatie te doen en dan gewoon een georganiseerde individuele reis, maar is een reis op jezelf niet veel goedkoper? Voor ongeveer 1 maand, aan hoeveel geld moeten we dan denken? We zijn bereidt om een in hostel te slapen, maar willen af en toe ook wel in een (goedkoop) hotel. Daarnaast willen we ook echt wel de mooie dingen zien, maar we kunnen daar ook keuze’s in gaan maken. Heeft iemand ideeën waar we ongeveer aan moeten denken?
Wat is daarna nog een mooi/leuk land om te bezoeken? Zelf zaten we nog een beetje te denken aan Costa Rica en/of Panama. Hier is het een stukje warmer en kunnen we het ook leuk afsluiten met wat zon.
Ideeen (ook over andere landen) zijn meer dan welkom!!
Het is heel goed mogelijk om Peru individueel te bereizen. Als je dat per bus doet en in hostels overnacht kan dat behoorlijk goedkoop, hoewel ik me niet eraan waag bedragen te noemen. Het valt op dat je schrijft dat je bereid bent in hostels te slapen alsof dat een opoffering zou zijn. Dat hoeft het helemaal niet te wezen, maar hangt af van het niveau van luxe dat je wilt. Er zijn vele individuele reizigers die alleen maar in hostels verblijven en op reserveringssites als http://www.hostelbookers.com is genoeg keuze. Gewoonlijk is er wifi, zijn er warme douches en is het er redelijk schoon. Een belangrijke factor is of je denkt op slaapzalen te slapen of in individuele kamers. Het kan allebei. Verder is een overweging of je de voorkeur geeft aan party hostels of dat je het rustiger wilt. Ook dat kan allebei.
Het ligt voor de hand om vanuit Bolivia eerst naar Cusco, de “Heilige Vallei” en Machu Picchu te gaan. Dat ligt om de hoek en dan heb je gelijk datgene te pakken wat velen als een hoogtepunt beschouwen. Daar kan je als je zou willen één a twee weken doorbrengen. In die omgeving is veel te doen en te zien, zeker als je ook Manu nationaal park erbij betrekt. Je kunt daarna bijvoorbeeld geleidelijk aan richting Lima reizen (via onder meer Arequipa en Colca canyon) om dan van daar naar een ander land te vliegen. Of naar het noorden van Peru te gaan dat veel minder toeristisch is en om die reden veel charme heeft. Ik denk aan Chachapoyas, Kuélap, Leymebamba, Cajamarca. Peru heeft goede busmaatschappijen met goede bussen die zo’n beetje het hele land bestrijken. Wel is het zaak om met goed bekend staande busmaatschappijen te reizen (zoals Cruz del Sur, Oltursa, Movil Tours, Tepsa, enz.), in verband met veiligheid, comfort en betrouwbaarheid.
http://www.hostellima.nl/
1 like
He Desiree,
Je hebt een mooi avontuur in het vooruitzicht. Ik zou ook zeker ‘gewoon’ in Zuid-Amerika blijven want daar is meer dan genoeg te zien. Weet je al wanneer je tijd hebt om vrij te gaan reizen? Want sommige activiteiten zijn seizoensgebonden en/of goedkoper of leuker in een bepaalde tijd van het jaar.
HendrikHerma heeft je al behoorlijk wat leuke tips gegeven die ik zeker kan aanraden. Ik hoop dat je ook veel tijd hebt om in Bolivia e.e.a. te zien wat dat land is ook onvergetelijk mooi. Natuurlijk mag je de zoutvlaktes van Uyuni niet missen. Ik vond persoonlijk Tupiza met zijn quebradas ook heel mooi. Potosí vond ik ook een leuke sfeer hebben, daar heb ik ook de Cerro Rico mijn bezocht met een ontzagwekkend verhaal eraan voorafgaand. Daarnaast zijn de Pampa’s ook een aanrader in Bolivia, bijvoorbeeld Rurrenabaque. In Peru vond ik Huaraz het mooiste wat ik heb gezien. Je komt er via een 8 uur lange bus vanuit Lima of vanuit Trujillo/Chimbote. Huaraz en de omgeving ligt midden in de Peruaanse Andes en is wat mij betreft het mooiste wat ik ooit gezien heb. Allemaal besneeuwde, grillige bergtoppen met azulblauwe meren.
Tot slot nog jouw vraag over geldzaken. Dat hangt er maar net vanaf hoeveel luxe jezelf veroorloofd en wat jouw behoeftes zijn. Ik heb 4 weken in Peru gezeten en 2 weken in Bolivia. Gemiddeld was het budget ongeveer 35 euro per dag voor twee backpackers. Ik heb altijd in hostels geslapen maar meestal wel op een 2 persoonskamer. Ik heb afwisselend op de markt gegeten en restaurants. Bussen hebben we meestal s’nachts genomen want dat scheelde weer een overnachting. En soms een stukje wandelen in plaats van een taxi werkte ook goed, alhoewel die ook weer niet heel duur zijn.
Als je trouwens wat highlights van elk land zoekt kan ik je aanraden om op peruonline.nl te kijken voor een snelle impressie.
Heel veel plezier!
1 like
Hallo!
Peru is een super land! & Salar de uyuni in Bolivia moet je ook echt gezien hebben! (Wel super koud maar dat is ervoor over)
Mijn vriend en ik hebben door Peru, Bolivia en Chili gereist. Bolivia is super goedkoop, Peru iets duurder en Chili is super duur.
Wij hadden 2,5 maand door deze drie landen gereist en gemiddeld 20 euro per persoon per dag uitgegeven.
Wij hadden verschillende langdurige tours gedaan zoals: 3 dagen Colca canyon gelopen, 4 dagen Salar de Uyuni, vlucht over nazcalijnen (wat geen aanrader is) Inka jungle trail (4dagen), in Iquitos 2 weken vrijwilligerswerk gedaan en nog veel meer.
Wel hadden wij het vaak erg budget gedaan, goedkoopste hotels ect. Maar met een eigen hoeslaken van huis mee en dat over het dekbed is het nog niet eens zo vies, nooit kakerlakken tegen gekomen!
1 like
Ik zou ook zeker in Zuid-Amerika blijven. Ik hoorde steeds opnieuw veel positieve dingen over Colombia, staat ook nog op mijn lijstje om naartoe te gaan!
Het is tenslotte ook een goedkoop land als je een beperkt budget hebt. Toch goedkoper als landen zoals Chile, Argentinië of Brazilië.
Het is erg gemakkelijk om zelf te reizen door Peru (en Zuid-Amerika). Elke stad heeft zo een bushalte waaruit bussen vertrekken naar andere steden van het land. Je kan dus heel gemakkelijk van stad tot stad trekken en dit gaat beslist ook veel goedkoper zijn dan een georganiseerde tour.
Groetjes!
1 like
Combi Peru-Ecuador? Vergeet niet de Amazone mee te pakken!! And how about Galapagos?
Via Wereldwijzer app