Betalen in Peru

Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik een maand rondreizen in Peru. Nu ben ik niet op de hoogte van de manier waarop je in Peru kan betalen.
Ik vroeg mij af of ik uit de voeten kan met enkel een pinpas, of zal het nodig zijn om een creditcard aan te vragen alvorens ik op reis ga?
Hoe kan je betalen bij Hotels? En bij lokale touroperators?

Nick

Pinpas is prima, maar een creditcard kan soms handig zijn. Je kunt het ook zien als back-up, voor het geval je pinpas kwijt is of het niet meer doet… Bij hotels is betaling met pin of creditcard vaak iets duurder dan contant.

Veel hostels en hotels vragen kontante betaling in PEN. Ook sommige bussen vragen cash.
Ik ben zelf van plan om een creditcard, pinpas en steeds voldoende kontant geld in lokale valuta mee te nemen.

Het is gebruikelijk dat reizigers diverse alternatieven hebben. Bijvoorbeeld twee pinpassen (niet noodzakelijk beiden van jezelf, maar elk één als je niet alleen reist). En eventueel een creditcard. Ook neemt men wel wat bankbiljetten mee als backup. US$ zijn wat makkelijker te gebruiken dan Euro’s. Zorg er wel voor dat die US$ of Euro bankbiljetten schoon en onbeschadigd zijn. Liefst nieuw. Peruanen kunnen erg moeilijk doen over het kleinste, vrijwel onzichtbare, scheurtje. Dat komt doordat de Peruaanse centrale bank daar moeilijk over doet, wat er weer toe leidt dat de banken en wisselkantoren er moeilijk over zijn, enz. Wel je diverse instrumenten apart opbergen, liefst op het lijf.
Op de luchthaven van Lima tref je alleen maar pinautomaten aan van GlobalNet. Die zijn duur. Elders, buiten de luchthaven, zijn die makkelijk te vermijden. Er zijn veel pinautomaten in Peru.
Peruaanse soles zijn in Nederland nauwelijks of niet te krijgen. Soms worden ze op deze site of elders door een teruggekeerde reiziger aangeboden. Maar op de luchthaven van Lima is er een wisselkantoor en, zoals reeds gezegd, zijn er pinautomaten.
http://www.hostellima.nl/

Ik ben het helemaal eens met HendrikHerman.

Toevoeging: probeer ook altijd wat kleine briefjes en munten te hebben. Ik ging na het pinnen altijd direct de bank binnen om de grote briefjes te wisselen voor kleiner geld.

In heel veel winkeltjes en hotels hebben ze namelijk niet genoeg wisselgeld en vaak laten ze dat dan ook ‘jouw probleem’ (ze gaan niet zelf proberen ergens toch wisselgeld vandaan te scharrelen). Dus dan sta je daar, en kan je niet kopen wat je wilde kopen en moet je zelf ergens anders iets gaan kopen in de hoop daar kleiner geld te krijgen en dan weer terug…

Vooral taxichauffeurs hebben zogenaamd nooit geld terug, zelfs als het 3 soles kost en jij betaalt met 10. In de hoop dat jij zegt: laat maar zitten dan. Dus: muntjes bewaren!
Oh ja en voordat je in een taxi stapt altijd eerst de prijs afspreken.

Nog iets: bij het pinnen komt soms eerst je geld eruit en dan pas je pinpas. Dus andersom dan bij ons. Ik ben daardoor een keer per ongeluk weg gelopen zonder mijn pasje. Gelukkig kwam een vrouw die achter mij aanbrengen, ik kon haar wel zoenen want die middag zou ik per vliegtuig doorreizen naar de volgende stad! Maar ze hoefde geen drankje ofzo als bedankje. :slight_smile:

Een creditcard heb ik ook altijd als back-up bij me en cash US$, ongeveer 300 ofzo. Als je die niet opmaakt, ook niet erg toch? Ik heb wel eens meegemaakt dat de enige pinautomaat in een dorp kapot was (in Bolivia, en ook een keer in Kenia). Dan ben je blij met cash!
Inderdaad wel verstoppen over meerdere plekken, en alleen kleine bedragen die je die dag nodig hebt dicht bij de hand hebben, de rest dieper weggestopt onder / in kleding of in je hotel laten (verstopt).

Veel plezier!

Nog iets…Visa werkt perfect…Mastercard niet…je moet die op je bank laten deblokkeren voor afhalingen buiten Europa !Kijk maar ff na op de bank !!!

Goeie tip. Heb dat in 2008 in de VS inderdaad meegemaakt toen we onze camper op wilden haalden. Mastercard werkte niet en Visa stond niet genoeg op voor de borg. Cash wordt niet geaccepteerd als borg. Dan heb je dus een probleem.